• 91Neo

Hirschsprungs sjukdom

Jag har en son på 6 månader som just nu har stomi på tunntarmen, och till hösten ska opereras. 

Han har Hirschsprung i hela tjocktarmen, så allt ska bort. 
    Just nu bajsar han i stort sett "vatten" eftersom tjocktarmen är den del som tar upp vätskan. Vi har inte riktigt fått info om hur avföringen kommer bli efter op. men de säger att den kommer alltid vara lösare än normalt. 
    Jag föddes själv med Hirschsprung men mycket lindrigare än sonen, opererade "bara" bort 1/4 av tjocktarmen vilket innebär att jag, om än problem med mycket diarré ömsom förstoppning, har en någorlunda normal tarmfunktion. Minns att jag upp i 8-10-års ålder fick gå på regelbundna kontroller och göra obehagliga övningar med en sk. "ballong" som fördes in i analöppningen och sen vidgades. Detta för att jag skulle lära mig att knipa och förhindra läckage. Dock fick jag tyvärr mer problem efter dessa sessioner. 
    Jag vet inte om detta är något som fortfarande görs? Har era barn fått göra liknande saker efter op? 
    Och hur har deras avföring varit i förhållande till hur mycket tarm som opererats bort? 
Svar på tråden Hirschsprungs sjukdom