• snigeln123

Kräks redan en vecka efter ägglossning?

Idag är jag äl+6. Igår (äl+5) kände jag som stötar i magen. Nu på morgonen när jag och sambon åt frukost känner jag hur frukosten är påväg upp. Hinner leta upp en balja och typ två sekunder senare kräks jag. Kan det vara ett gravid symtom eller bara övertänker jag? Inte kan man känna av symtom innan plusset? 

• Svar på tråden Kräks redan en vecka efter ägglossning?
  • Anonym (Gravid v.10)
    snigeln123 skrev 2023-11-10 09:08:45 följande:

Någon som vet?

Det låter tidigt, är väl vanligt att illamåendet kommer krypande någon gång mellan vecka 4-7 typ. För mig började det v. 5-6 tror jag... Men är säkerligen individuellt, så det är säkert inte omöjligt :) Trötthet tror jag dock att jag började känna typ i vecka 3-4... Men kan ju varit livet också :)
  • svansmamman

Om du är helt säker på när du hade ägglossning så nej, då är det inte möjligt. Ägget har inte hunnit fästa än, och det är först när det fäst som gravidhormonet börjar produceras och samma hormon som ger positivt gravtest. Om ditt illamående skulle bero på en graviditet kommer ett gravtest även visa positivt nu, så lättast är ju att bara testa. Om det finns möjlighet att du ägglossat tidigare finns möjlighet att det är gravidsymptom, annars inte. 🥰

• snigeln123
    svansmamman skrev 2023-11-10 10:36:59 följande:

Om du är helt säker på när du hade ägglossning så nej, då är det inte möjligt. Ägget har inte hunnit fästa än, och det är först när det fäst som gravidhormonet börjar produceras och samma hormon som ger positivt gravtest. Om ditt illamående skulle bero på en graviditet kommer ett gravtest även visa positivt nu, så lättast är ju att bara testa. Om det finns möjlighet att du ägglossat tidigare finns möjlighet att det är gravidsymptom, annars inte. 🥰

Men ägget fäster ju 5-6 dagar efter äl och jag är på äl+6 nu?
  • snigeln123
    Anonym (Gravid v.10) skrev 2023-11-10 09:19:38 följande:
    Det låter tidigt, är väl vanligt att illamåendet kommer krypande någon gång mellan vecka 4-7 typ. För mig började det v. 5-6 tror jag... Men är säkerligen individuellt, så det är säkert inte omöjligt :) Trötthet tror jag dock att jag började känna typ i vecka 3-4... Men kan ju varit livet också :)
    Hoppas att det kan komma tidigare än vecka 4! 
  • Anonym (Skimmel)
    Det står på vårdsidor att illamåendet kan komma före v 4 också, men vanligast är v 4-7.
  • snigeln123
    Anonym (Skimmel) skrev 2023-11-10 12:03:10 följande:
    Det står på vårdsidor att illamåendet kan komma före v 4 också, men vanligast är v 4-7.
    Ååååh! Jag hoppas verkligen att det är det som är orsaken! Kan inte komma på någon annan orsak till att jag kräktes
  • Anonym (Nej)
    snigeln123 skrev 2023-11-10 08:21:05 följande:
    Kräks redan en vecka efter ägglossning?

Idag är jag äl+6. Igår (äl+5) kände jag som stötar i magen. Nu på morgonen när jag och sambon åt frukost känner jag hur frukosten är påväg upp. Hinner leta upp en balja och typ två sekunder senare kräks jag. Kan det vara ett gravid symtom eller bara övertänker jag? Inte kan man känna av symtom innan plusset? 

Det är 100 % INTE symptom. Du är antagligen magsjuk. Det är först efter en vecka som ägget ens fäster i kroppen, du kan omöjligt ha så tidiga symptom.
  • Anonym (r)

Nej, det finns ingen rimlighet i att det skulle vara ett symptom. Alldeles för tidigt.

• Anonym (l)

Magsjuka eller matförgiftad. Krya på dig

• Anonym (l)
    snigeln123 skrev 2023-11-10 11:35:38 följande:
    Men ägget fäster ju 5-6 dagar efter äl och jag är på äl+6 nu?
    Vanligast är att illamåendet kommer i graviditetsvecka 6-8. Det beror mest största sannolikhet inte på graviditeten utan att du har ätit något olämpligt eller magsjuka. 
  • Anonym (Inte)

Inte äns kvinnor med hyperemessis börjar må illa äl+5 inga gravidhormoner har ju kommit igång än. Har du tur så fästsägget tidigast äl+5.

• Ememem

Det tar generellt 6-7 dagar efter att det befruktas att färdas ner till livmodern. HCG hormonet som orsakar illamående börjar först bildas då ägget fäst. Innan dess är man inte gravid.

Du är fortfarande bara i vecka 3 (om ägget fäst) och det är därför väldigt osannolikt att det är därför du kräkts, om nu inte äl varit tidigare, men då borde du få positivt på test nu.

Jag tror däremot att man kan självförverkliga, man vill gärna känna symptom, tror sig känna sig illamående och tom så illamående att man kräks. Om du nu inte ätit något dåligt eller råkat ut för magsjuka.

• snigeln123

Har ätit exakt samma som sambon så isf skulle han också bli dålig, och magsjuka är det inte för kräktes bara på morgonen och sen gick det över...

• Anonym (r)
    snigeln123 skrev 2023-11-10 15:40:14 följande:

Har ätit exakt samma som sambon så isf skulle han också bli dålig, och magsjuka är det inte för kräktes bara på morgonen och sen gick det över...

Alla har inte samma magar.  Det kan vara vad som helst men inte pga någon graviditet även om du vore gravid.
  • Anonym (Inte)

Så du försöker intala dig själv att du har världens grövsta hyperemessis men bara kräkts EN gång. Lixom ge upp.. du är inte äns gravid än... 

• Anonym (Nej)
    snigeln123 skrev 2023-11-10 15:40:14 följande:

Strunt samma varför men du har INTE kräkts pga graviditet! Förstår du inte att det är totalt omöjligt?!
  • Aliona

Har du tagit graviditetstest? 

Som flera ansra har skrivit - så tidigt som äl+5 kan man omöjligen känna symptom. Det går inte. Vad som däremot kan hända är att din äl var tidigarr än du tror. Hur kan du vara så säker på att du är på äl +6? 

Ett annat alternativ är att du blev grvid redan i förra cykeln, och kanske hade blödning runt mens så att du missade det. I så fall skulle du vara runt vecka 7 nu, vilket är vanlig tid för illamående att starta. Ett graviditetstest skulle i så fall vara positivt redan nu. 

Svar på tråden Kräks redan en vecka efter ägglossning?