• husdjursdisco

    Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?

    Jag söker namn till kommande dotter och vill ha ett unikt och tidlöst namn men samtidigt undvika så kallade modenamn som riskerar att vara en fluga som efter några år känns otrendiga. Vilka flicknamn tycker ni känns uttjatade generellt? Vilka listar ni som trendnamn? 

  • Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?
  • Anonym (Hm)

    Jag tror alla generationer har sina flugor. :) i min dotters klass och skola finns det mängder med Alma. Så många Alma. Alla har samma namn Så det är för mig helt sjukt uttjatat, även om betydelsen av namnet (spanska) är riktigt vackert. 


    vet inte hur tidlösa det är men namnen Helena och Cecilia har alltid klingat så mjukt och fint för mig. Alice är ett namn jag gillar, men det är definitivt uttjatat. :)

  • husdjursdisco
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-15 22:14:28 följande:

    Jag tror alla generationer har sina flugor. :) i min dotters klass och skola finns det mängder med Alma. Så många Alma. Alla har samma namn Så det är för mig helt sjukt uttjatat, även om betydelsen av namnet (spanska) är riktigt vackert. 


    vet inte hur tidlösa det är men namnen Helena och Cecilia har alltid klingat så mjukt och fint för mig. Alice är ett namn jag gillar, men det är definitivt uttjatat. :)


    Där ser man, går hon förskoleklass? Både Alma och Alva hör jag titt som tätt vid lekparken faktiskt. 

    Hur är det med namnen Stella, Saga, Tuva och Lo? Tänker spontant att det också kan finnas ett gäng numera?
  • Anonym (jadu)

    Leah
    Bonnie 
    Lo 
    Ines
    Saga
    Sally

    Hört så många Leah och Bonnie på sistone tycker jag, bland nyfödda alltså.

  • Anonym (Hm)
    husdjursdisco skrev 2023-11-15 22:23:26 följande:
    Där ser man, går hon förskoleklass? Både Alma och Alva hör jag titt som tätt vid lekparken faktiskt. 

    Hur är det med namnen Stella, Saga, Tuva och Lo? Tänker spontant att det också kan finnas ett gäng numera?
    Hon går 2:an :) men kan säga att lillasyster på förskola har nästan lika många Alma omkring sig hon också. Tuva och Lo finns, det har du rätt i. jag är inte ett superstort fan av namnet Tuva, men är fruktansvärt förtjust i namnet Lo. Lo är ett häftigt namn med pondus tycker jag. 
  • husdjursdisco
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-15 22:32:16 följande:
    Hon går 2:an :) men kan säga att lillasyster på förskola har nästan lika många Alma omkring sig hon också. Tuva och Lo finns, det har du rätt i. jag är inte ett superstort fan av namnet Tuva, men är fruktansvärt förtjust i namnet Lo. Lo är ett häftigt namn med pondus tycker jag. 
    Håller med om att Lo är fint, men känns lite föör trendigt just nu. För mig blir det något urmjölkat efter ett tag. Men annars så gillar jag den typen av namn som liksom står för sig själva. Det är precis som med Rut, jättefint, men varför måste alla döpa sina barn till samma namn? :)
  • Anonym (Hm)
    husdjursdisco skrev 2023-11-15 22:50:04 följande:
    Håller med om att Lo är fint, men känns lite föör trendigt just nu. För mig blir det något urmjölkat efter ett tag. Men annars så gillar jag den typen av namn som liksom står för sig själva. Det är precis som med Rut, jättefint, men varför måste alla döpa sina barn till samma namn? :)

    Vissa namn är helt klart ämnade för vissa årtionden och generationer 😅 på gott och ont! Du har ju rätt i det du säger. Det ÄR trendigt som sjutton och många barn heter det. fördelen med dagens barn är att de växer upp med kompisar med namn från all möjliga generationer Rut hade inte varit lika kul att heta på 90-talet när alla döptes till Anna, Emelie och Johanna, men idag är det ett ganska grymt namn. 


    Fråga! Finns det några syskon? Ibland är det lättare att hitta bra namn när man utgår från syskonet! 

  • Anonym (Qz)

    Olivia
    Livia
    Elsa
    Ella
    Clara/Klara
    Ellen
    Astrid
    Sigrid
    Ingrid
    Tuva
    Maja
    Alice
    Wilma
    Alma
    Alva
    Ellie

    Jag tycker om flera av ovanstående namn men de känns så vanliga på barn och unga att de nästan blivit tråkiga, eller ja uttjatade. Ett tips är att kolla topp 100 flicknamn genom åren och undvika sånna som år efter år legat högt.

Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?