• miljömamma

körsång

Hej! Jag undrar om ni har något tips på hur jag ska få min 13åriga son att börja på kör? De få tillfällen han sjunger låter det oftast välidigt bra och jag känner att kör vore en bra syssla för min son, då han gillar att vara social och att umgås med andra i samma ålder. Tyvärr så är han väldigt rädd för att framträda på scen, men jag tänker att det vore en bra övning. Tyvärr är de flesta klasskamrater av den inställningen att kör är jättepinsamt och inte alls coolt och det är en jättemesig syssla. Ska tilläggas att han är en gejmer och jag gillar inte riktigt det inflytandet de flesta spel har på min son, tycker inte det är direkt ödmjuka samtal man hör när han spelar utan mer ett gnabbande om vilken av hans gejmingkompisar som är sämst på diverse saker och sådant som wtf hör man ständigt från gejmingrummet. Nu på lovet så nynnade han på en melodi som han undrade om jag visste namnet på, självklart var det något spel som den kom från. När jag inte kände igen den så gick han över till ren operasång och sa att det var orginalet och undrade om jag nu visste vilken låt det var. Blev ställd av hur bra det lät, är ju påverkad av att vara hans mamma, men ändå, tycker det är synd att han kastar bort sin tid på spel och de verkningslösa endorfinkickar det ger och hade hellre sett honom satsa på tex kör. Dock kanske det är dumt att försöka få in han på kör nu, då han ännu inte kommit in i målbrottet, men skulle kunna göra det vilken dag som helst. Å andra sidan håller han oftast tonen bra också när han nynnar eller visslar på låtar, så även om han hade kommit in i målbrottet så tror jag det hade fortsatt låta ok, men någon oktav lägre.

• Svar på tråden körsång
  • Hemmabloggen

Bättre att börja sjunga INNAN målbrottet.

Sångpedagog kostar 500-700 tillfället för en bra. Då får han sjunga och slipper publik.

Gällande körsång tycker jag inte du ska tvinga honom. En möjlig morot är väl att vissa resor med ungdomskörer kan vara rena orgierna. Skulle leta efter en kör med snygga tjejer i hans ålder. Då kanske det kan locka.

• miljömamma
    Hemmabloggen skrev 2023-11-05 17:47:35 följande:

Bättre att börja sjunga INNAN målbrottet.

Sångpedagog kostar 500-700 tillfället för en bra. Då får han sjunga och slipper publik.

Gällande körsång tycker jag inte du ska tvinga honom. En möjlig morot är väl att vissa resor med ungdomskörer kan vara rena orgierna. Skulle leta efter en kör med snygga tjejer i hans ålder. Då kanske det kan locka.

Haha, det svaret var lite roligt. Han verkar komma sent in i målbrottet om än alls undrar jag ibland då nästan alla klasskompisar är där typ, dock inte han, men jag tror det kan bli stressigt om han ska hinna innan. Här är kön till enda inte kristna kören lång. Vet inte om tjejer skulle locka just nu, då han fortfarande verkar förvånansvärt ointresserad av tjejer, men något mer än förra året. Skulle någon tjej vara intresserad av honom tror jag han hade blivit rädd, så det är i det stadiet.
  • Mrs Moneybags

Det är nog svårt att tvinga ett såpass stort barn att börja sjunga i kör. Kanske om någon kompis också börjar? 

Svar på tråden körsång