• Adelina80

Någon som har gjort autism utredning på nytt?

Hej, mitt barn fick diagnos för nästan två år sedan, fick då autism nivå 1. Och idag två år efter så har hon inte samma svårigheter längre. Då undrar jag om någon här varit i samma situation där svårigheterna har blivit bättre, och gjort om utredningen isåfall hur och när ska man göra det, någon som har erfarenhet utav det? 

• Svar på tråden Någon som har gjort autism utredning på nytt?
  • Anonym (E)

Svårigheterna är bättre eller det har hittats bra strategier? Ålder?

• RaYzLeR

Autism går inte över. Hen har väl lärt sig att leva med sin diagnos så att hen fungerar bättre i vardagen.

• Anonym (börja)
    Adelina80 skrev 2023-10-26 21:08:31 följande:
    Någon som har gjort autism utredning på nytt?

Hej, mitt barn fick diagnos för nästan två år sedan, fick då autism nivå 1. Och idag två år efter så har hon inte samma svårigheter längre. Då undrar jag om någon här varit i samma situation där svårigheterna har blivit bättre, och gjort om utredningen isåfall hur och när ska man göra det, någon som har erfarenhet utav det? 

Det börjar vara mer och mer vanligt att man vill göra om en utredning när det gått en tid och att man då inte har svårigheter som räcker för en diagnos längre.

Det beror ju delvis på att  tex autism och ADHD är situationsdiagnoser, alltså yttrar sig i kontakten med omgivningen. Och om omgivningen förändras (tex att man inte längre går i skolan) så är problemen mindre. Det sker också en utveckling hos ffa barn och ungdomar som gör att man lär sig att hantera sina svårigheter och att man då inte har lika stora problem längre.

En annan faktor är annan psykisk ohälsa, tex depression eller ångest kan yttra sig som symtom som tolkas som autism eller ADHD och att man blir feldiagnostisera. Och då om de tillstånden förbättras så har man inte längre svårigheter som liknar autism eller ADHD. 
  • Anonym (börja)
    RaYzLeR skrev 2023-10-26 23:01:49 följande:

Autism går inte över. Hen har väl lärt sig att leva med sin diagnos så att hen fungerar bättre i vardagen.

Nej, autism går inte över, men man kan ju ha blivit feldiagnosticerad. 
  • Anonym (U)

Får jag fråga vad hon haft för svårigheter som blivit bättre? Är också rädd att min dotter ska feldiagnoserad.

• Anonym (E)
    Anonym (U) skrev 2024-06-30 21:22:33 följande:

Puffar 

En tråd av en trådstartare som tydligt inte vill diskutera i sin egen tråd??
  • Anonym (Rå)

Med tanke på att det tar flera år att redan från början ens få påbörja en utredning som kan leda till en diagnos, förstår jag inte varför man skulle vilja gå igenom hela det väntehelvetet en gång till.

• Anonym (U)

Ämnet kan ju vara aktuellt för så många andra. Jag är iaf intresserad över att höra om det är fler som gjort det

Anonym (E) skrev 2024-07-01 09:53:51 följande:
    En tråd av en trådstartare som tydligt inte vill diskutera i sin egen tråd??
  • Emy88

Min son fick som fyraåring diagnosen autism grad 2. Vi kände oss inte bekväma med diagnosen och när han slutade ta medicin mot epilepsi förändrades han personlighet mycket. Vi gjorde en ny utredning två år senare som resulterade i att han blev av med diagnosen, vid den utredningen kunde man inte se några som helst tecken på autism. Han fick istället en ADHD diagnos som känns betydligt mer rimlig.  

• Anonym (W)

Varför när det är flera års köer för utredning?
    Ingen kan se att en person har diagnos på papper. Jag har diagnosen sedan var barn men aldrig använt den så att säga, ingen vet om att jag har diagnostiserats med den. 

Vill man använda diagnosen för att få någon form av hjälp vilket typ bara är rätt till boendestöd eller daglig verksamhet. eller som barn special klass. så måste man begära ut utredningen och lämna in, ingen kan liksom se den i övrigt. 

• Mia448

Eller så känner hon av att ni ej accepterar diagnosen och maskerar då bättre. Eller Kanske tyckte hon det kändes jobbigt att göra utredning och få diagnos så att hon nu skäms och försöker agera mer som alla andra trots att det är svårt.  

Tror ej de vill utreda om så kort efter isåfall när fler år gått. Men de lär säga att ni bara kan bortse från diagnosen, har liksom ingen roll i livet om man väljer att inte använda papperna. 

• Anonym (Rå)
    Emy88 skrev 2024-07-05 07:33:12 följande:

Min son fick som fyraåring diagnosen autism grad 2. Vi kände oss inte bekväma med diagnosen och när han slutade ta medicin mot epilepsi förändrades han personlighet mycket. Vi gjorde en ny utredning två år senare som resulterade i att han blev av med diagnosen, vid den utredningen kunde man inte se några som helst tecken på autism. Han fick istället en ADHD diagnos som känns betydligt mer rimlig.  

Så ni begärde en ny utredning så snart ni hade fått den ni hade fått? För det tar ju minst två år från att man ber om att få en utredning tills att utredningen inleds.
  • Anonym (b)
    Anonym (W) skrev 2024-07-05 07:41:41 följande:

Varför när det är flera års köer för utredning?
    Ingen kan se att en person har diagnos på papper. Jag har diagnosen sedan var barn men aldrig använt den så att säga, ingen vet om att jag har diagnostiserats med den. 

Vill man använda diagnosen för att få någon form av hjälp vilket typ bara är rätt till boendestöd eller daglig verksamhet. eller som barn special klass. så måste man begära ut utredningen och lämna in, ingen kan liksom se den i övrigt. 

Vad menar du med bara? 
Svar på tråden Någon som har gjort autism utredning på nytt?