• Anonym (Gabriella)

    Min sons beteende

    Sonen som snart fyller fem år har svårt med kompisrelationer på förskolan, då han ofta blir arg och frustrerad och verkar ha svårt att läsa av andra barn.
    Hemma har han också väldigt svårt att acceptera om ett syskon inte vill vara med på samma sak som han vill.
    En annan sak som utmärker är att han är totalt resistent för tillsägelser och konsekvenser.
    Han skrattar oftast bara när vi tillrättavisar honom, och bryr sig inte.
    När vi försökt med konsekvenser som att vi stänger av tvn som han tittar på tex,  så verkar han inte förstå sambandet.
    Han är smart för övrigt.
    Har fyra barn, och aldrig varit med om liknande med de andra.
    Någon som känner igen detta beteende? 

  • Svar på tråden Min sons beteende
  • Anonym (Erfaren_man)

    Autism/Asperger

  • Anonym (Hej)

    Kan han koncentra sig en längre stund tex något som han inte är jätteinttrsserad av. Prata med bvc 
    Låter som ev utredning inom autism adhd el liknande. Sök tidigt så ni får hjälp o stöd tidigt, för både hans o eran skull. 

  • Anonym (Xxj)

    Mitt barn har haft liknande i allt du beskriver, har fått diagnosen ADHD.

  • Spucks

    Min son (6 år) är som ditt barn och det visade sig att han högst troligen har Asperger.

  • Anonym (Gabriella)

    Tack för era svar! 
    Han har inga problem att sitta still en lång stund med tex ipaden eller rita när han känner för det.   
    Han går på förskolan varje dag 8-16.30, och där kan han sitta länge och koncentrerat och tex pärla eller rita.
    Men han verkar ha problem med relationer till andra barn.  
    Personalen på förskolan upplever inte att det är ett stort problem, men han har haft språksvårigheter och därför har han hamnat efter, men nu kan han prata bättre och han leker en del med andra barn, enligt pedagogerna.
    Dock kan han bli väldigt upprörd och frustrerad om någon han bestämt sig för att leka med, inte vill leka med honom, eller vill leka en annan lek.
    Han är fortfarande inte torr på natten, och det händer ibland "olyckor" även dagtid.  
    Vi stiger upp 6.45 varje dag, då är han trött och ofta på dåligt humör.   Vill inte äta frukost,  men ofta får jag i honom något litet.   
    Hämtar på förskolan 16.30 och då och resten av kvällen är han väldigt aktiv.  När det är läggdags 19.30 klättrar han bokstavligen på väggarna.
    Han somnar inte förrän vid 22-23.  Ibland tidigare.
    Han är selektiv med mat, äter sällan när vi äter middag, säger att han inte "tycker om" eller "är mätt".
    Sen blir han hungrig efter läggdags och äter fyra smörgåsar.
    Viss mat som makaroner och pannkakor brukar gå bra.

  • Anonym (Gabriella)

    Vi känner oss ofta maktlösa när han helt ignorerar eller bara skrattar när vi tillrättavisar honom.
    Och bara fortsätter.
    Ett exempel är att han ser på tv och samtidigt hoppar i soffan och skriker (han är väldigt högljudd av sig)  så säger vi att vi stänger av tv om han fortsätter.  Han fortsätter och vi stänger av tv.
    Han vill att vi sätter på den igen och då säger vi att det gör vi om han sitter still i soffan och inte skriker.
    Han sätter sig i soffan och vi sätter på tv igen.
    Då dröjer det inte länge förrän han hoppar i soffan igen och skriker.
    Vi säger åt honom, men resultatet blir att han bara fortsätter och han börjar också tex kasta saker omkring sig.

  • Norrut

    Vi har en snart 5-åring som är likadan, känner igen mig precis! Inget fel på intelligensen i övrigt men ligger efter socialt, intryckskänslig, går lätt upp i varv och blir bråkig, antingen hör inte tillsägelser eller bara skrattar och fortsätter, konstanta problem på förskolan med att han inte lyssnar och stör alla, pedagogerna får punktmarkera honom. (Strax före fyraårsåldern var han fysiskt aggressiv mot oss hemma konstant och spottade på förskolepersonalen, det har han helt slutat med tack och lov.)

