• Peterheter

    Färre och färre kvinnor ammar - trots riskerna

    www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hor-forskarens-teorier-om-varfor-farre-ammar--5juuuq

    På 20 år har amningsgraden gått ned från 69 till 50 procent. Eller från 39 till 12 procent om man kollar efter sex månaders ålder på barnet.

    Detta trots att studier visar att amning skyddar kvinnor från cancer och diabetes, samt barnen från infektioner. Det brukare vara bra att hålla sig efter det naturliga istället för massproducerad välling.

    Ni som inte ammar/ammade, varför inte?

  • Svar på tråden Färre och färre kvinnor ammar - trots riskerna
  • Aliona

    1. För att jag ville kunna ta min migränmedicin och slippa plågas av huvudvärk. 


    2. För att hormonerna påverkade mig/gjorde mig deprimerad och det gick inte över helt förrän jag slutar amma. Det var som en enorm suck av lättnad. 


    Det var de två främsta anledningarna till att jag gick från delamning till att sluta helt när bebisen var 5 månader. Ytterligare anledningar var: 

    3. För att jag hade gått tillbaka till jobbet och det var så jäkla jobbigt när brösten kliade och spände eller läckte. 


    4. Så att de två föräldrarna kunde turas om att ta nätterna och slippa värsta sömnbristen som höll på att knäcka oss. Bebisen började sova mycket bättre när vi övergick helt till flaska och vi kunde sova ut helt varannan natt var. 

  • Anonym (??)

    Vem är denna "Peterheter" som startar trådar med förtäckt kritik mot kvinnor? 
    Du har tråden om att kvinnor måste sänka kraven för att hitta partners också. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    TS, varför bryr du dig om detta? Du har ju varken partner eller barn, om jag förstod dig rätt i din andra tråd. 

    Jag delammade i ca ett halvår, men helammade aldrig. Anledningen var att vi fick tvillingar och det blev för bökigt att helamma två. Det var mycket som det var, så efter ett halvår gick vi över helt till ersättning.

  • Anonym (Lilla My)

    De flesta kvinnor vill amma så länge som möjligt men livet kommer i vägen för en del.  


    Alla har inte tillräckligt med med bröstmjölk för att kunna hel amma.

    Man vill dela på föräldraledigheten efter 6 månader

    Mannan medicinerar för någon åkomma och då vill ingen att dessa ska komma till barnet via bröstmjölken



    Några orsaker, det finns flera
  • Anonym (Lis)

    Alternativet till att amma är sällan att man ger barnet välling. Läs på lite där så tror jag du får större förståelse för att fler nuförtiden är ok med att flaskmata när amningen inte funkar av olika anledningar.

    (själv ammade jag tills barnet inte ville längre)

  • Anonym (Statistik)
    Peterheter skrev 2023-11-03 16:11:59 följande:
    Färre och färre kvinnor ammar - trots riskerna

    www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hor-forskarens-teorier-om-varfor-farre-ammar--5juuuq

    På 20 år har amningsgraden gått ned från 69 till 50 procent. Eller från 39 till 12 procent om man kollar efter sex månaders ålder på barnet.

    Detta trots att studier visar att amning skyddar kvinnor från cancer och diabetes, samt barnen från infektioner. Det brukare vara bra att hålla sig efter det naturliga istället för massproducerad välling.

    Ni som inte ammar/ammade, varför inte?


    Det är helamning som man har kollat, det innebär att en massa barn som ammas + får ersättning inte kommer med i resultaten. Och vid 4 månader rekommenderas många att börja med smakportioner av vanlig mat, och kommer då inte heller med i resultaten

    Så andelen mammor som ammar delvis är fortfarande mycket hög i Sverige. Och andelen barn som får bröstmjölk till en del av sitt intag är också mycket hög i Sverige. 

    Efter sex månader rekommenderas inte helamning till något barn, utan då ska barnen börja med vanlig mat i någon grad. 

    Sen är amning kanske bra för kvinnan, men amning ska främst vara för barnets skull, inte mammans. massor av kvinnor får inte ens barn och ammar alltså aldrig. 
  • Agda90

    Med tanke på din andra tråd om att kvinnor ska sänka sina krav och nu denna antar jag att du är en man (eller du vill tro att du är en man) och till såna säger jag så här:

    INGEN VAGINA, INGEN ÅSIKT!

    Har inte du gått med mjölkstockning. sprängande bröst, blödande bröstvårtor, problem med för mycket mjölk, problem med för lite och va mer vi ammande kvinnor kan drabbas av så sluta skriva och håll matklykan stängd!

  • Anonym (Sexbarnsmamma)

    Helammade tre barn i 6-7 månader och delammade sedan i 1,5-2 år och tre månader. Med trillingarna blev det annorlunda.  Jag orkade helt enkelt inte amma lika mycket. De lag olika till i utvecklingen och det blev rörigt, så jag helammade bara i fyra månader och sedan delammade jag i ett år och fem månader. Sedan fick det vara för att jag inte skulle bli galen av sömnbrist.

Svar på tråden Färre och färre kvinnor ammar - trots riskerna