• Anonym (Taskig?)

Bonusbarn med på resa

Om jag åker på resa med mina egna barn och min partner inte följer med, förväntas jag då ta med bonusbarnen på resan? Är jag taskig om jag inte tar med barnen? Om partnern följer med så följer såklart hens barn med också.

• Svar på tråden Bonusbarn med på resa
  • Anonym (..)

Man kan göra olika olika gånger. Har dock svårt att tro att nån förväntar att du tar med ett bonusbarn som inte dennes förälder är med. Men det finns förstås bonusfamiljer där man har så tajt relation att det inte spelar roll vems barn det är. 

• Anonym (Bonus)

Beror ju på.
    Är barnen hos er 100% och ser dig som förälder så ja.
    Annars nej

• Anonym (B)

Självklart inte. Vem skulle förvänta sig att du tar med bonusbarnet? 

• Anonym (ejop)
    Anonym (Taskig?) skrev 2023-11-06 15:50:00 följande:
    Bonusbarn med på resa

Om jag åker på resa med mina egna barn och min partner inte följer med, förväntas jag då ta med bonusbarnen på resan? Är jag taskig om jag inte tar med barnen? Om partnern följer med så följer såklart hens barn med också.

Nej, om inte deras förälder är med så finns ju ingen anledning att barnen ska med. Såvida du inte vill ha dem med, det är ju en annan sak. 
  • Anonym (B)
    Anonym (..) skrev 2023-11-06 15:55:49 följande:

Man kan göra olika olika gånger. Har dock svårt att tro att nån förväntar att du tar med ett bonusbarn som inte dennes förälder är med. Men det finns förstås bonusfamiljer där man har så tajt relation att det inte spelar roll vems barn det är. 

Har man en sådan tajt relation kommer väl inte ens frågan upp? 
  • Anonym (B)

Villl bonusbarnet följa med? Vill bonusbarnet följa med för sällskapets skull oavsett resemål ? 

• Anonym (?)
    Anonym (Taskig?) skrev 2023-11-06 15:50:00 följande:
    Bonusbarn med på resa

Ni har levt under samma tak flera år och barnen är jämngamla och ser varandra som syskon. Resan är planerad sen länge men så blir din partner sjuk. Ja, då borde bonsubarrnet följa med

Bonsubarnet är  25 år och 15 år äldre ön dina barn och har aldrig bott med er. Du tänkte åka till legoland.. Nej
  • Anonym (Taskig?)

Vi är en relativt ny bonusfamilj och har olika syn på det här med med att resa. Jag har alltid rest mycket med mina barn medan bonusbarnen knappt har rest alls då deras föräldrar inte verkar tycka att det är så viktigt att resa. Bonusbarnen uttrycker allmän besvikelse över att inte få resa och jag får då dåligt samvete. Men samtidigt kan jag inte ta med bonusbarnen på våra resor för då skulle det bli så himla dyrt. 

• Spucks
    Anonym (Taskig?) skrev 2023-11-06 16:20:40 följande:

Vi är en relativt ny bonusfamilj och har olika syn på det här med med att resa. Jag har alltid rest mycket med mina barn medan bonusbarnen knappt har rest alls då deras föräldrar inte verkar tycka att det är så viktigt att resa. Bonusbarnen uttrycker allmän besvikelse över att inte få resa och jag får då dåligt samvete. Men samtidigt kan jag inte ta med bonusbarnen på våra resor för då skulle det bli så himla dyrt. 

I detta fallet: nej, du är inte taskig! Däremot om du kan tänka dig ta med dem om deras föräldrar betalar är det såklart väldigt snällt av dig.
  • Anonym (Sanna)

Hur resonerade ni angående detta innan ni flyttade ihop?
  • Mrs Moneybags

I ditt fall tycker jag inte alls att det är konstigt att du reser ensam med dina barn. Det hade ju varit annorlunda om alla barnen vuxit upp tillsammans sedan späd ålder och såg varandra som helsyskon mer eller mindre. 

Det är inte ditt ansvar att se till att dina bonusbarn får komma iväg på resor. I så fall får de först:
    1. fråga dig om du VILL ta med bonsubarnet
    2. betala allt för bonusbarnet på resan
  • Anonym (Taskig?)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-11-06 16:30:35 följande:
    Hur resonerade ni angående detta innan ni flyttade ihop?
    Att vi tar med hens barn när hen följer med och min partner tycker inte att det är konstigt att jag fortsätter att resa själv med mina barn.
  • Anonym (?2)
    Anonym (Taskig?) skrev 2023-11-06 16:46:51 följande:
    Att vi tar med hens barn när hen följer med och min partner tycker inte att det är konstigt att jag fortsätter att resa själv med mina barn.
    Så ni är ense? Det låter som att din partner inte förklarat detta för sina barn då?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Taskig?) skrev 2023-11-06 16:46:51 följande:
    Då tycker jag att ni håller er till det. 
  • Anonym (Viå)

Jag utgår från att de säger till sin förälder, inte dig, att de är besvikna. Hur bemöter föräldern det?
  • Anonym (Mimmi)

Det avgör ni själva inom familjen. Jag har alltid haft min bonusdotter med mig när vi åkt iväg på något utan hennes pappa. När min egen dotter var liten var jag alltid ledig 1 dag i veckan och hade alltid bonusdottern hemma också. Jag hämtade ofta på förskolan då jag oftast slutade tidigare än hennes pappa. Vi har varit på båtkryssning, tältat mm utan hennes pappa. Kom inne hennes liv när hon var 1 år så har ju i princip alltid varit hennes familj och hon min.

Vi har aldrig gjort skillnad på barnen, har varit väldigt viktigt för oss.

• Anonym (Kl)

Skulle partnern ta med dina barn?

Svar på tråden Bonusbarn med på resa