    Vi tänker nån mildare form av autism och har kontaktat bvc om det - vår kontakt där tror inte på varesig autism eller ADHD baserat på vår och förskolans beskrivning, men vi har fått remiss till barnpsykolog för utredning för säkerhets skull (6-9 månaders väntetid). Det är vårt första barn så ibland blir jag osäker och tänker att vi överreagerar, att barn är jobbiga, och han är ju inte jobbig jämt... men inget annat barn vi vet beter sig som vår son. 

    (Vi har fått en lillebror att jämföra med. Lillebror är bara 1,5 och redan mer lyhörd. Lyssnar på tillsägelser, iakttar hur vi gör och härmar... ska bli spännande att se hur 2-4-årsåldern blir med honom, för magkänslan säger mig att det kanske blir lättare.)

  • Anonym (Gabriella)
    Norrut skrev 2023-10-24 01:16:58 följande:

    Vi har en snart 5-åring som är likadan, känner igen mig precis! Inget fel på intelligensen i övrigt men ligger efter socialt, intryckskänslig, går lätt upp i varv och blir bråkig, antingen hör inte tillsägelser eller bara skrattar och fortsätter, konstanta problem på förskolan med att han inte lyssnar och stör alla, pedagogerna får punktmarkera honom. (Strax före fyraårsåldern var han fysiskt aggressiv mot oss hemma konstant och spottade på förskolepersonalen, det har han helt slutat med tack och lov.)

    Vi tänker nån mildare form av autism och har kontaktat bvc om det - vår kontakt där tror inte på varesig autism eller ADHD baserat på vår och förskolans beskrivning, men vi har fått remiss till barnpsykolog för utredning för säkerhets skull (6-9 månaders väntetid). Det är vårt första barn så ibland blir jag osäker och tänker att vi överreagerar, att barn är jobbiga, och han är ju inte jobbig jämt... men inget annat barn vi vet beter sig som vår son. 

    (Vi har fått en lillebror att jämföra med. Lillebror är bara 1,5 och redan mer lyhörd. Lyssnar på tillsägelser, iakttar hur vi gör och härmar... ska bli spännande att se hur 2-4-årsåldern blir med honom, för magkänslan säger mig att det kanske blir lättare.)


    Märkte ni någon förändring i samband med att han fick ett yngre syskon?
    Vår son har också ett yngre syskon på 1,5 år.
  • Anonym (Gabriella)

    Vår son har också slagit och spottat på oss och förskolepersonalen.  Vid ett tillfälle fick vi hämta hem honom från förskolan efter att han betett sig så illa.  Det var i våras tror jag.
    Ingen på förskolan eller BVC tror att det är någon diagnos, men jag skulle gärna vilja att han får en utredning.
    Han har fått remiss till logoped.
    BVC verkar bolla över problemet till förskolan och förskolan bollar tillbaka till BVC...

  • Norrut

    Logoped, då har er son problem med språket? Första skillnaden i så fall då vår inte har det. Hur har det funkat med småsyskon hittills? Och storasyskon?

    Första halvåret med syskon var bättre för oss. Lugnare tempo, han var högst 15 timmar i veckan på förskolan och ofta helt ledig, lillebror var en tyst, lugn och nöjd bebis... Men så fort lillebror började röra sig och märkas mer blev han ett störningsmoment. Ett tag visste vi aldrig när sonen kom fram till bebisen om han tänkte klappa honom kärleksfullt på huvudet eller putta och trampa på honom, det kändes helt oförutsägbart. Det var nånstans här han blev fysiskt aggressiv mot oss föräldrar också, slogs, sparkades, bets (så hårt han kunde!), nöps, drog, slet, hoppade och klättrade på sin pappa som han vet har en ryggskada och får ont av det, slutade inte oavsett vad vi sa.

