• Anonym (16)

16 åring som inte vill till pappa.

Min dotter vill numer inte vara hos sin pappa mer än helger. Hennes pappa däremot anser att hon ska fortsätta som tidigare. Från förra året så gick han med på att hon skulle komma på onsdagen istället för måndag. En anledning till att han då tyckte det var ok var för att han då precis träffat en tjej. 

Iaf så igår så skulle hon ju då egentligen till pappa men hon ville stanna tills idag och hon skrev till honom om det. Vilket ju inte var populärt då han sen ringde till henne och var sur och påstod att det var jag som sagt till henne att hon skulle stanna en dag extra hos mig samt att hon själv inte har nåt att säga till om utan att det är han och jag som ska bestämma detta.  

Själv anser jag att jag kan inte tvinga henne till sin pappa när hon är såpass gammal och det är ju inte så att jag hindrar henne att träffa, vara hos honom. Dessutom så åkte hon ju faktiskt till honom idag som hon hade sagt till honom.

Han skrev både till mig och henne senare på kvällen och frågade när hon kom. Imorses frågade han varför hon inte kom igår. 

Dotter är arg och ledsen på sin pappa som inte kan lyssna eller förstå och inte låter henne få bestämma själv. Han säger dessutom till henne att det är min sida som ser till att hon inte vill vara hos honom. Så fort det är nåt som inte är som han vill så skyller han på andra eller så straffar han henne med att ta ifrån henne hennes saker etc. 

Sagt till dotter att prata med kurator i skolan. Pappa ser till att dotter mår dåligt utan att inse att han själv gör fel. 

• Svar på tråden 16 åring som inte vill till pappa.
  • Anonym (Pfft)

Pappan får anse vad fan han vill. Dottern är så gammal att när hon säger nej så är det NEJ. Ingen av er vuxna behöver fundera på saken, det är hennes ord som gäller och inget annat.

• oland4ever

Får en känsla av att du skriver om alla inblandade parter dvs er dotter, din man dvs pappan till dottern samt om dig själv som "tredje person" och då blir det lite rörigt.

Så vad är orsaken till att inte er gemensamma dotter vill vara hos sin pappa? Är det något som inte står helt rätt till mellan de två? Eller är det så enkelt så att hon egentligen varken vill vara hos dig eller din man dvs pappan till  er dotter - utan hellre vill vara med kompisar?

Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Anonym (Mamma till 4)

Hon ska bestämma själv. Har aldrig tvingat mina barn vare sig att åka till mig eller pappa

• Anonym (Mamma till 4)

Hon ska bestämma själv. Har aldrig tvingat mina barn vare sig att åka till mig eller pappa

• Tow2Mater

Säg till honom att du aldrig kommer vilja ha underhåll från honom även om flickan bor mer hos dig. Så det inte är det som spokar.

• Anonym (16)
    oland4ever skrev 2023-11-09 16:18:39 följande:

Får en känsla av att du skriver om alla inblandade parter dvs er dotter, din man dvs pappan till dottern samt om dig själv som "tredje person" och då blir det lite rörigt.

Så vad är orsaken till att inte er gemensamma dotter vill vara hos sin pappa? Är det något som inte står helt rätt till mellan de två? Eller är det så enkelt så att hon egentligen varken vill vara hos dig eller din man dvs pappan till  er dotter - utan hellre vill vara med kompisar?

Jag och pappan har inte vart ihop på över 10 år. Är väl rätt naturligt att man som 16 åring vill bestämma lite själv var denna vill bo och när vill träffa den andra föräldern. Hade hon haft massa kompisar så hade han ju fått vara glad om hon då var hemma när hon vart hos honom. 
  • Anonym

Redan från 11-12 års ålder får barn bestämma om de vill åka till föräldern. Man skriver inte ens umgängeschema från den åldern om det går till rätten. Just pga av att man inte tvingar barn då.

Din dotter som är 16 behöver alltså inte känna sig tvingad att åka till sin pappa. Hon behöver inte åka dit en endaste timme. 

Jag tycker hon ska meddela honom via epost . Sedan kan hon blocka honom på mobilen. Hela henens liv ska inte kretsa kring hans  behov och vilja.

• Anonym (pp)

Så klart får ett så gammalt barn bestämma helt själv. Även om pappan tex skulle ringa advokat så är det det svaret han kommer få. 

• Anonym (pp)
    Anonym skrev 2023-11-09 18:31:07 följande:

Redan från 11-12 års ålder får barn bestämma om de vill åka till föräldern. Man skriver inte ens umgängeschema från den åldern om det går till rätten. Just pga av att man inte tvingar barn då.

Det kan de visst göra (jag vet flera med umgängesscheman bestämda i vårdnadstvister, och de barnen har varit äldre än 12 när dessa skrevs), men givetvis avtar det ju äldre barnen blir. En 16 åring behöver inte oroa sig. 
  • Anonym (Leila)

Stackars tjej givetvis ska en 16åring få bestämma det där. 

Svar på tråden 16 åring som inte vill till pappa.