• strelitzia

Spyr av vätska/mat EJ illamående

Jag har sökt och sökt och hittar inget liknande.

Jag är gravid i v37 och har sen flera veckor tillbaka blivit extra känslig för vätska i kombination med mat, vätskefattig mat går bra men tex soppa/ramen eller om jag dricker för mycket till maten så spyr jag upp den strax efter. Jag blir inte illamående utan det är som att det bara inte får plats. Försöker begränsa både mat och vätskeintag men det är inte alltid de hjälper. 
    Är ofta sugen på glass men där spelar mängden glass ingen roll, det kan vara 1 dl och de kommer upp ändå. Det är så otroligt tröttsamt att inte kunna äta sig helt mätt eller få gå törstig. Är det någon som känner igen sig och kanske har något toppen tips så mottar jag de tacksamt! 

• Svar på tråden Spyr av vätska/mat EJ illamående
  • yny

Jag är i v35, kräks inte men har extremt mkt sura uppstötningar nu när jag blivit större. Håller med om att vätska i kombination med mat gör det värre.

Relaxin (hormonet) gör ju även övre magmunnen mer avslappnad så man lättare får sura uppstötningar och halsbränna, och säker också att man lättare kräks. I kombination med tryck nerifrån av den växande livmodern såklart. 

Så skulle tro att det är helt normalt?
    Även om jag förstår att det är otroligt jobbigt, kräkas är ju det värsta som finns 😩

Om inte magen har börjat sjunka ner än så kanske det blir bättre när den gör det tänker jag! Håller tummarna för att det blir det för dig :) 

• Maymom

Vad tufft.
    Jag äter omeprazol mot halsbränna. 
    Sen har jag fått en känsligare kräkreflex sedan jag blev gravid. Kan inte hålla något i munnen längre, typ om man borstar tänderna och släpper tandborsten med handen men har kvar den i munnen, då triggas kräkreflexen direkt. Och mat med vinäger kliar i halsen så jag får hostanfall som om jag satt nåt i halsen.

Många konstiga effekter av graviditeter. 

Har tyvärr inga råd åt dig men hoppas det blir bättre snart. Du får nog mest försöka anpassa din mat och hålla dig till det som funkar..

• Anonym (Jag)

Så har jag fått i slutet av alla mina graviditeter. Fick välja mellan mat eller vätska då båda inte gick att blanda. Andledningen? Jo min magmun va svag och stängde sig inte som den skulle

• strelitzia
    yny skrev 2023-11-13 13:31:35 följande:

Jag är i v35, kräks inte men har extremt mkt sura uppstötningar nu när jag blivit större. Håller med om att vätska i kombination med mat gör det värre.

Relaxin (hormonet) gör ju även övre magmunnen mer avslappnad så man lättare får sura uppstötningar och halsbränna, och säker också att man lättare kräks. I kombination med tryck nerifrån av den växande livmodern såklart. 

Så skulle tro att det är helt normalt?
    Även om jag förstår att det är otroligt jobbigt, kräkas är ju det värsta som finns 😩

Om inte magen har börjat sjunka ner än så kanske det blir bättre när den gör det tänker jag! Håller tummarna för att det blir det för dig :) 

Jag hade de en period också, tagit mig igenom många kartor novalucol, men sen rekommendera min bm omeprazol, du tar säkert redan dom, men om inte så funkade dom toppen för mig. 

Jag tänker också att det är normalt och blev förvånad när jag inte kunde hitta något om de, allt jag hittar är i kombination med illamående. Det låter logiskt att det beror på försvagad magmun.  
    Maymom skrev 2023-11-13 14:12:52 följande:

Vad tufft.
    Jag äter omeprazol mot halsbränna. 
    Sen har jag fått en känsligare kräkreflex sedan jag blev gravid. Kan inte hålla något i munnen längre, typ om man borstar tänderna och släpper tandborsten med handen men har kvar den i munnen, då triggas kräkreflexen direkt. Och mat med vinäger kliar i halsen så jag får hostanfall som om jag satt nåt i halsen.

Många konstiga effekter av graviditeter. 

Har tyvärr inga råd åt dig men hoppas det blir bättre snart. Du får nog mest försöka anpassa din mat och hålla dig till det som funkar..

Jag började äta de också för någon vecka sen, min halsbränna är ett minne blott, så skönt! 
    Ja det är inte så långtid tid kvar som tur är, hoppas jag kan ta igen glassätandet då haha 
    Anonym (Jag) skrev 2023-11-13 14:30:49 följande:

Så har jag fått i slutet av alla mina graviditeter. Fick välja mellan mat eller vätska då båda inte gick att blanda. Andledningen? Jo min magmun va svag och stängde sig inte som den skulle

Det låter som att det är de jag har! Har det blivit bättre direkt efter barnen kommit eller tagit ett tag? 

• yny

Om det beror på relaxin så bör det ju försvinna typ omgående efter barnet är fött :) 

• Anonym (Jag)

Det har slutat direkt efter barnet föddes :) tyvärr fick jag svag magmun som första grav symtom med 2an och 3an :/ men det gav sig direkt när barnen föddes 

• strelitzia
    Anonym (Jag) skrev 2023-11-13 16:21:47 följande:

Det har slutat direkt efter barnet föddes :) tyvärr fick jag svag magmun som första grav symtom med 2an och 3an :/ men det gav sig direkt när barnen föddes 

Vad skönt, det ser jag fram emot! Åh vad jobbigt att få de så tidigt! Då får jag vara inställd på de om jag skulle bli gravid igen någon gång. Tack för svar! 
  • Anonym (Anonym)

Vad jobbigt det låter! Svag/problem med magmunnen låter troligt. Det har jag med. :( Jag läste någonstans att kräkningar utan illamående kan vara ett symptom på havandeskapsförgiftning så det kan vara bra att hålla koll på det (men antar att din bm redan kollar det). Hoppas du snart mår bättre! 

• strelitzia
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-14 09:52:53 följande:

Vad jobbigt det låter! Svag/problem med magmunnen låter troligt. Det har jag med. :( Jag läste någonstans att kräkningar utan illamående kan vara ett symptom på havandeskapsförgiftning så det kan vara bra att hålla koll på det (men antar att din bm redan kollar det). Hoppas du snart mår bättre! 

ja det är verkligen jobbigt! Att hela tiden tänka på vad jag äter/dricker och att det är en dum ide att bli för mätt.
    Jasså, det visste jag inte, jag har mitt sista besök hos bm imorgon, kanske ska nämna det för henne, se vad hon säger, tycker det är mäkligt att det inte går hitta någon direkt information om de. 
Svar på tråden Spyr av vätska/mat EJ illamående