    Här ska väl nämnas att vi hade en rad försvårande omständigheter under den tiden i livet (treårsåldern). Inte bara nytt syskon som konkurrens, vi var dessutom trångbodda, så sonen hade inget eget rum att gå undan på, och han var precis tillräckligt stor för att börja undra över pappas rygg och varför hans pappa inte var som andra pappor - men för liten för att hantera tankarna och känslorna kring detta. Vi föräldrar var också påverkade av alla turer kring ryggskadan (som borde ha läkt vid det laget men inte gjort det) med evig rehabilitering, inkomstbortfall, bråk med Försäkringskassan, allt min man inte kunde göra, stress och ångest, noll avlastning. Så just då tänkte vi att det var därför sonen var så jobbig och att allt skulle ordna sig om vi bara var stabila och körde på med lågaffektivt bemötande.

    Och ja, det har blivit mycket bättre i 4-årsåldern. Min man fungerar igen, sonen har fått ett eget rum där han trivs, han har insett att lillebror går att leka med och de leker varje dag. Men ju bättre allt runt omkring funkar, och ju längre tiden går, desto svårare har det blivit att bortse från att sonen inte alls hänger med i jämnårigas sociala utveckling. Personalen på förskolan tror att han kommer att behöva stöd i sociala situationer "minst upp i tidiga skolåldern". Kan leka bra så länge det bara är ett annat barn, men så fort nån mer blandas in går det ofta åt skogen. Bästa kompisen på förskolan är en yngre, lättledd kille som sonen kan instagera till att göra dumma saker ("roliga bus" tycker sonen, hans argument är alltid "jag tycker det är roligt!", och att alla andra blir arga och ledsna och säger åt honom att sluta är oviktigt). 

    Veckan som gick fick vi hämta hem honom från förskolan två gånger, det var första gången det hände. De sa att han inte lyssnade på något alls, störde, försökte rymma i skogen, var i stort sett okontaktbar... de sa att de aldrig varit med om något liknande vare sig från honom eller något annat barn. Upplever att vi har väldigt bra kontakt med förskolan och att de gör mycket - vi har haft extrainsatta utvecklingssamtal, specialpedagog, de har köpt in hörselskydd åt honom (vilket hjälpte) och vi uppdaterar hela tiden varandra. Vet att de numera håller koll på honom och kompisen och särar på dem innan det går överstyr. Punktövervakning, som sagt.

    Så... jag vet inte. Antingen är det nåt fel, eller så sotar vi för att det var otryggt i familjen under ett par viktiga utvecklingsår. Förskolan och bvc verkar tro på det senare, men jag minns ju hur han var innan ryggskada och lillebror ... Och han var intryckskänslig redan då, gillade inte sociala sammanhang, hälsade inte på folk, gick undan i ett hörn och hyperfokuserade på en leksaksbil istället, härmade inte oss vuxna osv. Vi får väl se hur 5-årsåldern blir, antar jag.

  • Spucks
    Anonym (Gabriella) skrev 2023-10-24 00:35:52 följande:

    Tack för era svar! 
    Han har inga problem att sitta still en lång stund med tex ipaden eller rita när han känner för det.   
    Han går på förskolan varje dag 8-16.30, och där kan han sitta länge och koncentrerat och tex pärla eller rita.
    Men han verkar ha problem med relationer till andra barn.  
    Personalen på förskolan upplever inte att det är ett stort problem, men han har haft språksvårigheter och därför har han hamnat efter, men nu kan han prata bättre och han leker en del med andra barn, enligt pedagogerna.
    Dock kan han bli väldigt upprörd och frustrerad om någon han bestämt sig för att leka med, inte vill leka med honom, eller vill leka en annan lek.
    Han är fortfarande inte torr på natten, och det händer ibland "olyckor" även dagtid.  
    Vi stiger upp 6.45 varje dag, då är han trött och ofta på dåligt humör.   Vill inte äta frukost,  men ofta får jag i honom något litet.   
    Hämtar på förskolan 16.30 och då och resten av kvällen är han väldigt aktiv.  När det är läggdags 19.30 klättrar han bokstavligen på väggarna.
    Han somnar inte förrän vid 22-23.  Ibland tidigare.
    Han är selektiv med mat, äter sällan när vi äter middag, säger att han inte "tycker om" eller "är mätt".
    Sen blir han hungrig efter läggdags och äter fyra smörgåsar.
    Viss mat som makaroner och pannkakor brukar gå bra.


