• RahRah

Vill inte bli gravid

Jag har en sambo som jag är väldigt osäker på om jag vill skaffa med eller inte. 

han vill så gärna skaffa barn med mig och det måste ske snart. 

jag har använt preventivmedel i tablettform men fick mycket hormon förändringar och slutade med dem. 
    Eftersom jag inte kan lita på honom så vill jag skydda mig på ett säkert sätt men piller är jag tveksam för. 
    vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Vill inte bli gravid
  • EnAnonumius
    RahRah skrev 2023-11-12 23:56:35 följande:
    Vill inte bli gravid

Jag har en sambo som jag är väldigt osäker på om jag vill skaffa med eller inte. 

han vill så gärna skaffa barn med mig och det måste ske snart. 

jag har använt preventivmedel i tablettform men fick mycket hormon förändringar och slutade med dem. 
    Eftersom jag inte kan lita på honom så vill jag skydda mig på ett säkert sätt men piller är jag tveksam för. 
    vad ska jag göra tycker ni? 

Det finns ju fler preventivmetoder än piller.

Du har ju:

*Hormonspiral
    *P-Stavar
    *Femodom
    *Pessar (med spermiedödande salva)
    *Kopparspiral
    *P-Plåster
    *P-ring
    *P-Spruta

Kontakta gynekologen eller barnmorskan och prata med dem om alternativen till piller..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (J)

Klart du inte ska skaffa barn med någon när du är så osäker! Första steget är väl att prata med din partner? Förklara läget, att du inte vill ha barn (just nu eller kanske aldrig? eller med just hen). Kanske rannsaka dig själv varför du känner som du gör? 

Mitt ex var osäker på om han ville ha barn - han var alltid tydlig med detta, och i början kände jag att det inte spelade så stor roll när jag var så ung. Men ju äldre jag blev desto viktigare blev frågan för mig tills det tillslut blev en dealbreaker. Det kändes som att jag var fast i ett förhållande som aldrig hade gjort mig helt lycklig. Kanske känner din partner likadant? I så fall är det absolut snällaste mot hen att bryta nu så hen faktiskt kan finna sin lycka. Just barn vs inte barn är ju nästintill en existentiell fråga för många och det går ju inte att kompromissa kring. 

Ang preventivmedel har jag haft samma problem som du med hormonpiller. Hormonspiral är det bästa jag har haft :) 

Svar på tråden Vill inte bli gravid