• Anonym (Orolig)

    Förhöjd andningsfrekvens (takypne) hos två veckorsbebis

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Vår bebis har fått hjärta och lungor undersökta som har varit utan anmärkning. Just nu ska vi avvakta men det känns oerhört oroligt. 

  • Svar på tråden Förhöjd andningsfrekvens (takypne) hos två veckorsbebis
  • Anonym (Orolig)

    Ingen som har erfarenhet av detta?

  • Anonym (Orolig)

    Hur många andetag tar era små per minut? Vet ju att vår son tar för många men det kanske är fler som andas lite snabbt. 

  • Anonym (Myran)

    Räknade precis på min vakna 1 veckors bebis tog 53 andetag på en minut. 

  • Aliona

    Min son hade hör andningsfrekvens när han föddes. Vi fick vara kvar på barn-iva procent nästan en vecka efter förlossningen för övervakning och var sen tillbaka på några uppföljningsmöten. De hittade inget fel och det försvann av sig själv. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-15 17:51:43 följande:

    Räknade precis på min vakna 1 veckors bebis tog 53 andetag på en minut. 


    Okej, vad fint! Det låter ju väldigt normalt. Tack. Hoppas snart få svar på varför min andas så fort
  • Anonym (Orolig)
    Aliona skrev 2023-11-15 18:02:09 följande:

    Min son hade hör andningsfrekvens när han föddes. Vi fick vara kvar på barn-iva procent nästan en vecka efter förlossningen för övervakning och var sen tillbaka på några uppföljningsmöten. De hittade inget fel och det försvann av sig själv. 


    Tack! Minns du hur hög andningsfrekvens han hade och minns du när det sedan försvann? 
  • Aliona
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-15 18:06:05 följande:
    Tack! Minns du hur hög andningsfrekvens han hade och minns du när det sedan försvann? 

    Kollade journalen nu. När han först undersöktes av läkare var han 6 mlnuter och då står det bara kraftigt andningspåverkad, men inte hir många andetag. Han hade också navelträngen runt halsen som de hade svårt att få loss. 


    Ett dygn senasre står det 70 andetag natt, alltså sovande. 


    Tre dagar senare har det redan börjat bli bättre, jag minns att de då lugnade oss att det borde bli bra när som helst. I journalen står det då lätt andnigspåverkad och preciserat 50-80 andetag/min.

    De släppte hem oss vid sex dagar då  andningsmätningarna varit normala ett tag och alla prover var normala. 


    Hur har det gått för er bebis? Hur snabb är andningen? Har det blivit något bättre än? 

  • Anonym (Orolig)
    Aliona skrev 2023-11-15 18:53:47 följande:

    Kollade journalen nu. När han först undersöktes av läkare var han 6 mlnuter och då står det bara kraftigt andningspåverkad, men inte hir många andetag. Han hade också navelträngen runt halsen som de hade svårt att få loss. 


    Ett dygn senasre står det 70 andetag natt, alltså sovande. 


    Tre dagar senare har det redan börjat bli bättre, jag minns att de då lugnade oss att det borde bli bra när som helst. I journalen står det då lätt andnigspåverkad och preciserat 50-80 andetag/min.

    De släppte hem oss vid sex dagar då  andningsmätningarna varit normala ett tag och alla prover var normala. 


    Hur har det gått för er bebis? Hur snabb är andningen? Har det blivit något bättre än? 


    Tack! Tyvärr ligger han mellan 60 och 110 så det är rejält förhöjt. Är så otroligt orolig. Det verkar dessutom har tillkommit och var inte så när han föddes.
  • Aliona
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-15 19:01:56 följande:
    Tack! Tyvärr ligger han mellan 60 och 110 så det är rejält förhöjt. Är så otroligt orolig. Det verkar dessutom har tillkommit och var inte så när han föddes.

    Hoppas att ni får svar snart. Det är så hemskt när de är så små och sjuka. Oron är fruktansvärd. Men jag tänker att de redan har gjort en del test och det faktum att de inte kommit fram till något betyder att de kan troligtvis kan utesluta en hel del. Och hjärtat och lungorna var ju utan anmärkning. Försök att fokusera på det. 

    Är ni hemma eller fortfarande inlagda? Om ni är hemma så är det också bra flr att de anser att det inte är någon akut fara. 


    Har han andra symptom? Min son hade lite förhöjda värden för infektion också så han fick förrutom syrgas första tiden även antibiotika. Men de hittade som sagt aldrig något fel. 

  • Anonym (Orolig)
    Aliona skrev 2023-11-15 19:14:36 följande:

    Hoppas att ni får svar snart. Det är så hemskt när de är så små och sjuka. Oron är fruktansvärd. Men jag tänker att de redan har gjort en del test och det faktum att de inte kommit fram till något betyder att de kan troligtvis kan utesluta en hel del. Och hjärtat och lungorna var ju utan anmärkning. Försök att fokusera på det. 

    Är ni hemma eller fortfarande inlagda? Om ni är hemma så är det också bra flr att de anser att det inte är någon akut fara. 


    Har han andra symptom? Min son hade lite förhöjda värden för infektion också så han fick förrutom syrgas första tiden även antibiotika. Men de hittade som sagt aldrig något fel. 


    Tack snälla för ditt svar! Försöker tänka på att det är bra att lungor och hjärta såg bra ut men fastnar så i oro för vad det kan bero på. 
    Vi är hemma så de anser inte att det ör akut även om vi ska åka in vid nya symtom. 
    Infektionsprover visar inget, dock var han lite röd i svalget. 
  • Anonym (Orolig)

    Någon annan med erfarenhet av detta?

  • Anonym (Orolig)

    Vi har fortfarande inte fått någon förändring och andningsfrekvensen har inte minskat. Puffar därför tråden

  • Adkit
    Anonym (Orolig) skrev 2024-01-17 12:13:54 följande:

    Vi har fortfarande inte fått någon förändring och andningsfrekvensen har inte minskat. Puffar därför tråden


    Hej, vi har en 4 veckor gammal bebis med exakt samma problem. Har det löst sig för dig eller visade det sig vara allvarligt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-01-17 12:13:54 följande:

    Vi har fortfarande inte fått någon förändring och andningsfrekvensen har inte minskat. Puffar därför tråden


    Mellan 60 till 110 är inte anmärkningsvärt högt. Och eftersom ni aldrig var inlagda så ansågs ett heller ingen fara. Vissa barn har en högre andningsfrekvens utan att det är något fel. 
  • Anonym (Orolig)
    Adkit skrev 2024-04-24 23:55:26 följande:
    Hej, vi har en 4 veckor gammal bebis med exakt samma problem. Har det löst sig för dig eller visade det sig vara allvarligt?
    Vår bebis andas fortfarande fort. Hur snabbt andas er och vilka undersökningar hat gjorts?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 00:04:35 följande:
    Mellan 60 till 110 är inte anmärkningsvärt högt. Och eftersom ni aldrig var inlagda så ansågs ett heller ingen fara. Vissa barn har en högre andningsfrekvens utan att det är något fel. 
    Vad grundar du det på? Enligt läkare vi har träffat är det anmärkningsvärt högt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-25 08:13:10 följande:
    Vad grundar du det på? Enligt läkare vi har träffat är det anmärkningsvärt högt. 
    Då skulle ni varit inlagda. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 11:34:46 följande:
    Då skulle ni varit inlagda. 
    Vilket vi har varit i två omgångar 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-25 11:50:08 följande:
    Vilket vi har varit i två omgångar 
    Och ändå är ni hemma
Svar på tråden Förhöjd andningsfrekvens (takypne) hos två veckorsbebis