• Anonym (Kesp)

Rev upp växter i trädgården, bodelning

Separerade från mina barns pappa i våras. Vi kom överens om att han skulle ta över huset men problem gjorde att han inte fått till sin del i bodelningen.

Nu fick jag se när jag skulle hämta saker i huset att han tydligen grävt upp odlingsplätten jag ordnat med i flera år. Fanns blommor och växter som var väldigt dyra att köpa in som han nu slängt bort.

Grejen är att vi ju äger huset till hälften så börjar tänka om han hade rätt att göra så utan att ersätta mig för växterna.

• Svar på tråden Rev upp växter i trädgården, bodelning
  • Anonym (Reality check)

Du får ingen ersättning för växterna. Om du hade velat ta med dem så hade du väl chansen innan. Så länge han inte förstör så pass att värdet på bostaden går den så kommer du inte kunna göra något.

• Anonym (.)

När hade du tänkt hämta växterna, och hade du sagt det till honom?

• Anonym (Volt)

Ni äger fortfarande huset tillsammans? Eller har ni skrivit papper på den del han ska köpa ut dig ur?

om ni fortfarande äger tillsammans borde han informera dig om ev förändringar som kan påverka husets värde.

• Tow2Mater

Han kanske tyckte det var ogräs, som skulle höja värdet om det var borta.

• Anonym (Bodelning?)

Han har inte fått till sin del i bodelningen? Driv på så bodelningen blir klar istället för att haka upp dig på detaljer, har han problem får han lösa det. Boka upp två oberoende mäklare så ni får huset värderat, kontakta sen en familjejurist så att ni får bodelningen korrekt på papper.

• Anonym (berta)

Jag tänker att några växter inte har något större värde i jämförelse med ett halvt hus. Det är nog bättre att släppa de små frågorna och satsa på de stora och tänka på framtiden istället. Nu är det ju han som ska bo kvar och då får han göra vad fasen han vill med trädgården så småningom

• Anonym (Reality check)
    Anonym (berta) skrev 2023-11-13 13:44:21 följande:

Jag tänker att några växter inte har något större värde i jämförelse med ett halvt hus. Det är nog bättre att släppa de små frågorna och satsa på de stora och tänka på framtiden istället. Nu är det ju han som ska bo kvar och då får han göra vad fasen han vill med trädgården så småningom

Näe han hade ju inte möjlighet till det skriver ts. De måste väl sälja huset snarare.
Svar på tråden Rev upp växter i trädgården, bodelning