• Anonym (Förtvivlad)

    Min bonusdotter ljuger osv

    Hej!
    Jag har en bonusdotter som är 12 år. Sedan hon var i 9-10 års åldern så har hon ljugit, stulit och betett sig väldigt oroväckande. Hon har fått diagnos ADD och medicineras för det vilket har gjort henne lite lugnare. Men den senaste tiden har allt eskalerat. Hon inte bara stjäl från affärer utan även från oss föräldrar, syskon och vänner. Hon skriver saker på sociala medier till sina vänner som är fruktansvärda, så som att hon har gjort abort 2 gånger, legat med flera killar, blivit våldtagen, det har även gått så långt som att hon i våras gick runt och sa till kompisar att hennes pappa, min man både hade misshandlat och våldtagit henne vilket drog igång orosanmälningar. Även min biologiska dotter som är 15 år var tvungen att gå på samtal osv. Hon skickar även bilder och videofilmer på sig själv i underkläder och i vissa fall naken till äldre killar hon inte ens känner. Nu har även hennes skolgång drabbats då hon, när hon är hos sin mamma inte går i skolan, dels för att mamman inte går upp och väcker henne men hon orkar inte ta diskussionen med henne. Med skolan har vi kommit överens om att hon ska bo hos oss på veckodagarna och sin mamma varannan helg just för att vi får upp henne och iväg henne till skolan men ibland vägrar hon vara hos oss eftersom vi har satt upp vissa regler som inte mamman har. 

    Detta börjar bli fruktansvärt jobbigt, inte bara för min man utan för mig som bonusförälder och hennes syskon/bonus syster också. Vi har fått köpa speciella lås till våra sovrumsdörrar för att hon inte ska kunna komma in och ta grejer. Allt som är av värde eller betydelse har vi fått gömma. Hon röker, snusar, vejpar osv men är expert på att gömma allt. Vi har kontakt med Soc som mer eller mindre bara erbjuder henne samtal och informations filmer till oss vuxna. Jag orkar snart inte längre. Hur ska jag som bonusförälder bete mig, vad ska jag göra? Jag är den som är drivande i att gå igenom hennes rum för att hitta tändare, tändstickor, cigaretter osv med tanke på att hon även röker inomhus när vi inte är hemma. Hon förnekar allt dessutom. Jag är helt rådvill just nu men försöker upprätthålla ett positivt och glatt yttre på jobb och hemma.. Jag vill ju att hon ska få rätt hjälp, hon är ju trots allt ett barn, vår minsting liksom.
  • Svar på tråden Min bonusdotter ljuger osv
  • Anonym (therese)

    Stackars barn och stackars er!! 

    Jag tänker att problemen är så pass grava att ni borde försöka få professionell hjälp och stöd i att hantera den här situationen.  

  • Anonym (adhd manma)

    men oj vad jobbigt. har själv en son på 12
    med  grov adhd, men sådär illa har vi det ej. men håller med om att hjälpen är
    obefintlig? vad säger soc om alla anklagelser hon gör? och bilder hon  skickar osv?

  • Anonym (Förtvivlad)

    Vi försöker verkligen, men BUP verkar inte ha kapaciteten att hjälpa henne mer än att skriva ut medicin och socialen vet jag inte riktigt hur de tänker. Finns det någon annan instans man kan vända sig till? 

  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (adhd manma) skrev 2023-11-10 15:09:01 följande:

    men oj vad jobbigt. har själv en son på 12
    med  grov adhd, men sådär illa har vi det ej. men håller med om att hjälpen är
    obefintlig? vad säger soc om alla anklagelser hon gör? och bilder hon  skickar osv?



    Socialen samtalar med henne att det inte är bra att hon gör så. De erbjuder samtal men mer än så har det inte varit. Jag hoppas verkligen att de tar tag i det nu med tanke på att någon (misstänker annan förälder) har fått ta del av sitt barns konversation med vår dotter och anmält detta till skolan/soc. Det värsta är all skam man känner som förälder/bonusförälder, alla blickar man tror sig få av andra. Man känner sig misslyckad. Det enda vi vill är att hon ska få hjälp innan det är för sent!
  • Anonym (adhd manma)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-11-10 15:14:29 följande:

    Socialen samtalar med henne att det inte är bra att hon gör så. De erbjuder samtal men mer än så har det inte varit. Jag hoppas verkligen att de tar tag i det nu med tanke på att någon (misstänker annan förälder) har fått ta del av sitt barns konversation med vår dotter och anmält detta till skolan/soc. Det värsta är all skam man känner som förälder/bonusförälder, alla blickar man tror sig få av andra. Man känner sig misslyckad. Det enda vi vill är att hon ska få hjälp innan det är för sent!
    försök att inte fokusera på skammen ❤️. Behöver hennes mamma stöd i sitt föräldraskap? svårt om hon ?tillåter? annat en ni.
  • Anonym (Liknande)

    Hej!
    Tänkte bara ge lite hopp. Har varit i precis samma situation, det eskalerade till extrem nivå under puberteten. Vi har fått vakta och kämpa, varit vakna och åkt runt med bil och letat. Men inte gett upp. Nu är hon 18 år och går regelbundet i skolan, hon är där och hon klarar typ godkänt i allt. Det mesta är bra nu, men stjäl gör hon dock fortfarande, det är den jobbigaste biten, vet inte hur man ska få det att sluta. Hjälper inte att prata, förnekar trots att man hittar sakerna i hennes väskor osv. 
    Håll i och håll ut! 

Svar på tråden Min bonusdotter ljuger osv