Mental trötthet? (Städning)
Jag har haft det väldigt tufft privat under många år. Det har varit flera svåra händelser och konstant stress. Samtidigt har jag jobbat heltid fast jag egentligen inte orkade, Jag är ensam försörjare för mitt barn och har inte haft tid att känna efter.
Jag var sjukskriven några månader när jag kraschade fullständigt men sedan gick jag tillbaka och jobbade heltid.
Nu har tillvaron lugnat sig lite och jag har ett jobb som jag trivs jättebra med. Jag har också börjat ta hand om mig själv bättre. Barnet har blivit stor så jag har tid och ekonomi att resa och göra sådant jag gillar. Jag känner mig inte deprimerad och har inte mått så bra psykiskt på länge.
Samtidigt kan jag bli så otroligt trött ibland. Det är som om jag inte kan sköta ett normalt liv med arbete, vänner och hem.
Det som alltid fallerar är städningen. Jag fattar inte varför. Jag har en hög arbetskapacitet, jag tränar och gör resor med mycket aktiviteter. Jag är absolut inte lat så det handlar inte om det.
De flesta tycker väl att det är tråkigt att städa men jag blir fysiskt trött av städning så att jag måste sätta mig ner. Det kan inte vara normalt. Jag fixar och städar upp på jobbet och hemma hos andra när jag är på besök utan problem.
Det är i mitt eget hem som jag inte fixar det. Jag ägnade en del av semestern åt att röja upp. Det är inte skitigt utan bara stökigt med prylar överallt.
Nu började jag städa men fick sätta mig ner, började om och fick sätta mig igen.
Hur kan det bli då här?
Jag ska eventuellt göra en utredning för autism, högfungerande (det som tidigare kallades Aspergers), på inrådan av psykolog. Har personer med autism svårt för städning?
Jag blir så trött på mig själv, känner mig misslyckad och lat, fast jag egentligen inte är det. Ibland önskar jag att någon bara kom hit och hjälpte mig styra upp allt men jag skäms för mycket.