• Anonym (rädd)

När ska jag testa mig?

Okej så jag satte in en spiral i augusti. För två veckor sen den 16 oktober började jag känna mig otrolig yr men tänkte att jag var stressad. Försökte vila men det gick inte över. I fredags, den 27 så hade jag så ont i magen. Några dagar tidigare kände min sambo att mina trådar från spiralen satt långt ner, han kunde knappt känna de när jag hade satt in den. Så på fredagen när jag hade så ont, drog jag bara lite lätt i trådarna och spiralen åkte ut. Slutade vara yr direkt och hade inte mer ont i magen. På lördagen började jag blöda lite och igår på söndagen lite mer så ringde 1177. Började även må väldigt illa på lördagen och igår satt jag framför toaletten hela morgonen men utan att spy. 

Hon frågade om jag hade tagit ett test och jag sa att jag hade gjort det natten till söndagen (vaknade och var jättekissnödig, tänkte att det gills som morgonurin). Det var typ negativt men man kan ana ett svagt streck. Hon tyckte jag skulle ta ett till. Köpte ett testa tidigt rsfu och tog det inatt (natten till måndag) och det var negativt. Blödningen sa hon kan beror på att slemhinnorna retades upp. Ska jag bara vara lugn med att jag nog inte är gravid eller ska jag ta några till och när i så fall?

• Svar på tråden När ska jag testa mig?
  • Anonym (Lis)

Vilken sort var det första du tog, vissa ger lättare spökstreck, tex vissa clear blue.
    Om ditt mående från den 16/10 berodde på att du är gravid borde du fått ett tydligt plus på bägge testen, men ta ett nytt om en vecka för att vara säker.

• Anonym (rädd)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-30 08:31:52 följande:

Vilken sort var det första du tog, vissa ger lättare spökstreck, tex vissa clear blue.
    Om ditt mående från den 16/10 berodde på att du är gravid borde du fått ett tydligt plus på bägge testen, men ta ett nytt om en vecka för att vara säker.

Tror testet hette Tento, har slängt förpackningen så inte helt säker. Mitt mående från den 16 berodde på spiralen, att jag kände mig yr, och det gick över i fredags när jag tog ut den.

Vilket test rekommenderar du?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (rädd) skrev 2023-10-30 08:39:14 följande:
    Tror testet hette Tento, har slängt förpackningen så inte helt säker. Mitt mående från den 16 berodde på spiralen, att jag kände mig yr, och det gick över i fredags när jag tog ut den.

Vilket test rekommenderar du?

Jag har bara använt RFSU testa ofta, de är billiga, och vissa gillar inte dem har jag förstått härinne. Jag tycker de har funkat bra, aldrig fått falska streck på dem.

• Anonym (rädd)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-30 08:46:10 följande:

Jag har bara använt RFSU testa ofta, de är billiga, och vissa gillar inte dem har jag förstått härinne. Jag tycker de har funkat bra, aldrig fått falska streck på dem.

Okej, ja beställde sånna igår och ett digitalt så det var bra då. Tar de om en vecka då och ska försöka att inte oroa mig för mycket innan dess. Så svårt att tänka på annat än detta...
  • Anonym (Lis)
    Anonym (rädd) skrev 2023-10-30 08:49:23 följande:
    Okej, ja beställde sånna igår och ett digitalt så det var bra då. Tar de om en vecka då och ska försöka att inte oroa mig för mycket innan dess. Så svårt att tänka på annat än detta...

Förstår det. 

men tänk på att även om man aktivt försöker pricka in att ha sex på rätt dag så är chansen Att bli gravid ca 25%. Iom att ni inte försökt plus att du förmodligen haft åtminstone lite skydd från spiralen så är risken för graviditet ännu mindre.
    Så försök att inte oroa dig eller tänka p det för mycket.

(behöver nog inte skriva det men använd skydd tills du fått in ny spiral eller annat p-medel, iom att du inte vet när ägglossning nu kan vara)

Svar på tråden När ska jag testa mig?