• Dessie97

    Täta barn, för och nackdelar??

    Hej, jag och min sambo har en bebis på fem månader och har precis blivit gravid igen. Det var inte planerat, dock vill vi ha ett till barn men tanken var väll inte ha få det nu direkt.

    Men nu är vi här och vi har pratat lite om vi ska behålla eller inte. Ingen av oss vill väll egentligen göra abort även om frågan kommit på tal då man har så mycket tankar och funderingar kring hur allt kommer att bli. Vi ser ganska mycket fördelar med att ha täta barn men det finns såklart mycket oro också. Förstår att det kommer bli utmanande, men vi älskar att vara föräldrar. Vi hade svårt att få vår första levande bebis, så att bara ha blivit gravid sådär helt oväntat känns ju otroligt roligt på ett sätt. Båda har stabil ekonomi och vi bor i hus med många rum, så inget på den fronten är något problem. 


    Det vi mest funderar på är om det är någon som har strax över ett år emellan syskon? Kändes det jättetungt efter förlossningen o ha en nybliven och sprallig 1åring samtidigt som man har en liten bebis? Blev barnen tajta? Tänker att dom säkert skulle ha riktigt roligt ihop när de är så tätt i ålder. Vi båda va hemma i 10 veckor tillsammans med vår första bebis och planen är att göra lika denna gång, så vi kan hjälpas åt så mycket som möjligt när de blir två. 

  • Svar på tråden Täta barn, för och nackdelar??
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)

    Vi har 17 månader mellan våra barn. Första året med båda var kaos :D massor av kärlek såklart men också väldigt lite sömn, en konstant känsla av otillräcklighet och mängder av blöjbyten. Men med det sagt så ångrar jag inte en sekund att vi fick barnen tätt. Från att yngsta fyllde 2 så har det bara varit positivt. Vart vi än åker så har barnen alltid en kompis med sig. Det är lätt att hitta aktiviteter att göra för barnen är alltid på samma nivå och tycker att samma saker är roliga. De är för det mesta jättebra vänner och sysselsätter varandra.

  • Dessie97

    Åh va roligt att det gått så bra! Är lite orolig över att det kommer bli en väldigt stressig vardag med två små, men tiden går ju så snabbt också så har de vuxit upp och kommer förhoppningsvis alltid ha varann. Svårt.. men tror egentligen inte att det skulle kännas mer rätt om vi väntar lite, man är ju redan inne i blöjbyten, matning och spyor satt 

  • Anonym (Pseudo)

    Jag har ett år mellan mina och ja det är ju slitsamt och jobbigt i början, men är nästan jobbigare nu när de är 1 och 2 än när minsta var nyfödd. 1-åringen är frustrerad över att han inte går, hänger på 2-åringen och tar hans leksaker. 2-åringen blir frustrerad över att han inte får bygga/pussla/pyssla själv utan någon som kommer och förstör. Mycket gnäll från bådas håll haha.

    Men det går, klart att det är jobbigt men man "vet ju inget annat" Skrattande

  • Anonym (Oj..)

    Jag har 3 barn. Mellan 1an och tvåan är det 14 månader och mellan 2 an och 3an är det 13 månader. alltså fick vi 3 barn på 2 år och 2 månader. Bra för barnen men jobbigt för oss vuxna. Har vänner som fått barn med 2 års mellanrum och dom barnen hatar varandra medans mina är som trillingar så jag är starkt för att skaffa tätt. 

Svar på tråden Täta barn, för och nackdelar??