• Jenam248

    Kläder för fotografering?

    Hej!

    Jag har två små pojkar och vill nu ta ett kort på dem hos en fotograf. Något att ge till mor- och farföräldrar samt sätta på vår egen vägg.

    Men vad ska de ha på sig? Jag har noll koll på det artistiska och behöver verkligen råd. Den stora pojken är ca 3,5 år och lillebror 9 månader. Tycker det vore fint med skjorta och hängslen, kanske fluga? Men färger? Hur ska de matcha? Vitt känns lite tråkigt. Läste någon fotograf som tyckte vit skjorta och svarta byxor var tråkigt. Kanske vitt med mönster? Ska de då ha samma färg eller mönster på skjorta, kommer de då inte "flyta ihop" och bli otydligt om lillen sitter framför stora? Om de skulle ha matchande svarta hängslen, kan den ena då ha ljusblå skjorta och den andra ljusgrön, eller kommer det skära sig?

    Hjälp, tar tacksamt emot tips!

  • Svar på tråden Kläder för fotografering?
  • Anonym (Elisa)

    Det viktigaste är nog enfärgat tycker jag. Blir lite plottrigt med mönster

  • Jenam248
    Anonym (Elisa) skrev 2023-10-31 22:58:46 följande:

    Det viktigaste är nog enfärgat tycker jag. Blir lite plottrigt med mönster


    Det jag är orolig för också. Men bör de då ha samma färg eller kanske likadana tröjor i olika färger. Kortärmat, långärmat? Någon mer med tips?
  • Anonym (S)

    Vi har kört samma färgskala men olika toner.
    Blå eller grönt är ju väldigt tacksamt för det finns många toner och det är neutralt årstidsmässigt.

  • OlgaElvira

    Det som brukar bli bäst på bild är enfärgade kläder, men de behöver inte matcha helt. lämpligt att de har samma färg på något plagg. T.ex. blå tröja påden ena och blå byxor på den andre eller någon röd detalj på dem båda. Kläinte ut dem till vuxna med höngslen och fluga. Ta den typ av kläder de har i vanliga fall.

  • Jenam248

    Tack för tipsen!

    Jag ska sikta på enfärgat eller randigt. Jag har börjat kolla på deras befintliga kläder för att se om något passar. Har några alternativ, tex blå/vit randig tröja till den ena och helblå till den andra. Eller blå/vit randig till den ena och blå/grön randig till den andra. Eller stickad tröja till den ena och stickad väst till den andra. Gillar tanken på helfärgade kläder, men har dåligt med det till barnen...

    Har valt bort fluga och hängslen. Du som skrev det har helt rätt. Det låter fint men känns som det är för uppklätt. De har det ju dessutom aldrig i sitt vardagliga liv.

    Jag letar vidare, tar gärna emot fler tips om det finns :)

  • OlgaElvira

    Ett annat tips kan vara att se hur proffsen gör. Titta på familjebilder på svenska kungahuset. Där har alla olika kläder fast isamma nyans eller alla har något pastellfärgat. Det är alltid enfärgade kläder, aldrig mönster eller randigt.
    Detta är bilder där proffsfotografer styrt val av kläder/färger.

Svar på tråden Kläder för fotografering?