• Anonym (Hej)

Hjälp mig att reda ut mina tankar, gravid i v 13

Hej, det är så att jag är oplanerat gravid. Var på ultraljud förra vecka och går in i vecka 13 i veckan. 

Sambo med fyra barn, två var, inga gemensamma. Så ena veckan är vi bara själv och ena är fylld av undomar/barn, tränigar, matlagning och allt vad det innebär.

Nu står jag här gravid och vet varken ut eller in, går från att behålla till abort, gråtit ögonen ur mig. Sambon vill abort men kommer stötta i vilket val jag gör.

Hela min kropp och instinkter skriker nej nej, men när jag inte bara tänker med min primitiva hjärna så är jag mer osäker, dels på grund av att sambon helst inte vill, dels att jag kommer nog behöva ta en stor del av skötandet av barnet då vi har barnvecka, för att hinna med allt. Orkar jag det? Vi har större självgående barn nu, jag är inte lastgammal utan fick mina första tidigt. Älskar att vara mamma och engagera mig i barnen, men gillar egen tid med. Sen blir det stök med arbete, förskola och sånt. Börja om. 

Vet igentligen inte vad jag vill med tråden, kanske höra andra som varit i samma sits

• Svar på tråden Hjälp mig att reda ut mina tankar, gravid i v 13
  • Anonym (Hej)

Ingen? 

• Anonym (Anna)

Du är ju relativt långt gången för ett avbrytande, så det är ju något att väga in, hur skulle du må av det? Är er relation bra i övrigt, skulle den hålla för ett barn och de påfrestningar det innebär? Klart det kan kännas jobbigt att "börja om" men det är ju också underbart och härligt med en liten. Har ni det stabilt i övrigt med jobb och bra boende? Då skulle jag säga behålla, helt klart, om det är det du innerst inne vill.

Lycka till

• Anonym (Hej)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-09 10:41:13 följande:

Du är ju relativt långt gången för ett avbrytande, så det är ju något att väga in, hur skulle du må av det? Är er relation bra i övrigt, skulle den hålla för ett barn och de påfrestningar det innebär? Klart det kan kännas jobbigt att "börja om" men det är ju också underbart och härligt med en liten. Har ni det stabilt i övrigt med jobb och bra boende? Då skulle jag säga behålla, helt klart, om det är det du innerst inne vill.

Lycka till

Jo det spelar helt klart stor roll, det var ingen klump på ultraljudet, utan man såg tydligt att det var ett barn. Vet helt enkelt inte om jag kommer kunna svälja en tablett utan att börja hata mig själv, eller lasta över det på min sambo i försvarsställning. Vi har en bra relation men bra boende, jobb och allt sånt, en del "lyx" vi får kapa för att få ihop allt såklart, då allt är så dyrt nu. Hade också klarat mig utan problem om jag blev ensamstående.

Ja fy så jobbigt detta är.. Vi hade bestämt att det blir inga gemensamma. Men nu är läget som det är. 
  • Anonym (Nej)

Man väntar inte till vecka 13 med att göra abort... det är ju en liten bäbis... tror inte du inser hur jobbigt det kommer bli om du gör det. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-09 12:10:23 följande:

Man väntar inte till vecka 13 med att göra abort... det är ju en liten bäbis... tror inte du inser hur jobbigt det kommer bli om du gör det. 

Jag hade inte väntat så länge om jag hade vetat om det tidigare. Har ingen mens eftersom jag har ring. Fick veta förra veckan på ul hur långt gången jag var. Var snabbaste tiden som fanns. 

Jo jag förstår att det kommer kännas piss, är väl därför jag tvekar mest. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-09 12:16:30 följande:
    Jag hade inte väntat så länge om jag hade vetat om det tidigare. Har ingen mens eftersom jag har ring. Fick veta förra veckan på ul hur långt gången jag var. Var snabbaste tiden som fanns. 

Jo jag förstår att det kommer kännas piss, är väl därför jag tvekar mest. 
    Varnar dig bara, gör det inte. Du kommer ångra dig väldigt mycket. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-09 12:23:58 följande:
    Varnar dig bara, gör det inte. Du kommer ångra dig väldigt mycket. 
    Jag är rädd för det, att jag kommer börja må dåligt efter. Som sagt Mamma instinkten har redan kickat in, men det är ju också yttre omständigheter som gör att jag tvekar, dock vet jag att dom barn vi har skulle bli superglada. 
Svar på tråden Hjälp mig att reda ut mina tankar, gravid i v 13