• ForTheBetter19

    Är jag dum i huvudet? Hjälp! (Soduko)

    Hej! 


    Nu har jag hållt på med ett och samma soduko i evigheter, gjort om det 100 gånger och jag får verkligen inte till det! Är det något jag missar som alla andra ser???? 


    Jag vet att jag kan kolla facit men det vill jag inte, vill bara veta vad det är jag missar för att kunna komma vidare?

    sorry för rörig bild men har som sagt gjort om det lite för många gånger

  • Svar på tråden Är jag dum i huvudet? Hjälp! (Soduko)
  • Cereal Killer



    Ibland är det enklaste att rita av figuren på ett papper och bara testa någon lösning. Du har redan gjort grundarbetet vilket gör att det går extra snabbt. 


    Här har jag börjat med att fylla i en 9a i figuren (gjorde en cirkel runt den). Eftersom bara två svar är möjliga i den rutan är det 50% chans att 9an är rätt. Baserat på detta kunde jag snabbt fylla i lite ytterligare siffror. Sedan fastnade jag och valde då att rita av den igen och chansa på ytterligare en siffra (den inringade 7an). Jag utgick sedan ifrån det arbete du redan gjort med att fylla i möjliga siffror för varje ruta, och det tog då bara någon minut att se att denna lösning var fel. Förutsatt att vi ritat ut 9an på rätt ställe så ska det alltså vara en 6a i understa mittenfältet. 


    Det borde nu gå att lösa figuren med den inringande 6an relativt snabbt för att se om den är rätt. Med 50% sannolikhet har vi då löst hela sodukun på kanske 30 minuter, och med 50% sannolikhet vet vi åtminstone att det ska vara en 8a och inte en 9a i det inringade fältet och får sedan lägga kanske 20 minuter till på att hitta lösningen. 

  • Cereal Killer

    Jag skickar min fortsatta lösning steg för steg:



    Först fortsatte jag att fylla i figuren med den inringade sexan tills det började gå trögt?

  • Cereal Killer

    Ok, jag får tydligen inte visa fler bilder för FL tror att det är spam. Men jag ritade sedan av figuren igen och testade att sätta en etta i rad 1, kolumn 7. Lösningen blev då fel. Jag bytte sedan ut den mot en 3 istället och då gick den att lösa. 


     

  • ForTheBetter19

    Men hela grejen med soduko är väll att man inte ska chansa utan allt går att få fram logiskt utan att behöva skriva sodukon på sidan för att hitta rätt chansning? 🤔

  • Cereal Killer
    ForTheBetter19 skrev 2023-11-14 12:01:21 följande:

    Men hela grejen med soduko är väll att man inte ska chansa utan allt går att få fram logiskt utan att behöva skriva sodukon på sidan för att hitta rätt chansning? 🤔


    Att systematiskt prova olika lösningar är inte att chansa. Men ok, du vill göra det den jobbiga vägen


    Kolla på kolumnerna 1 och 8, rad 3 och 7. I alla dessa 4 rutor har du 3or. Tänk dig att de fyra rutorna bildar en fyrkant. Två av dessa måste vara 3or, och det kan inte vara två ?hörn? bredvid varandra utan de måste vara diagonalt från varandra, eller hur? Oavsett vilka ?hörn? som är 3or så kan inte kolumn 1, rad 8 eller kolumn 8, rad 1 vara 3or, så du kan stryka dessa.

    Se här för en mer detaljerad förklaring: 


    https://www.sudokuwiki.org/Sudoku_X_Strategies

    Leta sedan efter fler liknande mönster. 

  • EliseoCem

    Har alcrig haft något matematikhuvud så jag undviker sudoku. Bättre med korsord för oss mer ordrika.

  • ForTheBetter19
    Cereal Killer skrev 2023-11-14 14:06:04 följande:

    Att systematiskt prova olika lösningar är inte att chansa. Men ok, du vill göra det den jobbiga vägen


    Kolla på kolumnerna 1 och 8, rad 3 och 7. I alla dessa 4 rutor har du 3or. Tänk dig att de fyra rutorna bildar en fyrkant. Två av dessa måste vara 3or, och det kan inte vara två ?hörn? bredvid varandra utan de måste vara diagonalt från varandra, eller hur? Oavsett vilka ?hörn? som är 3or så kan inte kolumn 1, rad 8 eller kolumn 8, rad 1 vara 3or, så du kan stryka dessa.

    Se här för en mer detaljerad förklaring: 


    https://www.sudokuwiki.org/Sudoku_X_Strategies

    Leta sedan efter fler liknande mönster. 


    Tack tack tack tack!!!!!!!! Äntligen!!!!!Hjärta Du är bäst!

  • Cereal Killer
    ForTheBetter19 skrev 2023-11-14 20:27:41 följande:
    Tack tack tack tack!!!!!!!! Äntligen!!!!!Hjärta Du är bäst!
    Snyggt!!
Svar på tråden Är jag dum i huvudet? Hjälp! (Soduko)