• Anonym (Lagom)

Hur stort lån är lagom

Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 

Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.

Jag tjänar ca 50 000 i månaden. 
    Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till

Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? 

• Svar på tråden Hur stort lån är lagom
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 11:40:35 följande:
    Hur stort lån är lagom

Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 

Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.

Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till

stort lån för mig? 

Helt omöjligt att svara på med den lilla informationen. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 11:42:07 följande:
    Helt omöjligt att svara på med den lilla informationen. 
    Reagerade på det med... Finns ju nästan info alls.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 11:40:35 följande:
    Hur stort lån är lagom

stort lån för mig? 

Du skriver att du har "stora lån" nu.
    Du ger ju noll info om vad du skall med ett lån till, till när du redan har stora lån.

Hur skall andra veta vad som är ett lagom stort lån för dig i din sits, baserat på den informationen du ger?

Så hur skall någon kunna hjälpa dig? När du ge så knapphändig information som ge absolut inget av värde för att kunna hjälpa dig.
  • Anonym (Lagom)
    EnAnonumius skrev 2023-11-12 12:05:29 följande:
    Du skriver att du har "stora lån" nu.
    Du ger ju noll info om vad du skall med ett lån till, till när du redan har stora lån.

Hur skall andra veta vad som är ett lagom stort lån för dig i din sits, baserat på den informationen du ger?

Så hur skall någon kunna hjälpa dig? När du ge så knapphändig information som ge absolut inget av värde för att kunna hjälpa dig.
    Jag tog lånet för att köpa ut mitt ex ut huset. Ursäkta om det blev otydligt. 
  • Anonym (Yconoma)

Om du ligger runt 50 k brutto så har du ut ca 38+ barnbidragen.

Om villan kostade 5 Mkr så har du kanske lån på 2 Mkr nu (för ni hade väl något gemensamt kapital så du kom under hälften?).

Det måste vara ett nytt lån om ni nyss har splittat, så jag antar en ränta på minst 5%. Det innebär 8 400/månad i bara ränta, och om du amorterar tungt så kanske 3% till för totalt 13 400 kr/mån bolånekostnad.

Du behöver fortfarande ha en buffert för akuta saker som byte av vitvaror osv.

Vid en belåningsgrad <30 % har man historiskt sagt att det är bättre utväxling på pengarna över tid som investerade, men just nu är det lite speciellt läge på marknaden och att betala på bolånet är mindre risk.

Så att amortera ner till 1,3-1,5 Mkr i lån på ett 5 M objekt stärker din ekonomi, men du bör ha utrymme till lite sparande och investering också, skulle jag säga.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 12:08:11 följande:
    Fortfarande för lite information. Med den informationen du har är svaret 1miljon till 10 miljoner. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 12:08:11 följande:
    Det var ju inte till någon hjälp.
    Tänk efter lite.

Du frågar vad som är ett lagom stort lån för dig, men du ger ju inte de viktigaste uppgifterna för att kunna hjälpa dig.

Hur skall folk kunna hjälpa dig med den informationen du har gett?
    Snälla tänk efter innan du svara på den frågan.

Denna informationen finns..

Du tog ett lån för att lösa ut ditt ex.
    (Noll, info om hur mycket du amorterar på det)

Du har "stora lån", är det huslån plus det extra lånet du tog för att lösa ut exet du menar?

Det är detta som info finns om. Men du utelämnar ju det absolut viktigaste för att kunna ge dig hjälp.

Hur mycket amorterar du i så fall på huslånet+det andra lånet?

Hur mycket har du kvar efter dina amorteringar på lånet/lånen, och de andra vanliga hushållsutgifterna?

(Med hushållsutgifter så är det el, mat. bensin [eller om du åker buss busskort], mat, internet kläder etc etc.. )

Att säga att du tjänar 50 000kr i månade säger ju inget i sammanhanget när resten av det viktiga uppgifterna saknas.

• EnAnonumius
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 12:10:32 följande:
    Fortfarande för lite information. Med den informationen du har är svaret 1miljon till 10 miljoner. 
    Precis så..
  • Anonym (Yconoma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 12:10:32 följande:
    Det är få kvinnor har en lön som medger att de beviljas lån på över 3 Mkr som ensamförsörjare.

Med en lön på 50 k => 600 k/år

600 k x 4,5 = 2,7 Mkr, över det blir amortering tvingande och bankerna drar öronen åt sig.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Yconoma) skrev 2023-11-12 12:34:52 följande:
    Det är få kvinnor har en lön som medger att de beviljas lån på över 3 Mkr som ensamförsörjare.

Med en lön på 50 k => 600 k/år

600 k x 4,5 = 2,7 Mkr, över det blir amortering tvingande och bankerna drar öronen åt sig.
    Svaret blir fortfarande det samma 1miljon till 10 miljoner. Eller mer. 
Svar på tråden Hur stort lån är lagom