-
-
Svar på tråden Ensam och dålig på allt
-
Försök att inte sätta press på dig själv.
Kan du söka deltidsjobb så att du får mer tid att vila.
Kom också ihåg att sätta alarm på mobilen för att äta mat om du är en sådan som lätt glömmer det. Att inte äta gör alla symptom värre.
Ta lite i taget, och tänk att du är en individ. Du behöver inte prestera som andra gör, utan bara försöka göra val som får DIG att må bra! -
Har du provat att prata med någon psykolog eller liknande? Om inte, gör det! De kan hjälpa dig. Om du inte orkar umgås med någon vän pga besvären kan du försöka hitta vänner på nätet? har i flera år själv inte orkat umgås med någon men däremot hållt kontakten med vännerna via nätet istället. Vissa accepterar ju inte dt såklart utan är oförstående och dryga men det är inget att bry sig om, riktiga vänner stannar ändå. Varför har du ingen kontakt med din familj, kan du återuppta den?
-
Hur äter du? Hur sover du?
Men prata med någon är mitt råd. Låga krav. Var snäll mot dig själv. Så fort du tänker en dum tanke om dig själv , vänd den till en bra. Ju mer man övar sig på det ju bättre blir det och du tänker färre dåliga tankar om dig själv
-
sluta jämföra dig med andra och jämför dig bara med dig själv. Vad har du blivit bättre på? gör upp DIN plan i livet! Du skriver att kommunikation är en stark sida. Kan du inte jobba som försäljare?Anonym (wf) skrev 2023-10-26 17:12:16 följande:Ensam och dålig på alltJag mår sämre än vad jag någonsin gjort, det är en mix av depression, ensamhet och hopplöshet, jag vet inte om jag någonsin kommer våga ta livet av mig men det är en väldigt lockande tanke att bara ge upp och sluta må såhär. Jag har ingenting (jobb,vänner,partner) och jag vet inte ens om jag är kapabel att skaffa något. Jag är 25 år gammal och även om jag fortfarande är relativt ung så har dom flesta 25-åringar något i sitt liv om det nu är påbörjade studier, ett hyfsat jobb, vänner och/eller partner. Jag har mild autism, ADD och en del andra diagnoser som inte är en ursäkt för att inte ta ansvar men jag har grova svårigheter med det mesta som krävs i arbete, studier och i sociala relationer. Kommunikation är typ min enda starka sida ironiskt nog men det gör bara att jag känner mig ännu mer isolerad då det är det enda jag har och gör att folk sätter förväntningar långt över min kapacitet när dom först träffar mig.Det finns absolut ingen mening med att leva om man känner sig såhär ensam och jag är på riktigt rädd att jag kommer förbli såhär då jag har så få positiva egenskaper. Någon dag vill jag hitta en partner och bilda familj men jag kan ju knappt ta hand om mig själv så jag vet inte. Jag vill göra allt jag kan för att bli en bättre och mer mogen person men jag vet inte hur
-
Du vet inte hur?Anonym (wf) skrev 2023-10-26 17:12:16 följande:Jag vill göra allt jag kan för att bli en bättre och mer mogen person men jag vet inte hur
Steg ett är att pröva....
Jag gissar på att du har tankar om att andra bara klarar precis allt utan några problem alls.. Men detta är ett tänkfel, som vi kan få när vi är oerhört hårda mot oss själva..
Och när vi tänker att allt bara blir fel hur vi än gör, så det är ingen mening med att pröva, så sätter vi käppar i hjulet för oss själva.
Sanningen är att människor är inte perfekta, och vi lär oss mer av att pröva saker och att misslyckas.. Så när du ser ett proffs på något, så är han ofta inte född sån. Han har blivit proffs, för att han har stått i timmar och vågat misslyckats.. Sedan har han korrigerat och försökt igen, därefter har han blivit så bra att han kan göra det i sömnen utan att ens missa.
Du blir bättre och mer mogen person igenom att våga pröva. Och sen igenom att sluta ta åt dig så mycket när du råkar misslyckas, och hittar andra sätt att tänka än sätt som inte gynnar dig något alls.
Detta gäller allt ifrån att träffa nya människor, bli bättre på arbete, bli bättre på att städa och ta hand om dig själv, bli bättre på att bygga muskler och att träna. Det gäller i princip allt.