• cotlettis

Engelsktalande nanny till icke-engelsktalande 3 åring

Hej,

Vi kommer behöva ha mycket hjälp med barnpassning under året, drygt 30-40 timmar i veckan. Jag letar efter en nanny och de flesta verkar prata engelska och ingen eller väldigt lite svenska. De jag har hittat via t.ex Mynanny och liknande har varit unga och inte lätt att hitta någon som kan nästan heltid.

Vi behöver hjälp med en nyfödd bebis och ett barn som är lite mer än 3 år. Utmaningen är att barnet inte pratar engelska, kan på sin höjd räkna på engelska. 

Är det någon av er som har erfarenhet kring detta? Har ni några tips och råd om hur man får det att fungera så de har roligt tillsammans? Eller ska jag glömma det helt och hållet? 

• Svar på tråden Engelsktalande nanny till icke-engelsktalande 3 åring
  • Anonym (..)

Tips: kontakta någon som går sista året på Barn och fritidsprogrammet på gymnasiet, eller som gick ut i somras och ännu inte hittat fast jobb. 

• Anonym (Lis)

Har ni kollat pensionärspoolen?

Annars tror jag inte engelska är något hinder, 3-åringen kommer nog lära sig rätt fort om det ska vara med den personen hela dagarna.

• cotlettis

Tack för tipsen!

Tanken är att nannyn hjälper till på morgonen 7-9 och lämnar på förskolan med bebis i släptåg. Och sen eftermiddagen efter förskolan ca 15-19. Måndag till fredag. Så mitt äldsta barn kommer ju träffa personen nästan varje dag. 

• Anonym (Ugly Kid Joe)
    cotlettis skrev 2023-11-07 20:39:14 följande:

Tack för tipsen!

Tanken är att nannyn hjälper till på morgonen 7-9 och lämnar på förskolan med bebis i släptåg. Och sen eftermiddagen efter förskolan ca 15-19. Måndag till fredag. Så mitt äldsta barn kommer ju träffa personen nästan varje dag. 

Nu började jag tänka på den gamla godingen Cat's in the cradle. Det är en bra låt!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (..) skrev 2023-11-07 20:29:21 följande:

Tips: kontakta någon som går sista året på Barn och fritidsprogrammet på gymnasiet, eller som gick ut i somras och ännu inte hittat fast jobb. 

Någon som går på gymnasiet kan nog inte jobba 40 timmar i veckan?

Det är nog svårt att hitta en och samma svensktalande person som kan jobba först två timmar på morgonen och sen några timmar på em. Vad ska personen göra däremellan liksom. Det är nog lättare då att hitta en nyligen invandrad engelsktalande person. De har ju inte lika mycket att välja på. 
  • Anonym (Hfjf)

Ska ni ha hjälp med barnen (nanny/förskola) från 7-19 i ett år? Ska ni inte träffa barnen alls i princip? 
    För övrigt skumt att det är så få som pratar svenska.

• Jemp

Jag hade antingen haft en lång inskolningsperiod eller letat vidare efter svensktalande. 

Men varför inte bara utöka förskoletiderna? 

• Anonym (?)

Språket brukar lösa sig, barn är fantastiska på att lära sig.

Det hör inte hit men när ska du vara med barnen om ni t.o.m måste skicka med bebisen till förskolan för lämning? Udda upplägg må jag säga.

• cotlettis

Jag är helt ensam hemma med båda barnen måndag-fredag. Jag höll på att gå in i väggen med första och då delade vi på alla nätter och bytte kl 3 på natten, det var alldeles för tufft att ta en hel natt för någon av oss. Så höll det på i 1.5 år.

Jag kommer försöka sova på förmiddagen när jag är ensam i två timmar. På eftermiddagen kommer vi troligtvis vara hemma tillsammans men att jag får händer fria att laga mat eller duscha i lugn och ro. Nannyn kommer ersätta min man som inte är på plats. 

Tanken är att vi bara ska ha hjälp i 6 månader innan vi kan flytta till staden där min man arbetar pga förskoleplats i augusti.

