• Anonym (I)

Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd

Jag skäms så över att känna så här. Men jag är rädd och har grym ångest över att mitt barn kan ha autism. 
    Hon är under utredning nu. Hur har ni föräldrar det som har barn med autism? Hon mår inte bra nu, har mycket ångest. 

• Svar på tråden Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd
  • Anonym (Hej)

Försök tänka att efter utredning så kan hen få hjälp  att må bättre. Vet inte hur gammal men kan även hjälpa få bra stöd att klara skola el jobb. Även ge er verktyg att hjälpa. 
    Så försök se det som positivt

• Anonym (I)

Tack för svar!
    Hon är bara 7 år. Men tänker det finns ju ingen medicin för autism, så hur ska hon kunna må bättre:(

Anonym (Hej) skrev 2023-10-26 10:45:38 följande:

Försök tänka att efter utredning så kan hen få hjälp  att må bättre. Vet inte hur gammal men kan även hjälpa få bra stöd att klara skola el jobb. Även ge er verktyg att hjälpa. 
    Så försök se det som positivt

• Vladdis
    Anonym (I) skrev 2023-10-26 10:50:31 följande:

Tack för svar!
    Hon är bara 7 år. Men tänker det finns ju ingen medicin för autism, så hur ska hon kunna må bättre:(

Autism är ingen sjukdom. Hon upplever & tolkar världen annorlunda, sen kanske hon har vissa svårigheter/fallenheter "normala" inte har. Att inte se sin unge som ett offer är en bra början. Fattar din oro, men det är ingenting som säger att per automatik - autism = mår & kommer må jättedåligt hela tiden. Hon kanske får rätt sorts hjälp ioch med detta? 
  • Anonym (I)

Det bara är det att det ställer till det för henne så mycket att hon uppfattar annorlunda. Tex tror/tycker hon att är taskiga för minsta lilla 
    Vill ju inte hon ska ha sådana problem i relationer som hon har. Det gör henne så olycklig 

Vladdis skrev 2023-10-26 13:25:41 följande:
    Autism är ingen sjukdom. Hon upplever & tolkar världen annorlunda, sen kanske hon har vissa svårigheter/fallenheter "normala" inte har. Att inte se sin unge som ett offer är en bra början. Fattar din oro, men det är ingenting som säger att per automatik - autism = mår & kommer må jättedåligt hela tiden. Hon kanske får rätt sorts hjälp ioch med detta? 
  • Anonym (d)

Varför är du rädd och har grym ångest för att hon kan ha autism? 

• Anonym (Brbf)

Kan det vara pans/pandas istället? 

• Anonym (Brbf)

Eller har hon alltid haft besvären? 

• Anonym (I)

Nej det började faktiskt efter pandemin, så för ca 2 år sedan förändrades hon.

Anonym (Brbf) skrev 2023-10-26 14:34:38 följande:

Eller har hon alltid haft besvären? 

• Anonym (I)

Jag vill inte det ska vara så, jag har beskrivit varför. Vill inte hon ska få det extra tufft i livet som en sådan funktionsnedsättning ändå oftast gör.
    Jag hoppas ingen tar illa upp, det här är mina innersta känslor som jag inte kan prata med någon om

Anonym (d) skrev 2023-10-26 14:32:25 följande:

Varför är du rädd och har grym ångest för att hon kan ha autism? 

• Anonym (d)
    Anonym (I) skrev 2023-10-26 14:38:16 följande:

Nej det började faktiskt efter pandemin, så för ca 2 år sedan förändrades hon.

Tänk på Aspergers, oftast märks lite senare. 
Svar på tråden Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd