• Zouxman

Högskoleprovets legitimitet?

Jag var och skrev högskoleprovet idag, gjort det en gång tidigare för 20år sen. Det jag bevittnade idag fick mig att totalt tappa tron på samhället och den legitimitet jag trodde detta test stod för, man har i flera år läst om säkerhetskontroller, vakter och att värna om säkerheten.

Saker jag fick bevittna idag

1. Folk respekterar inte att mobiler måste ligga på anvisad plats, utan dessa ligger i jeansfickan t.ex.
    2. Trots tydliga instruktioner om att man inte får röra proven innan provledare säger till så gör man detta.
    3. Fortsätter fylla i svaren på blanketten efter att provledare sagt att alla pennor ska läggas ner.
    4. Efter avslutat prov ska det läggas med uppsidan nedåt, respekteras inte utan de flesta sitter kvar med uppsidan uppåt.
    5. Gör ingenting åt att jag påpekar att fusk förekommer, utan rycker på axlarna åt det och hänvisar till att ska vi ha sådan koll måste vi ha en kontrollant per deltagare.

Provet är inte värt en smäck när fusk tydligen godtas.

Har du skrivit idag? Bevittnade du nått liknande?

• Svar på tråden Högskoleprovets legitimitet?
  • Anonym (L)

Bedrövligt. Om man inte kan ha fler kontrollanter så borde man åtminstone kunna ha kameraövervakning som man kan granska i efterhand och förklara ogiltiga. Vid en ev tvist måste arrangörerna dock kunna uppvisa filmen som bevis i så fall. Statuerar man några exempel så kommer efterföljande provskrivare sköta sig bättre.
    Samhället har tyvärr i alla tider utgått ifrån att alla ska vara hederliga och kontroller behövs inte. I dag behövs full kontroll och noll tolerans med fusk. 

• Anonym (ooo)

Av de saker du skrivit så undrar jag hur de lett till att folk kunna fuska? Bara för att proven ligger på bänken, eller att folk inte lagt ned pennan så har de inte fuskat, Eller hur menar du? 

Fusk man annars läst om är när folk har sladd i örat och någon annan läser upp svaren från annan plats, men sånt ska ju inte gå att göra längre. 

• Zouxman
    Anonym (ooo) skrev 2023-10-22 18:43:08 följande:

Av de saker du skrivit så undrar jag hur de lett till att folk kunna fuska? Bara för att proven ligger på bänken, eller att folk inte lagt ned pennan så har de inte fuskat, Eller hur menar du? 

Fusk man annars läst om är när folk har sladd i örat och någon annan läser upp svaren från annan plats, men sånt ska ju inte gå att göra längre. 

När provtiden är slut, efter 55min så måste alla lägga ner sina pennor och man får inte ändra någonting öht på svarspappret. Men jag bevittnade idag att man efter denna signal satt och fortsatte fylla i svar på frågor, dvs efter att provtiden var slut. Så det är 100% fusk, att skriva provet längre tid än andra.
  • Anonym (Helge)

Skriva provet några sekunder längre än andra? Ojdå? De kanske har suttit och funderat in i det sista, det händer ju på varje tenta. Det var inte mycket du hade att gnälla på.

• Tow2Mater
    Anonym (Helge) skrev 2023-10-22 19:04:46 följande:

Skriva provet några sekunder längre än andra? Ojdå? De kanske har suttit och funderat in i det sista, det händer ju på varje tenta. Det var inte mycket du hade att gnälla på.

Sekunder, minuter, timmar? Var vill du dra gränsen for fusk? Varfor ens ha en gräns?
  • Anonym (Skrev i Stockholm)

Bedrövligt! Du borde anmäla det till lämplig insats. Där jag skrev fungerade det bra. Det var en som satt och snörvlade som sjutton hela tiden, det var irriterande men inte fusk på något vis. 

• Zouxman
    Anonym (Skrev i Stockholm) skrev 2023-10-22 20:10:05 följande:

Bedrövligt! Du borde anmäla det till lämplig insats. Där jag skrev fungerade det bra. Det var en som satt och snörvlade som sjutton hela tiden, det var irriterande men inte fusk på något vis. 

Försökte prata med provledare efter provets slut, som menade att jag skulle sagt till när det hände, nu i efterhand kunde han inget göra åt det, de frågade inte ens om vem det var. Hade ju varit väldigt enkelt att lämna den uppgiften, alla satt ju på numrerade platser. Jag ifrågasatte vad det hade spelat för roll, skulle de konfronterat personen inför alla andra på plats i lokalen? Och varför skulle mitt ord vara mer värt just där och då mot 10min senare när alla gått ut ur lokalen?
Svar på tråden Högskoleprovets legitimitet?