Anonym (Frugan) skrev 2023-10-25 22:23:52 följande:
Absolut måste han få ha sin tid att läka sitt men han jobbar och jobbar. Barnen behöver honom och han behöver sin tid.
Men tex jag ordnade allt från begravnings fix, läkar besök med familjemedlemmar i deras släkt, barnen som är allvarligt sjuka, vab etc. Och ja jag kraschade rejält. Samtidigt som barnen hade då gjort det en längre tid. Men så nu då när jag tar hand om sjukt barn och behövs finnas iom skolan ska funka osv för henne och dessutom försöker lösa alla läkar tiderna/terapier etc vilket vissa veckor är många (!) Så läggs allt hushållsarbete, besiktning av bil, vab på mindre sjuka barn etc på mig med. Jag är en människa och jag kan omöjligen vara på fler ställen samtidigt. Och jag förstår inte hur han inte kan se detta.. och vilka detta.. han glömmer allt hela tiden och jag ser så många varningssignaler utifrån hur jag mådde då förrut och vill inte han ska hamna där men han vägrar inse och rädd han som sagt kraschar. För han tar inte åt sig av vad barnen är med om längre. Det är som om han stängt av
Finns där någon i er familj eller bekantkrets som kan hjälpa dig nå fram till honom att han måste få hjälp? Eller så får du "lura" honom och begära terapi för er som par- och familj?
Hans hjärna har stängt av för att överleva varför han glömmer saker i ett men det där känner du nog själv till då du själv var dålig eller så inte man kan funka på lite olika sätt. När jag var dålig innan honom i depressionen så grät jag mest men hade inte irritation eller vrede så rätt så lam var jag.
Låter jättesvårt för dig när han inte ser allt du gör.
Tror jobb är en vanlig tillflykt (Jag jobbade också mycket och han med). Eller också har han ett för krävande arbete som kör helt slut på honom så han har inte energin kvar att se allt där hemma och se er.
Min man blev fixerad/fanatisk vid sin träning och väldigt märkliga dieter som han inte varit åren innan för det kände han väl vara något han kunde kontrollera och fly in i och ett sätt att reglera hans ångest på, få ner den på. Han insåg inte själv han behövde hjälp. Han satte upp helt knäppa tidtabeller för sin knäppa diet så han gick utan näring långt efter det att han borde ha slutat. Sånt konstigt gör han inte idag. Han har svårt att relatera till hur det var då, var nog mest som en dimma och han tycker det är fruktansvärt genant. Det var också vid den tiden han fräste till mig om ett fel han ansåg jag hade på min kropp som jag fick nog vilket han bett om ursäkt för många gånger. Innan dess lite märkligt kontrollerande, svartsjuk som han fick under kontroll men sen återkom. När han tillfrisknade avslöjade han att han alltid varit lite svartsjuk om mig men fattat att det var det han var så därför fast beslutsam om att jag inte skulle fatta det. Också livrädd för sjukdomar, skador - att jag skulle tas ifrån honom i förtid (jag var nära att ryka med en gång då han stod helt maktlös, blev trauma).
Jag tror att när man blir sjuk så förstärks vissa personlighetsdrag och sårbarheter. Jag är lik de milda i min familj/släkt på del drag men sluppit ängsligheten, velandet, (velandet kan jag tycka är störigt när de ändrat sig typ 199 gånger så då måste jag sätta ner foten och ha ett ultimatum) men också min pappa med andra drag, min pappa mådde också psykiskt dåligt en tid innan i sitt liv men han liksom jag fattade det och sökte självmant vilket nog var mer ovanligt på den tiden. Så jag fattar grejen att du känner igen vissa drag i hur man blir när man är psykiskt dålig med honom medan om andra drag han uppvisar är för dig helt främmande. Min man har t ex överlag mindre tålamod och mer humör men har inte varit dåliga drag då han sagt till när det behövts, men när han blev dålig kickade den igång rejält, en gång när jag skulle svara för mig själv till någon som var dum överröstade han mig direkt och gjorde det till en grej mellan honom och den dumme (så överbeskyddande draget blev också starkare). Man är ihopbakad lite olika.
Din man är nog livrädd för smärtan han känner och flyr den på alla sätt han känner till. Jag och min man var också livrädda för vår, vi kunde prata om allt annat jobbigt men inte det, det mest smärtsamma, det mest heliga för oss.