• isabel70

    Gravid & pendlar

    Hej! Jag är gravid i vecka 26 & är sjukskriven 50% pga foglossningsbesvär. Jag jobbar inte varje dag utan bara 2-3 dagar i veckan då jag pendlar & att sitta i bilen länge varje dag tär verkligen på min kropp. Nu till problemet, man kan bara vara sjukskriven pga foglossning fram till vecka 32 därefter kan man antingen ta ut föräldrapenning eller graviditetspenning. Min chef har i stort sätt sagt att han nog kan omplacera mig om jag inte klarar av mina nuvarande arbetsuppgifter så då går ju graviditetspenning bort, vilket jag ville ha. Problemet är ju att efter vecka 32 (om jag inte har ut föräldrapenning) så måste jag börja pendla 5 dagar i veckan & får stress av bara tanken. Vill verkligen inte ta ut föräldrapenning så tidigt heller vill ju hellre ha dem när lilla bebisen är ute.. Nån som har varit i samma sits & hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Gravid & pendlar
  • Maymom

    Jag tror du kan vara sjukskriven längre än så iom att du redan är det, däremot tror jag det är svårt att BLI sjukskriven efter v32.

    Men jag är inte helt insatt, har du frågat din läkare?

  • Tow2Mater

    Kan du ta allmänna kommunikationer som buss eller tåg? För att bli lite friare i rörelser och sittmönster.

Svar på tråden Gravid & pendlar