• Nyfiken999

Viktuppgång andra graviditeten - normalviktiga?

Jag har en fråga till andra som: 
    - varit gravida minst 2 gånger
    - är normalviktiga
    - har haft typ samma startvikt i båda graviditeterna

Frågan lyder: Gick ni upp snabbare i andra graviditeten och blev total viktuppgång större? 

Känns som att magen både är större och att jag lägger på mig vikt snabbare i min andra graviditet än i första? Klurar på om det är normalt eller om det bara är jag som behöver skärpa mig lite med kosten.. 😅

• Svar på tråden Viktuppgång andra graviditeten - normalviktiga?
  • Anonym (2)

Nu uppfyller jag inte alla 3 kriterier (är väl lite överviktigt till att börja med), men svarar ändå...

Första graviditeten började jag på 70 kg, gick totalt upp till 84 kg.
    Andra graviditeten hade jag precis fått missfall innan så hade gått upp från 70-75 under den och hann inte gå ner vikten emellan. Gick upp till totalt 83 kg.

Så för mig blev viktuppgången mindre, men jag började ju på lite mer vikt och slutade något kg lättare. Hade dessutom mindre SF-mått under andra graviditeten, men bebisen vägde 100g mer... Alla graviditeter är ju olika, sålänge ni mår bra ska du nog inte haka upp dig på siffror :)

• Maymom

Kan bjuda på mina viktkurvor. Jag hade också högre startvikt vid andra graviditeten pga 2 ma innan. Så hade inte samma viktuppgång första halvan av graviditeten. Nu ligger jag på samma som med första barnet. Däremotkändes magen större tidigare denna graviditet, något som är normalt då det redan är lite uttänjt.

Mitt SF-mått har gjort ett hopp uppåt senaste 2 veckorna.
    Första barnet vägde över 4,5 kilo och denna lär bli något liknande.😅

Jag har hört att det är vanligt att gå upp mer med andra barnet.

• My871

Första barnet var en flicka och då gick jag upp 11 kg.
    andra barnet var en pojke och han föddes 1 år och 4 månader senare. Då gick jag upp 21 kg och fick mage snabbare :) 
    om intresse finns så gick jag upp 15 kg med nr tre, vilket var en pojke och 9 kg med nr fyra vilket var en flicka. är gravid med nummer fem nu och ligger ett kilo under startvikt nu och är i vecka 25, så vi får se hur denna graviditet slutar:)

• Ememem

Jag började på samma vikt, 60 kg, gick bara upp 8-10 kg med första, med tvåan gick jag upp 10-15 kg, minns inte exakt. Men magen blev helt klart större snabbare.

Svar på tråden Viktuppgång andra graviditeten - normalviktiga?