• Anonym (Upprörd)

Hur vinna mot hyresvärd?

Flyttat och nu är de på mig om att "lägenheten inte återställts"... den saknar hatthylla och hålen vardagsrumsdörren var fäst i är igenspacklade och nu kräver de att jag antigen fixar eller betalar för att de ska fixa.
    Men grejen är att det där inte är jag som gjort... hatthylla saknades vid inflytt, lika så dörren, men de säger emot. Lägenheten är däremot i betydligt bättre skick nu än när jag flyttade in.

Hur gör jag nu?

• Svar på tråden Hur vinna mot hyresvärd?
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2023-11-08 10:43:07 följande:
    Hur vinna mot hyresvärd?

Flyttat och nu är de på mig om att "lägenheten inte återställts"... den saknar hatthylla och hålen vardagsrumsdörren var fäst i är igenspacklade och nu kräver de att jag antigen fixar eller betalar för att de ska fixa.
    Men grejen är att det där inte är jag som gjort... hatthylla saknades vid inflytt, lika så dörren, men de säger emot. Lägenheten är däremot i betydligt bättre skick nu än när jag flyttade in.

Hur gör jag nu?

Jämför med protokollet från när du flyttade in
  • Mbladh

Betalar, du kan inte vinna, du kan ta det rätten men det kommer förmodligen ta månader och kosta mer. Om du inte har bevis i form av daterade bilder så vinner man aldrig. 

Läxa till alla ligg steget före nästa gång, filma hela lgh och ta bilder innan du flyttar in och försök få med dagens datum spara på två olika USB minnen. Det är så man vinner, funkar även inom vården, spela in ALLT.

• Anonym (Mm)

Hyresvärdar är riktga Svin. Dom tror dom kan hyra ut en lgh år efter år men det ska aldrig synas att ngn bott där.

• Anonym (M)

Är du med I Hyresgästföreningen så rådfråga dem!

Jag är själv lite rädd att vi kan åka på något sådant när/om vi flyttar ut. Jag hoppas att värden inte är så kinkig med tanke på att lägenheten inte är renoverad på trettio år och att vi aldrig ens såg, än mindre skrev på, något besiktningsprotokoll när vi flyttade in.

• Anonym (Anbars)

Om saker inte fanns när du flyttade in borde du dokumenterat det och fått skriftligt redan då. Nu kan de tyvärr säga vad de vill för du har inga bevis. 

• EpicF

Har du dokumentation på att hatthyllan saknades vid inflytt och hålen som inte var igenspaklande? 

Annars kan det nog bli svårt att vinna mot hyresvärden. 

• Anonym (Orolig)

Jag är rädd att liknande kanske händer mig. Har precis flyttat från en skräplägenhet hos en oseriös hyresvärd och det är besiktning på måndag. Fick inget besiktningsprotokoll vid inflytten för ett halvår sedan trots att jag bett om det och lägenheten är i mycket dåligt skick. Tyvärr tog jag inga bilder/filmer vid inflytten heller. Jag har blivit varnad för att det kan bli strul vid utflytt och det är jag rädd ska hända nu.

Är du med i hyresgästföreningen? Ta kontakt med dem isf. Jag gick med dem för typ 2 månader sedan men är inte säker på om de hjälper mig med mer än rådgivning om det strular nu.

• Goneril

Vill man inte ha den fula hatthyllan eller den ännu fulare skohyllan får man ställa undan dessa för den eventualitet att man flyttar. I TS fall fanns ingen hatthylla, men det måste finnas, standard i de flesta hyresrätter. TS får köpa en dylik, men fråga värden först hur den ska vara beskaffad. Synd att TS inte noterade avsaknaden vid inflyttningen.                               Man borde få välja bort dessa förfulande hyllor, hallar borde vara "rena" och den som behöver någon hylla skulle kunna få det. Det blir förstås krånglig administration.                                                                                                                                                                                 Själv har jag en jättesnygg (dyr) tamburmajor och där hänger bara något enstaka vackert ytterplagg. Andra ytterkläder hängs in i klädgarderoben. Hallen är möblerad som ett bibliotek, tips. Göm fula kläder och skor, ingen vill se dem och de försvårar städningen.

• Anonym (Upprörd)

Jag sa till om det (muntligt), men fick höra att lägenheten varit handikappanpassad och därav ser den ut som den gör.

• Anonym (Heja)
    Goneril skrev 2023-11-08 13:16:32 följande:

Vill man inte ha den fula hatthyllan eller den ännu fulare skohyllan får man ställa undan dessa för den eventualitet att man flyttar. I TS fall fanns ingen hatthylla, men det måste finnas, standard i de flesta hyresrätter. TS får köpa en dylik, men fråga värden först hur den ska vara beskaffad. Synd att TS inte noterade avsaknaden vid inflyttningen.                               Man borde få välja bort dessa förfulande hyllor, hallar borde vara "rena" och den som behöver någon hylla skulle kunna få det. Det blir förstås krånglig administration.                                                                                                                                                                                 Själv har jag en jättesnygg (dyr) tamburmajor och där hänger bara något enstaka vackert ytterplagg. Andra ytterkläder hängs in i klädgarderoben. Hallen är möblerad som ett bibliotek, tips. Göm fula kläder och skor, ingen vill se dem och de försvårar städningen.

Precis, när jag var yngre och bodde i hyresrätt så ställde vi upp den fula hatthyllan på vinden och satte tillbaka den vid utflytt.

Smak är subjektivt, jag tycker varken att tamburmajoren du pratar om är varken snygg eller särskilt dyr. Nu är inte pris heller i paritet till smak.
Svar på tråden Hur vinna mot hyresvärd?