• Anonym (Lovisa)

Ni som tvingats sälja bostad med jätteförlust...

... hur klarade ni er sen?

Jag befinner mig i den väldigt jobbiga situation nu att jag inom kort nog är så illa tvungen att sälja min bostadsrätt och med garanterad förlust. 

Jag har flyttat på grund av jobb och hyr för närvarande ut min bostadsrätt till en väldigt bra och skötsam hyresgäst. Tyvärr får jag inte hyra ut längre än till sommaren för min förening. Och det är tyvärr också så att jag inte får ta ut så mycket i hyra att det täcker vad den faktiskt kostar mig varje månad, allt inräknat (ja, jag har kollat det mycket noga). Jag går minus en dryg tusenlapp varje månad, men det kändes ändå helt värt det jämfört med att "stress-sälja" i ett riktigt dåligt läge och innan jag visste om jag skulle komma tillbaka eller inte (ville inte släppa den medan min provanställning pågick). Jag minskar ner mitt vanliga sparande ett tag om det behövs.

Men nu måste jag som sagt sälja snart. Grannar till mig som bor i samma hus och har en exakt likadan lägenhet sålde till 40 procent under utgångspriset, vilket gör mig skräckslagen. Vad som verkade vara en jättebra investering när jag köpte den för bara fem år sedan kan nu bli mitt livs förlust. Jag hat ångest över detta och sover dåligt.

Hur ska jag tänka, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Ni som tvingats sälja bostad med jätteförlust...
  • Anonym (Ruter Dam)

Jag tycker du ska försöka hålla ut till våren om du kan. Det är alltid bättre snurr på bostäder då och jag tror det kommer att hinna komma positiva nyheter om marknad/räntor tills dess.

5000 kr för att hålla ut till april får du fort igen när någon bjuder 100 000 mer.

Men allt beror klart på vad bostaden är värd också, i grunden.

• Anonym (Lm)

Du har väl inte så mkt val eftersom du redan flyttat. Har du inte amorterat på lånet på dessa 5 år? Tycker 40% låter mkt. Kanske det ser lite bättre ut nästa år. 

• Anonym (Lovisa)

Jo, jag har amorterat minst två procent hela tiden. Tyvärr blev jag sjukskriven en lång period för ett par år sedan. Hade det inte varit för det hade jag amorterat mer, men på sjukpenning blev ekonomin för ansträngd. Att jag bor billigare på min nya ort har gjort att jag tack och lov klarat mig ganska bra genom detta trots allt. Men som sagt, till sommaren måste jag sälja om inte föreningen ändrat sin policy.

• Anonym (Bobo)

Hur bor du nu? Ett sätt, om du ska bo kvar där du bor nu är ju att köpa något där istället till ett bra pris efter att du vet vad du får för lägenheten. 

• Anonym (Ruter Dam)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-06 17:09:04 följande:

Jo, jag har amorterat minst två procent hela tiden. Tyvärr blev jag sjukskriven en lång period för ett par år sedan. Hade det inte varit för det hade jag amorterat mer, men på sjukpenning blev ekonomin för ansträngd. Att jag bor billigare på min nya ort har gjort att jag tack och lov klarat mig ganska bra genom detta trots allt. Men som sagt, till sommaren måste jag sälja om inte föreningen ändrat sin policy.

Kan du inte argumentera med föreningen att det är bättre att du får dispens en tid till och kan vänta med försäljningen - att lgh blir sålda alldeles för billigt gynnar inte dem som förening heller ju när nya köpare kollar slutpriser?

Men fram till sommaren kanske räcker iofs.
  • Hjelm

Jag hade absolut åtminstone försökt föra diskussion med bostadsrättsföreningen att få förlängd uthyrning. Värt ett försök i dessa tider. Förhoppningsvis blir det bättre tider om ett år eller så. Har du råd att lägga typ tusen extra i månaden på lägenheten ett tag tror jag det är en god investering för att sälja när marknaden är bättre.

Svar på tråden Ni som tvingats sälja bostad med jätteförlust...