• Anonym (Mat)

Ersättning för lunch på tjänsteresa?

Jag reser en del i mitt jobb. Minst en gång per vecka åker jag iväg och utför arbete hemma hos klienter. Dessa resor kan ta allt från 4-8 timmar, men jag behöver oftast äta lunch under resan. Traktamente får jag med ca 65:-. En lunch idag kostar mellan 100-150:- vilket gör att jag går back vid varje resa. Är detta rimligt? 
    Finns inga möjligheter att förvara t ex matlåda under resan i bilen och inga uppvärmningsmöjligheter i bilen. 

• Svar på tråden Ersättning för lunch på tjänsteresa?
  • Anonym (Ok)

Du får ersättning, så du bestämmer själv vad lunchen ska kosta. Du kan köpa sallad eller en baguette. 

• Goneril

Färdigbredda smörgåsar i en kylbag. Ät varm middag på kvällen. Mackor till lunch är vanligt på många platser, till exempel i Norge där jag ofta var på tjänsteresa. Lite sallad och tomater och nyttig juice kan du också lägga i bagen. Fräscht 4 -5 timmar. En kaffetermos och några torra kakor kompletterar. Det måste vara en manlig trådstartare som har problem ned detta, ursäkta generaliseringen.

• Anonym (Vivin)

Ett tips är ju att köpa en kylväska och lägga isklampar i, du kan köpa det billigt. Sedan kan du ta med dig kall mat i den. det är ju enkelt att ordna till exempel en kycklingsallad.

Vill du ha varm mat så finns mattermos att använda.

Även om du har hemlagad mat med dig så kostar den ju pengar att handla, en normal lunchlåda går ju på 20-30 kr. Så om du får 65 kr av jobbet så är det ju normalt att lägga 20-30 kr minst på sin egen lunch även med hemlagad mat. Då kommer du upp i 85-100 kr och det borde du kunna hitta lunch för ute?

• Aliona

Vi får enbart traktamente om det är minst en övernattning, så för 4-8 timmar skule vi inte få något alls. 

• Anonym (Vanlis)

Du går ju inte mer back en vi med vanliga kontorsarbete, jag får ju köpa och tillaga min mat själv. Den kostar ju också pengar. Under 100-ingen får man en bra lunch, plus dricka på vilka mack som helst. Man kan ju inte förvänta sig att kunna gå på lunchrestaurang var och varannan dag.

Ta med mackor och en kaffetermos så kan du ju tom gå plus på ditt traktamente. 

• Anonym (HR horror)

Det de flesta missar är att traktamente aldrig har varit avsett att täcka hela kostnaden för en måltid, utan ska täcka den MERKOSTNAD som uppkommer för att man inte kan ha med sig egen mat, äta hemma eller liknande.

Du hade ju troligen ätit lunch även på hemmaplan, men det är klart att om man brukar äta makrill i tomatsås på burk och sen tvingas ta en burgare för 200 kr på resan, så blir det en stor skillnad.

Jag påstår inte att det är rimliga nivåer på traktamenten idag, jag bara förklarar hur det är tänkt att fungera.

• Anonym (Sorbet)

Gå gärna in på skatteverket och läs reglerna kring kostnadsersättningar och traktamente. Det är inte tänkt att täcka alla dina kostnader. Om du inte varit på resande fot hade du ju också haft någon sorts kostnad för mat?

Sen hoppas jag att din arbetsgivare har koll på reglerna, skattefritt traktamente kräver övernattning och att man är minst 5 mil från arbetsstället.
    Uppfylls inte detta så ska det vara skattepliktigt.

Om jag vore i ditt ställe skulle jag ta upp diskussion om ersättning för faktiska kostnader istället, dvs att du lämnar in kvitto och får tillbaka exakt vad du lagt ut. 

• Anonym (Ui)

Finns ju en massa mat du kan ta med dig. 

• Anonym (HR horror)
    Kallemjau skrev 2023-11-15 18:48:15 följande:

Kan inte företager bjuda dig och klienten på lunch? win -win 

En god tanke men det kanske inte är praktiskt möjligt.

Är man serviceman så finns det kanske inte en beställare att ta ut på lunch, utan det är uppdrag som ligger löpande i tiden och utförs självständigt.
  • Kallemjau
    Anonym (HR horror) skrev 2023-11-15 18:53:25 följande:
    En god tanke men det kanske inte är praktiskt möjligt.

Är man serviceman så finns det kanske inte en beställare att ta ut på lunch, utan det är uppdrag som ligger löpande i tiden och utförs självständigt.
    Ah, missade att det gällde den typ av arbete. Hade det varit representation hade det varit en annan femma
  • Sunflora

Ska du äta lunchen samma dag kan du köpa en liten kylväska (picknickväska) varm mat förvaras i termos.

• Anonym (Wrong)

Det är helt åt helvete med traktamente i Sverige idag, 260:- per dag minus avdrag för frukost. 1985 var traktamentet 360:-/dag!??

Åker jag till Finland och har ungefär samma kostnader, så får man ca.760:-/dag minus frukost. Vill inte ens jobba inrikes längre, då går jag back! Då kan jag jobba på kontoret istället

• Anonym (Fröken Ivar)
    Anonym (Wrong) skrev 2023-11-15 22:15:17 följande:

Det är helt åt helvete med traktamente i Sverige idag, 260:- per dag minus avdrag för frukost. 1985 var traktamentet 360:-/dag!??

Åker jag till Finland och har ungefär samma kostnader, så får man ca.760:-/dag minus frukost. Vill inte ens jobba inrikes längre, då går jag back! Då kan jag jobba på kontoret istället

Det blir ju oerhört svårt eftersom kontoret ligger inrikes?
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Wrong) skrev 2023-11-15 22:15:17 följande:

Jag gick ibland pluss på traktamentet. 
Svar på tråden Ersättning för lunch på tjänsteresa?