• Anonym (återvinning)

En fråga om hemtjänst och återvinning.

Tycker du att den som p.g.a. ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning har hemtjänst ska få hjälp med att köra iväg sorterat avfall till återvinning (typ glas, papper, metall till närmsta återvinningsstation)?

Fundera lite över vilka nackdelar (såsom kostnader) och fördelar (såsom ökad materialåtervinning) som det innebär.

Du som arbetar inom hemtjänst, berätta hur ni gör och vilken officiell policy ni har.

• Svar på tråden En fråga om hemtjänst och återvinning.
  • Anonym (N)

Om de har ett beslut från Biståndshandläggare på att vi ska hjälpa med att få saker till återvinningen så görs det. Annars inte. Då är det anhöriga som får hjälpa. 

Jag hade för många år sedan en äldre som hade ett sådant beslut. Men vanligaste är att anhöriga hjälper till. 

• Anonym (Kajsa)

Det skulle ju vara rätt avigt om kommunen, som skickar ut den ena broschyren efter den andra om vikten av att källsortera, inte hjälper till med sånt när någon inte klarar av att göra det själv.

Men samtidigt skulle det inte förvåna mig ett dugg om verkligheten är just så avig.

• Anonym (A)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-11-08 11:15:26 följande:

Det skulle ju vara rätt avigt om kommunen, som skickar ut den ena broschyren efter den andra om vikten av att källsortera, inte hjälper till med sånt när någon inte klarar av att göra det själv.

Men samtidigt skulle det inte förvåna mig ett dugg om verkligheten är just så avig.

Om man inte klarar det själv får man ju anlita någon annan. Antingen hemtjänsten eller privat. Går det via hemtjänsten får man betala för det. 

Dessutom, det är inte ett brott att inte sopsortera. 

Svar på tråden En fråga om hemtjänst och återvinning.