    Kan det vara så att han är alldeles FÖR trött och ni behöver läga honom tidigare? Barn är ju olika och visst finns det barn som även som femåringar bara behöver 8 timmars somn, men den stora majoriteten behöver mycket mer än det. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Gabriella) skrev 2023-10-24 00:48:06 följande:

    Vi känner oss ofta maktlösa när han helt ignorerar eller bara skrattar när vi tillrättavisar honom.
    Och bara fortsätter.
    Ett exempel är att han ser på tv och samtidigt hoppar i soffan och skriker (han är väldigt högljudd av sig)  så säger vi att vi stänger av tv om han fortsätter.  Han fortsätter och vi stänger av tv.
    Han vill att vi sätter på den igen och då säger vi att det gör vi om han sitter still i soffan och inte skriker.
    Han sätter sig i soffan och vi sätter på tv igen.
    Då dröjer det inte länge förrän han hoppar i soffan igen och skriker.
    Vi säger åt honom, men resultatet blir att han bara fortsätter och han börjar också tex kasta saker omkring sig.


    Sätt inte på TVn igen, kastar han saker ta ifrån honom sakerna lägg dem så han inte kommer åt. Ni kan också skicka in honom på sitt rum och låta honom lugna ner sig det är inget straff utan en hjälp för honom. Var konsekvent och punktmarkera. 
  • Anonym (Gabriella)
    Norrut skrev 2023-10-24 03:49:10 följande:

    Logoped, då har er son problem med språket? Första skillnaden i så fall då vår inte har det. Hur har det funkat med småsyskon hittills? Och storasyskon?

    Första halvåret med syskon var bättre för oss. Lugnare tempo, han var högst 15 timmar i veckan på förskolan och ofta helt ledig, lillebror var en tyst, lugn och nöjd bebis... Men så fort lillebror började röra sig och märkas mer blev han ett störningsmoment. Ett tag visste vi aldrig när sonen kom fram till bebisen om han tänkte klappa honom kärleksfullt på huvudet eller putta och trampa på honom, det kändes helt oförutsägbart. Det var nånstans här han blev fysiskt aggressiv mot oss föräldrar också, slogs, sparkades, bets (så hårt han kunde!), nöps, drog, slet, hoppade och klättrade på sin pappa som han vet har en ryggskada och får ont av det, slutade inte oavsett vad vi sa.

    Här ska väl nämnas att vi hade en rad försvårande omständigheter under den tiden i livet (treårsåldern). Inte bara nytt syskon som konkurrens, vi var dessutom trångbodda, så sonen hade inget eget rum att gå undan på, och han var precis tillräckligt stor för att börja undra över pappas rygg och varför hans pappa inte var som andra pappor - men för liten för att hantera tankarna och känslorna kring detta. Vi föräldrar var också påverkade av alla turer kring ryggskadan (som borde ha läkt vid det laget men inte gjort det) med evig rehabilitering, inkomstbortfall, bråk med Försäkringskassan, allt min man inte kunde göra, stress och ångest, noll avlastning. Så just då tänkte vi att det var därför sonen var så jobbig och att allt skulle ordna sig om vi bara var stabila och körde på med lågaffektivt bemötande.