Om ni har några konkreta tips på hur man faktiskt arbetar med språket så tar jag gärna emot det, tusen tack. 

• Anonym (?)
    Om ni har några konkreta tips på hur man faktiskt arbetar med språket så tar jag gärna emot det, tusen tack. 

Många barnprogram lär ut lite engelska. Kommer inte på ett på rak arm då det är länge sen min var liten men googla så hittar du garanterat.
    Enklare sagoböcker på engelska att läsa tillsammans och säga orden på bilderna.
  • cotlettis
    Jemp skrev 2023-11-08 08:18:55 följande:

Jag hade antingen haft en lång inskolningsperiod eller letat vidare efter svensktalande. 

Men varför inte bara utöka förskoletiderna? 

Om man är föräldraledig får storasyskonet max vara på förskolan 25 timmar per vecka. 
  • Jemp
    cotlettis skrev 2023-11-08 17:11:02 följande:
    Om man är föräldraledig får storasyskonet max vara på förskolan 25 timmar per vecka. 

Ja, jag utgick från att ts skulle jobba mtp barnomsorgsbehov 12 timmar/dygn. 

Det är olika i olika kommuner för övrigt, 15-30.

TS: knepigt med så frånvarande pappa när du tagit stryk tidigare! Varför tar han inte föräldraledigt? 

Kanske lättare att flytta och hitta nanny dagtid på nya stället om du inte kan ha båda hemma? 

Kanske lättare att köpa matlådor och hitta nanny till antingen för- eller eftermiddag? Eller sätta hjälpen på matlagning så du hinner umgås med äldsta barnet? 

• cotlettis
    Jemp skrev 2023-11-08 17:28:04 följande:

Ja, jag utgick från att ts skulle jobba mtp barnomsorgsbehov 12 timmar/dygn. 

Det är olika i olika kommuner för övrigt, 15-30.

TS: knepigt med så frånvarande pappa när du tagit stryk tidigare! Varför tar han inte föräldraledigt? 

Kanske lättare att flytta och hitta nanny dagtid på nya stället om du inte kan ha båda hemma? 

Kanske lättare att köpa matlådor och hitta nanny till antingen för- eller eftermiddag? Eller sätta hjälpen på matlagning så du hinner umgås med äldsta barnet? 

Ja i vår kommun är det 25 timmar per vecka.

Vi har en gemensam dröm att flytta hela familjen och nu fick min man äntligen ett jobb i den staden. Han sökte först eftersom jag ska föda barn i slutet av året och inte är tillgänglig lika tidigt. Jobbet är en fantastisk möjlighet och första steget för att nå vår dröm. Vi är i denna situationen under en kortare tid tills vi får plats i förskolan i den nya staden, och för att jag ska klara vardagen här hemma så är lösningen på detta är att anställa hjälp. 

Min tråd handlar fortfarande om tips om hur man kan göra för att barnet ska förstå en engelskspråkig nanny. För det är den lösningen vi har. 

• Anonym (Nino)

Barnet kommer lära sig engelska supersnabbt! Ge det en månad eller något och det kommer gå hur bra som helst. Så små barn suger i sig språket.

Tänk på alla barn som invandrar till Sverige, deras föräldrar kan inte ett ord svenska, och de sätts i skola och förskola direkt. De lär sig!

När min äldsta började förskolan började en 2-åring samtidigt som inte kunde ett ord svenska, ett halvår senare pratade han som vilket svenskt barn som helst.

Nannyn får prata engelska blandat med kroppsspråk och visa i början. Treåringen kommer fatta. Hen kommer även förstå mer än vad hen kan säga i början, så var tex inte oroliga om barnet inte pratar engelska först. 

• Spucks

Der kommer inte bli något problem med språket, barn lär sig snabbt.

• Anonym (H)

Just språket är sällan ett problem barn lär sig snabbt.
    Men vill man ha någon som pratar bra engelska vill de såklart ha bra lön för så många timmar som TS behöver. 

Svar på tråden Engelsktalande nanny till icke-engelsktalande 3 åring