• Anonym (Förtvivlad mamma)

Barn/tonåring med OCD /hygienfråga

Jag har världens härligaste tonåring som sedan en längre tid brottas med OCD som visar sig genom rutiner/tvång runt framförallt hygien/handtvätt. Att resonera logiskt funkar inte, ocd är starkare än så. Vi har ständiga samtal om hur och när man tvättar händer och duschar. Hen har svårt att tro på oss när vi berättar hur vi vuxna/syskon i familjen gör när vi duschar så därför skulle vi behöva andra personers beskrivningar. Det låter kanske märkligt men det är viktigt för oss. Det vi skulle behöva veta är tex hur lång tid du duschar, hur mycket tvål du använder (om du använder flytande tvål går det bra att beskriva mängden eller antalet "pumptryck" du gör på din tvålpump. Hur ofta du byter din dusch-handduk, hur många gånger du kan använda en "hand-handduk" innan du slänger den i tvätten? Med hand-handduk menar jag den handduk du torkar händerna på efter att du tvättat dem vid matlagning eller efter handtvätt vid toalettbesök. Hur många gånger tvättar du händerna en vanlig dag?

• Svar på tråden Barn/tonåring med OCD /hygienfråga
  • RaYzLeR

Låter mer som Asperger/AST. Då kan man med ha tvångstankar och svårt att avgöra mängd och tid.

• Anonym (Förtvivlad mamma)

Förlåt, det glömde jag att skriva, hen har asberger också, vilket gör en behandling lite mer krånglig.

• Anonym (Nfnf)

Pans/pandas. Har själv haft / har det. Många tror det är autism men sen visar det sig vara det istället.

• Anonym (Nfnf)
    RaYzLeR skrev 2023-10-24 00:03:39 följande:

Låter mer som Asperger/AST. Då kan man med ha tvångstankar och svårt att avgöra mängd och tid.

Snarare pandas.
  • Anonym (Nfnf)

Fick själv helt plötsligt hemska tvång som tonåring. Stod i timmar och skrek av ångest. Tvättade sönder mina händer. Det kom av streptokocker, halsfluss. 

• Anonym (Nfnf)

Men i princip upp försvunnit nu. Tar kortison .

Många inom vården går inte ännu på detta me immunpsykiatri men det blir vanligare och vanligare. Hoppas det ordnar sig för er. Stor kram. 

• RaYzLeR
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-10-24 00:36:44 följande:
    Snarare pandas.
    Vad är pandas? Det har jag aldrig hört talas om.

Ts skrev ju att hen hade Asperger, så då får man väl lita på det.
  • Anonym (Nfnf)
    RaYzLeR skrev 2023-10-24 00:44:59 följande:
    Vad är pandas? Det har jag aldrig hört talas om.

Ts skrev ju att hen hade Asperger, så då får man väl lita på det.
    Inflammation i hjärnan. Ja asperger /autism diagnos får ju många. Jag höll med på att få det. Eller adhd. Men det var pandas. Alla tycker ju så jäkla olika inom vården.
  • Anonym (OCD-mamma med OCD-barn)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2023-10-23 23:58:59 följande:
    Barn/tonåring med OCD /hygienfråga

Jag har världens härligaste tonåring som sedan en längre tid brottas med OCD som visar sig genom rutiner/tvång runt framförallt hygien/handtvätt. Att resonera logiskt funkar inte, ocd är starkare än så. Vi har ständiga samtal om hur och när man tvättar händer och duschar. Hen har svårt att tro på oss när vi berättar hur vi vuxna/syskon i familjen gör när vi duschar så därför skulle vi behöva andra personers beskrivningar. Det låter kanske märkligt men det är viktigt för oss. Det vi skulle behöva veta är tex hur lång tid du duschar, hur mycket tvål du använder (om du använder flytande tvål går det bra att beskriva mängden eller antalet "pumptryck" du gör på din tvålpump. Hur ofta du byter din dusch-handduk, hur många gånger du kan använda en "hand-handduk" innan du slänger den i tvätten? Med hand-handduk menar jag den handduk du torkar händerna på efter att du tvättat dem vid matlagning eller efter handtvätt vid toalettbesök. Hur många gånger tvättar du händerna en vanlig dag?

Jag förstår så väl er längtan efter att kunna lösa din tonårings problem med logiska och rationella argument och hållpunkter - tyvärr är det inte alls så OCD funkar... Jag skulle varmt, varmt, varmt rekommendera er att söka professionell hjälp med detta, om ni inte redan har gjort det - KBT har väldigt god evidens när det gäller just tvångsbehandling. Detta är inte något ni kan lösa på det sätt ni försöker, och tro mig - problemen kommer bara att bli värre och värre, och din tonåring kommer bara att bli mer och mer dysfunktionell, om hen inte får rätt hjälp. Det är kanske inte så kul att höra, men på den ljusa sidan är att tvångsbehandling hör till de mest effektiva behandlingarna/de behandlingar som har bäst (=en mycket god) prognos. Jag håller tummarna för att det löser sig Hjärta
  • Anonym (Nfnf)

Men det är iallafall när besvär med tvång kommer plötsligt. När man inte haft det tisigere. 

Barnen får då antibiotika eller kortison och blir ofta mycket bättre. Står mkt på nätet om det. 

Svar på tråden Barn/tonåring med OCD /hygienfråga