    Och ja, det har blivit mycket bättre i 4-årsåldern. Min man fungerar igen, sonen har fått ett eget rum där han trivs, han har insett att lillebror går att leka med och de leker varje dag. Men ju bättre allt runt omkring funkar, och ju längre tiden går, desto svårare har det blivit att bortse från att sonen inte alls hänger med i jämnårigas sociala utveckling. Personalen på förskolan tror att han kommer att behöva stöd i sociala situationer "minst upp i tidiga skolåldern". Kan leka bra så länge det bara är ett annat barn, men så fort nån mer blandas in går det ofta åt skogen. Bästa kompisen på förskolan är en yngre, lättledd kille som sonen kan instagera till att göra dumma saker ("roliga bus" tycker sonen, hans argument är alltid "jag tycker det är roligt!", och att alla andra blir arga och ledsna och säger åt honom att sluta är oviktigt). 

    Veckan som gick fick vi hämta hem honom från förskolan två gånger, det var första gången det hände. De sa att han inte lyssnade på något alls, störde, försökte rymma i skogen, var i stort sett okontaktbar... de sa att de aldrig varit med om något liknande vare sig från honom eller något annat barn. Upplever att vi har väldigt bra kontakt med förskolan och att de gör mycket - vi har haft extrainsatta utvecklingssamtal, specialpedagog, de har köpt in hörselskydd åt honom (vilket hjälpte) och vi uppdaterar hela tiden varandra. Vet att de numera håller koll på honom och kompisen och särar på dem innan det går överstyr. Punktövervakning, som sagt.

    Så... jag vet inte. Antingen är det nåt fel, eller så sotar vi för att det var otryggt i familjen under ett par viktiga utvecklingsår. Förskolan och bvc verkar tro på det senare, men jag minns ju hur han var innan ryggskada och lillebror ... Och han var intryckskänslig redan då, gillade inte sociala sammanhang, hälsade inte på folk, gick undan i ett hörn och hyperfokuserade på en leksaksbil istället, härmade inte oss vuxna osv. Vi får väl se hur 5-årsåldern blir, antar jag.


    Ja, han har haft/har språksvårigheter, men det är bättre nu på senare tid.
    Han var väldigt snäll och omhändertagande mot sin lillasyster när hon var bebis, men nu när hon är drygt 1,5 år, springer runt och har egen vilja,  kan han attackera henne, oftast är det när han är frustrerad och arg över något.
    Han kan också ge sig på sin 6-åriga bror och mata slag och sparkar.
    Känner igen det där att jag vet inte vad han har för avsikter när han närmar sig lillasyster, ska han klappa henne och leka med henne,  eller putta omkull/slita hennes leksak ur hennes hand?
    Igår fick han utbrott och drog ner en hel hylla med böcker, välte bord och stolar pga att han inte fick titta på TV före middagen.
    Han skvätter tandkräm mot mitt ansikte med flit.
    Samtidigt så KAN han vara så väldigt snäll, mild och kärleksfull.    Han kan på eget initiativ tex hålla upp dörrar, hämta andras kläder, kramas och vara noga med att dela med sig till andra.    Rita en rosa enhörning till lillasyster,  då han vet att hon älskar rosa och enhörningar.
    Han har nallar som han är noga med att bädda ner. 
  • Anonym (Gabriella)
    Spucks skrev 2023-10-24 18:12:47 följande:
    Kan det vara så att han är alldeles FÖR trött och ni behöver läga honom tidigare? Barn är ju olika och visst finns det barn som även som femåringar bara behöver 8 timmars somn, men den stora majoriteten behöver mycket mer än det. 
    Vi har provat att lägga honom tidigare,  men det har inte funkat. 
  • Anonym (Gabriella)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-10-25 10:41:38 följande:
    Sätt inte på TVn igen, kastar han saker ta ifrån honom sakerna lägg dem så han inte kommer åt. Ni kan också skicka in honom på sitt rum och låta honom lugna ner sig det är inget straff utan en hjälp för honom. Var konsekvent och punktmarkera. 
    Det hjälper inte.
    Han hittar nya saker att kasta, och om inte annat så välter han bord och stolar och smäller i dörrar.
    Att skicka in honom på sitt rum hjälper inte, han springer ut igen och bryr sig inte om varken tillsägelser eller konsekvenser.
  • Anonym (Gabriella)

    Någon mer som känner igen beteendet?

Svar på tråden Min sons beteende