• SannaLL

Förträngning av aorta

Hej forumet,

Vi åkte in till akuten med vår tre veckors bebis igår av andra anledningar, men väl där upptäckte de en abnormalitet på vår bebis hjärta. Vi blev skickade till kardiologen mitt på natten, och har precis kommit hem efter ett återbesök.
    Det visar sig att vår tjej har en förträngning på aortan, en "krokig" aorta och att den ena hjärtklaffen läcker. Jag vet tyvärr inte de medicinska termerna just nu, som sagt, detta hände precis och min hjärna och mitt hjärta går på högvarv. 
    Vår tös befinner sig i ett mellanläge, där ukg: et visar på denna abnormalitet men testerna (syreupptagning, puls etc) är perfekta, och därför är planen nu att gå på kontinuerliga kontroller och 'ha koll". Skulle det utvecklas och bli sämre så ser vi på en framtid med skiktröntgen och därefter hjärtoperation. 
    En av symptomen är dålig viktuppgång och en trött bebis, vilket vi upplever att hon är. Men bvc har koll på oss ang vikten och huruvida hon är tröttare än andra bebisar, ja, det är svårt att säga.
    Jag bara undrar om någon annan har fått igenom denna djungel av oro och vill dela med sig av sin erfarenhet? Hade varit skönt att inte vara ensam i detta och få bolla med någon.
    Kram
Svar på tråden Förträngning av aorta