• Anonym (Dendärmamman)

Mitt barns skor och udda förskolepedagogik

Treåringen har ofta fel sko på fel fot. Hemma försöker vi visa vilken sko som är rätt. Men när vi hämtar på förskolan har han ofta vänsterskon på högerfoten och vice versa.

När jag vänligt påpekade det för en av hans pedagoger kontrade hon med att det inte är farligt att han fel sko på fel fot.

Det är så klart sant så till vida att fötterna inte blir snedväxta eller så. Men risken för skavsår eller att snubbla borde ju öka. Jag märker att han snubblar lättare hemma om vi missar att kolla skorna.

Dessutom sliter det på skorna. Somliga av dem börjar se lätt oformliga ut på grund av det här. 

Sedan fortsatte hon med att berätta att på hennes barns förskola hjälper de inte barnen att byta tillbaka. Hon fick det att låta som att det var en medveten pedagogik..Ni som jobbar på förskola eller har erfarenhet från andra förskolor, är det verkligen så?

• Svar på tråden Mitt barns skor och udda förskolepedagogik
  • Anonym (Cur)

Den där pedagogiken som förskolläraren kör med är tramsig och förlegad. Hur ska ett barn annars lära sig vad som är rätt och fel om ingen talar om det? Det är inte bra att gå med skor på fel fötter av de anledningar som du själv nämner, och jag förstår inte vad det är som är så farligt med att säga till ett barn och visa vad som är rätt. Du är barnets mamma så gör det du tycker är bäst för ditt barn. 

• Anonym (Dendärmamman)
    Anonym (Cur) skrev 2023-11-11 23:29:09 följande:

Den där pedagogiken som förskolläraren kör med är tramsig och förlegad. Hur ska ett barn annars lära sig vad som är rätt och fel om ingen talar om det? Det är inte bra att gå med skor på fel fötter av de anledningar som du själv nämner, och jag förstår inte vad det är som är så farligt med att säga till ett barn och visa vad som är rätt. Du är barnets mamma så gör det du tycker är bäst för ditt barn. 

Tack! Det gör jag också.

Jag skulle helst vilja att förskolan också gjorde det. Särskilt som jag vet att de ibland går längre promenader och då antar jag att han knatar omkring där med "fel fot". 
  • Anonym (Lära sig)

Vi märkte ut insidorna närmast varandra på skorna, alltså vänster insida på höger sko och höger insida på vänster sko. Vi visade barnet att bilderna skulle vara nära varandra när skorna skulle på, så blev det mindre fel.

Du har rätt i att de borde hjälpa barnet att byta, men du kommer inte kunna få dem att göra det.

• Anonym (Bild)

Läste nyligen om knepet att rita/ha klistermärke på insidan av skorna så att det blir en bild om skorna står rätt. Klistermärke undrar jag hur länge det håller och om det inte riskerar bli kladdigt rätt snart. Tusch är ju lätt att fylla på när det behövs. Gäller bara att se till att man har vattenfast tusch. :)

• Anonym (Dendärmamman)
    Anonym (Lära sig) skrev 2023-11-11 23:43:17 följande:

Vi märkte ut insidorna närmast varandra på skorna, alltså vänster insida på höger sko och höger insida på vänster sko. Vi visade barnet att bilderna skulle vara nära varandra när skorna skulle på, så blev det mindre fel.

Du har rätt i att de borde hjälpa barnet att byta, men du kommer inte kunna få dem att göra det.

Bra idé!

Nej, jag kanske inte kan förmå förskolan att hjälpa honom med skorna. Jag var egentligen mest nyfiken på om det fanns något alls bakom den här "pedagogiken" eller om det bara var "make up as you go along" från pedagogens sida.
  • violis

Barn sätter i perioder på sig skorna på fel fot?jag skulle säga att minst 95% av dem gör detta under en period mer eller mindre regelbundet.
    Vi uppmuntrar barnen att själva klä sig i möjligaste mån, att öva på att dra över stövelskaften och sätta hanken under foten. ( O dra upp dragkedjor o stoppa händerna i vantarna ?)
    När jag ser att ett barn satt på sig skorna med bananfot  brukar jag fråga dem om de tycker det är bekvämt o påpeka att skorna busat och satt sig bananfot.
    8 av 10 gånger anser barnet att det är bekvämt o väljer att inte byta.
    Är barnet nöjt och stolt över att klarat sig själv får de ha kläderna så?samma sak att varken jag eller mina kollegor påpekar när en tröja eller ett par byxor hamnat bakofram är barnet nöjt så får det vara - det är inget som skadar barnet och jag skulle säga att med 30 års erfarenhet att snubbelfrekvensen inte är högre om barnet har  skorna i bananfot. 

Att sätta halva klistermärken i skorna underlättar för dem, samma sak att lära barnen att när man stänger skorna ska man stänga dem utåt ( kardborrebanden ska alltså stängas ut från fötterna om skorna är på rätt fot ) 

• Anonym (Tröttsamt)
    violis skrev 2023-11-13 19:38:25 följande:

Barn sätter i perioder på sig skorna på fel fot?jag skulle säga att minst 95% av dem gör detta under en period mer eller mindre regelbundet.
    Vi uppmuntrar barnen att själva klä sig i möjligaste mån, att öva på att dra över stövelskaften och sätta hanken under foten. ( O dra upp dragkedjor o stoppa händerna i vantarna ?)
    När jag ser att ett barn satt på sig skorna med bananfot  brukar jag fråga dem om de tycker det är bekvämt o påpeka att skorna busat och satt sig bananfot.
    Är barnet nöjt och stolt över att klarat sig själv får de ha kläderna så?samma sak att varken jag eller mina kollegor påpekar när en tröja eller ett par byxor hamnat bakofram är barnet nöjt så får det vara - det är inget som skadar barnet och jag skulle säga att med 30 års erfarenhet att snubbelfrekvensen inte är högre om barnet har  skorna i bananfot. 

Att sätta halva klistermärken i skorna underlättar för dem, samma sak att lära barnen att när man stänger skorna ska man stänga dem utåt ( kardborrebanden ska alltså stängas ut från fötterna om skorna är på rätt fot ) 

Skalbyxor är ofta förstärkta över knä och rumpa. Då är det oerhört irriterande att barnet kommer hem med trasiga byxor, för att personalen har någon märklig idé om att barnen får göra som de vill och inte rättar när de sitter åt fel håll. I min värld är det lathet. Himla praktiskt att slippa hjälpa till!
  • Anonym (Dendärmamman)
    violis skrev 2023-11-13 19:38:25 följande:

Är väl en viss skillnad på att sätta på sig en tröja bak och fram och skor och kläder som faktiskt har betydelse hur de hamnar.

Vad skönt att inte "dina" förskolebarn snubblar. Tråkigt att min son gör det.
  • Anonym (Dendärmamman)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2023-11-13 19:53:25 följande:
    Skalbyxor är ofta förstärkta över knä och rumpa. Då är det oerhört irriterande att barnet kommer hem med trasiga byxor, för att personalen har någon märklig idé om att barnen får göra som de vill och inte rättar när de sitter åt fel håll. I min värld är det lathet. Himla praktiskt att slippa hjälpa till!
    Ja, jag har alltid misstänkt att den där "pedagogiken" kommer sig av att de är underbemannade på mitt barns förskola. Himla praktiskt som sagt.
Svar på tråden Mitt barns skor och udda förskolepedagogik