• Viktoriiial

    Min sambo tycker de är viktigare med skoter än att utreda sig

    Hej! Är de okej att bli arg på sin sambo för att hans prioriterar är åt skogen?
    Jag och min sambo har försökt få barn nu i 2 års tid, jag har vilja ha barn sen jag var 15 år och är nu 30 år.  Jag har varit gravid förr med mitt ex just innan jag träffa min sambo, men de var väldigt ostabilt förhållande och mitt liv var väldigt ostabilt då och kände att just nu är jag inte redo att ta ett barn till världen. Lever med konstant ångest nu för min dröm är ju att få bli mamma och jag och min nuvarande sambo vet inte om vi kan få barn tillsammans. Vi har tagit fertilitetstester och enligt dom är de inget fel på mig vilket jag nästa förstod att de inte var eftersom jag har varit gravid för mer än engång. Men min sambos test var negativ och såg inge bra ut alla, han har kontaktat specialvården för att höra vad han ska göra. Dom vill ha 6000 för att göra en utredning på min sambo och min sambo tycker de är för dyrt och är irriterand och tycker att de är viktigare att prioritera en rolig vinter med skoter än att bilda familj och prioritera framtiden .jag vet inte riktigt vad jag ska göra. För dett var inte planen och jag känner mig bara så arg och besviken på han att hans prio är en skoter är viktigare än att kolla vad som är fel och varför de inte funkar. Fattar att de är skit jobbigt för han och de är mins lika jobbig för mig men har jag rätten att vara arg och besviken är han prioriterar en skoter istället för att bild familj och kolla upp vad som är fel. För tänk om de är något som är allvarligt fel och de är allvarligt och han vägrar kolla för de var viktigare med skoter. Vet inte vad man ska göra. Just nu i denna stund känner jag att jag skulle behöva lämna bara för att han ska förstå att vissa saker i livet är viktigare än leksaker. Och de som gör så ont i mig är att han vill ha barn och pratar om barn jämt och blir så besviken varje gång jag får mens, så kan inte förstå hur en skoter kan vara viktigare då.

  • Svar på tråden Min sambo tycker de är viktigare med skoter än att utreda sig
  • Anonym (WTF?)

    Jag tror att det hade blivit en bra postning på Instagram-mansbebisar i alla fall...

  • Anonym (r)

    Det låter som en märklig summa om ni går via vanliga vården vilket ni bör ha rätt till.

  • Anonym
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-11-03 22:52:47 följande:

    Du vill ha barn, du betalar en utredning om detta. 


    Och sedan alla utgifter för barnet?
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (r) skrev 2023-11-03 22:53:33 följande:

    Det låter som en märklig summa om ni går via vanliga vården vilket ni bör ha rätt till.


    Det står ju bokstavligen att det är "specialvården" så troligen privat då.
  • Dexter dot com

    Om han verkligen vill ha barn hade han inte prioriterat att lägga pengarna på en skoter så ta en diskussion om hur gärna han verkligen vill ha barn. Har ni verkligen råd med barn om ni inte har 12000kr till både en utredning och en skoter ?

  • Aliona

    Många är rädda för sanningen, det är kanske därför han inte vill göra utredningen? 

    Om det inte är det så låter det som han inte är redo för barn. 


    Kan ni inte gå via landstinget så att ni inte behöver betala? 


    Sen behöver ni börja spara en buffert om ni inte har råd till en sjukvårdsutgift på 3000 kr per person. 


    Jag gillade fö förslaget att du ger undersökningen till honom i julklapp :) 

  • Anonym (S)

    Pippa loss! Tar det sig så är ni fertila, gör det det inte så är ni inte det! Så har ni sparat 6000 spänn som ni kan lägga på något betydligt roligare! Sjuk summa för en sån grej, snacka om att spela på människors känslor! Vad kostar ett ultraljud?? 10.000??

  • Aliona
    Anonym (S) skrev 2023-11-05 04:59:08 följande:

    Pippa loss! Tar det sig så är ni fertila, gör det det inte så är ni inte det! Så har ni sparat 6000 spänn som ni kan lägga på något betydligt roligare! Sjuk summa för en sån grej, snacka om att spela på människors känslor! Vad kostar ett ultraljud?? 10.000??


    Det har de ju gjort i två års tid nu och då ska man ha blivit gravid om allt står rätt till. Efter ett år ska man söka vård för fertilitetsutredning. En sådan innebär en hel del olika tester, och sjulvård kostar bra mycket mer än patientavgiften. Det kan vara nyttigt att komma ihåg. Själv lade jag runt 50.000 kr på stt bli med barn eftersom jag gick privat. Sura pengar kan man tycka, men jag kan inte tänka mig något som jag hellre fått än min son. 


    Däremot förstår jag fortfarande inte varför TS inte går via landstinget så hon inte behöver betala hela kostnaden. 

Svar på tråden Min sambo tycker de är viktigare med skoter än att utreda sig