• THERES03

Finns det någon ortoped kunnig?

Hej! För några månader sen så bröt jag fotleden. Missade trapp steg på väg upp så ramlade nerför trappstegen och landade tokigt. När det hände så gjorde det ont i fotleden men kunde gå och lägga mig. När jag vaknade så var foten svullen. Jag kunde ändå gå men åkte till akuten på kvällen där de konstaterade att fotleden är bruten. Blev gipsad 6 veckor. Efter avgipsning så har jag haft svårt att gå. Försökt verkligen träna upp foten med massa övningar. Min sjukgymnast reagerade dock över  att hälsenan var svullen. Så sökte mig till läkaren för det. Då visar det sig att den ör helt av. Men att jag borde ha märkt när det hände. Brukar låta då och göra ont i vaden. Men det har inte hänt. Kan det ha hänt vid min olycka på trappen? Eller har jag slitit av den efteråt när jag har försökt träna upp foten? Kan man slita av hälsenan av att trampa snett? Läkaren är förvånad hur det har gått till, samma för mig? Någon kunnig som har nån teori?

• Svar på tråden Finns det någon ortoped kunnig?
  • THERES03

Tack för ditt svar och artikeln. Den var väldigt intressant. Började bara fundera på hur det har gått till när läkarna som undersökte mig tyckte det var märkligt. Som om att det var så konstigt att jag inte märkt nåt, inte haft ont i vaden osv. Och jag har verkligen inte det. Det enda som är att jag inte kan stå på tån efter att gipset togs bort. Men trodde att det var för att jag är svag efter att ha haft gips. Det var viktigt att veta när det ska ha hänt så man vet om man ska gipsa eller operera. Men kan inte tänka mig annat är olyckan i trappen? Så då har det gått för lång tid och jag kommer bli opererad om några veckor. Gipsad igen och ortros i 8 veckor. Så ledsen över att börja om för att man missade det, och att jag själv har missat det. Har ju verkligen inte haft den klassiska symtomen varken när det hände eller efteråt? Halkade bara ner några trappsteg och har lyckats bryta fotleden och hälsenan av. Helt otroligt eftersom jag trodde det var bara en stukning egentligen. Hade jag fattat hur allvarligt det var så hade jag åkt akut direkt. Måste ha en otrolig smärttröskel. Klart det gjorde ont. Men hade nog trott att det gör mer ont än det gjorde. Inga värktabletter har jag tagit under hela tiden. 

Svar på tråden Finns det någon ortoped kunnig?