• Anonym (Trött morsa)

Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?

Vi har en fyraårig som kommer till oss varje natt. Från början la han sig i vår säng, men numera följer någon av oss med och lägger sig hos honom. Och så blir vi liggandes där, för i 9 fall av 10, vaknar han en halvtimme/timme efter att vi lämnat och så är vi tillbaka i hans säng, eller han hos oss igen.

Problemet är att sonen är en sån som sover kopiöst nära. Han sparkas gärna och lyckas dessutom trycka ut den han sover nära för stunden. Han "stjäl" både täcke och kudde. Både pappan och jag har reumatism och vaknar med väldigt ont i kroppen. Vi sover dessutom väldigt dåligt, både av hans omilda nattliga behandling och av det eviga springandet. Dålig sömn gör dessutom att jag får ondare.

Fram till i våras sov han i egen säng, något större än en spjälsäng, i vårt sovrum. Också då vaknade han varje natt, men det räckte med att jag visade mig, så somnade han om. Nu har han vuxit ur den sängen och en större säng än så får inte plats i vårt sovrum. 

Han sover i samma rum som sitt äldre syskon, som för övrigt har sovit i egen säng sen hon var ett år, helt på eget initiativ. En natt slutade hon vakna och be om att få komma över. Vi två bad hon om eget rum och har sen dess sovit där.

HUR gör man? Vi har försökt med belöningar, med att vädja, med att prata. Vad finns det för mirakeltips? 

Han somnar snabbt på kvällen, om någon av oss ligger intill. Det tar maximalt en kvart och är verkligen inga problem. Han springande börjar allt mellan midnatt och tvåtiden, även om det någon gång i månaden kan ske ett mirakel och han sover fram till tidig morgon i egen säng. 

Ge mig era absolut bästa tips!

• Svar på tråden Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?
  • Anonym (Mamma till 4)

Du får nog bara ge det tid. Han har vart van så länge att sova nära er så de tar nog bara lite tid. 

Min son gjorde lika. Men när jag mutade honom att åka o köpa leksak om han sov kvar i sitt rum så gjorde han de faktiskt. 
    Det var mitt första barn. Med resterande barn så fick dom lära sig sova själv lite tidigare o då gick de bättre ☺️

• Anonym (80-säng)

Går det verkligen inte att ställa en 80-säng ens bredvid er säng? För mirakeltipset är att följa barnet, låta honom sova bredvid er så länge han behöver. Så slipper ni springa uppe på nätterna. 

• Anonym (Trött morsa)
    Anonym (80-säng) skrev 2023-10-22 12:54:31 följande:

Går det verkligen inte att ställa en 80-säng ens bredvid er säng? För mirakeltipset är att följa barnet, låta honom sova bredvid er så länge han behöver. Så slipper ni springa uppe på nätterna. 

Nej, som jag skrev så går det inte in någon större säng än den vi hade, som han vuxit ut. 

Och hade barnet legat stilla, hade han fått sova hos oss. Nu är ju problemet att varken pappan eller jag får sova och dessutom får väldigt ont. 
  • Anonym (Trött morsa)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2023-10-22 12:54:03 följande:

Du får nog bara ge det tid. Han har vart van så länge att sova nära er så de tar nog bara lite tid. 

Min son gjorde lika. Men när jag mutade honom att åka o köpa leksak om han sov kvar i sitt rum så gjorde han de faktiskt. 
    Det var mitt första barn. Med resterande barn så fick dom lära sig sova själv lite tidigare o då gick de bättre ☺️

Mutan funkade när han skulle lära sig att sova i sin egen säng i vårt rum. Det började bra också här, men efter bara några nätter funkade det inte alls. 

Det är helt okej om han kommer någon gång under natten, vi nattar om och så fortsätter alla sova. Problemet är tyvärr att det springs konstant om vi gör så. 
  • stor grön drake

Jag sover på en madress på golvet i barnens rum, pga sexåringen som inte fixar att vakna ensam på natten (lillasyster 4år räknas inte). Jag orkar inte bli väckt. Vaknar han och hör mig snarka somnar han om.

• Anonym (.)

Kan ni ställa en extra säng/tjock madrass på golvet i hans rum ett tag?

• Anonym (Trött morsa)
    Anonym (.) skrev 2023-10-22 12:58:37 följande:

Kan ni ställa en extra säng/tjock madrass på golvet i hans rum ett tag?

Då får vi köpa en ordentligt bra säng, eftersom ingen av oss klarar extramadrasser eller tunna extrasängar. Och då försvinner all lekyta i barnens rum.
  • Anonym (Hmm)

Jag tänker som så att ni föräldrar får turas om att sova med barnet i er vuxensäng. Den andra kan sova i hans säng.

• Anonym (Trött morsa)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-10-22 13:04:32 följande:

Jag tänker som så att ni föräldrar får turas om att sova med barnet i er vuxensäng. Den andra kan sova i hans säng.

Fast det löser ju inte problemet. Det är inte så att värken försvinner på en gång och så ska vi tillbaka till att sova med barnet natten efter igen. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Trött morsa) skrev 2023-10-22 13:07:29 följande:
    Fast det löser ju inte problemet. Det är inte så att värken försvinner på en gång och så ska vi tillbaka till att sova med barnet natten efter igen. 
    Då får ni väl ta en vecka i taget. Istället för att leta problem vore det bra om du fokuserade på möjliga lösningar!
Svar på tråden Hur får en fyraåring att stanna i sin säng?