Anonym (Nyskild) skrev 2023-10-30 14:02:06 följande:
Allt handlar ju om vad ni, vuxna, kommer överens om, samt vad de "vuxna barnen" vill och önskar...
Jag är nyskild, och min ex-fru bor kvar i huset, hon ville det, och barnen önskade bo kvar. Innan skilsmässan så levde jag och min ex-fru "isär" en tid, och jag bor i en mindre lägenhet (där det tyvärr inte finns tillräckligt med rum/yta för våra barn), men skall flytta till en större. Så barnen bor kvar i huset, men vi ses och umgås ändå och har en fin kontakt!
Hade vi skilt oss när barnen var "små" (yngre) så hade vi säkerligen hamnat i den mer vanliga "varannan-vecka-svängen" med "två lämpliga boenden"... men inte nu...
Så från mitt perspektiv, ja, min ex-fru har en "fördel" (Iom att hon har möjlighet att se och träffa "barnen" varje dag).
"nackdelen" är ju att min ex-fru har betydligt högre boendekostnader, samt mer yta och annat "pyssel" att ta hand om...
mina barn är en ung vuxen (hemmaboende), en myndig övre tonår snart student, och en snart myndig... // 
En liten fråga... Du ville inte alls bo kvar i huset? Självklart är ett hus mer krävande än en lägenhet så det får man räkna med om man bor kvar.
Kostnadsmässigt däremot vet jag ärligt talat inte. Ser man till kvm-kostnaden så är exvis stora hyresrätter svindyra. En stor bostadsrätt är inte heller billig i inköp och månadsavgiften är om inte gigantisk så i alla fall runt 5-7 tkr.
Min pappa gick bort för nåt år sedan och nu är kanske inte han det bästa exemplet för han var ganska snål och hade halvkallt inne men hans utgifter för huset (hade inga lån) gick på ca 5 tkr. Och då hade han 130 kvm själv. Jag ärvde pengarna från det huset vilket gör att jag skulle kunna köpa ut maken och ta bort min del av kvarvarande lånet också. Sen har jag så klart högre kostnader än min pappa hade med två ungdomar hemma som duschar, ska ha kläder tvättade, har igång datorer dygnet runt etc men det här huset har ändå bergvärme och solceller.