• ronjjjjaaaa

Vilken föräldrapenning får jag?

Är det någon som kan förklara hur föräldrapenningen fungerar? jag är så förvirrad. 240 dagar sammanhängande anställd? på ett år eller totalt?har förstått att de inte får vara något glapp mellan anställningar. Jag är just nu tjänstledig för studier och har varit i 2,5-3år, men har tidigare jobbar två år och är fortfarande anställd på samma arbete. 

vad kommer min föräldrapenning baseras på då? Om jag blir gravid nu/innan jag säger upp mig? när studierna är färdiga? Slutat studera om ett halvår.

när jag vill börja på ett nytt jobb måste de vara samma start datum som mitt nuvarande slutar? 

• Svar på tråden Vilken föräldrapenning får jag?
  • ronjjjjaaaa

jag har också haft ett vikariearbete som har pågått i över 1 år. Men har då inte fått så många pass i månad

• Jemp

Sammanhängande är ju just 240 dagar (ca 8 mån) i följd. Om din sgi är skyddad under studierna kan du få FP baserad på din tidigare lön. Att du är tjänstledig ska inte spela roll. När studierna är klara måste du direkt skriva in dig på arbetsförmedlingen eller börja jobba för att fortsätta skydda sgi. 

Svar på tråden Vilken föräldrapenning får jag?