• Robertasync

Varför är folk på vänsterkanten oftast ateister, medan man finner kristna mer åt höger?

Påfallande ofta är folk som röstar på partierna till vänster (V, S och MP och numer även i viss mån C) ateister med en tvärsäker uppfattning om att det inte finns någon Gud, och att religiösa är hjärntvättade (brukar främst gälla kristna. Islam är man mer okej med). Inte sällan anser de också att alla kyrkor bör rivas, att skolavslutningar i kyrkor ska förbjudas (men Islam är man som sagt fortfarande okej med).

Jag hängde mellan 2007-2012 en del på Passagens religionsforum, där ateisterna var väldigt "aggressiva", mer som anti-teister än ateister. Hur kunde man tro på Gud på 2000-talet,då vi borde vara mer "upplysta"? Debatterna blev ofta väldigt hätska och arga och det visade sig att merparten av dessa hade politiska sympatier till vänster. Samma sorts ateister stöter jag på utanför internet. Det går inte att diskutera gudstro med dem, därför har jag i längden förstått att jag egentligen inte bör ha med dem att göra, eftersom de har så svårt att acceptera att man har en tro, även om de är vettiga och snälla människor i övrigt.

Vänstern och S står ju annars för empati med de svagaste i samhället, dvs samma empati som Jesus hade, ändå tar man avstånd från honom och evangelierna, motsägelsefullt nog.

Kristna hittar man mer åt höger, hos partier som inte har samma empati och omtanke om de sjuka och svaga i samhället utan mer vill gynna de som redan har det bra. Kan någon förklara denna motsägelse?

• Svar på tråden Varför är folk på vänsterkanten oftast ateister, medan man finner kristna mer åt höger?
  • Anonym (Enkelt)

Konservativa åsikter går ofta hand i hand.

• Mentat

När det gäller mer utpräglade vänsterpartier kan det nog finnas ett arv från kommunismens intensiva motvilja mot kyrkan. Sverige som helhet är annars ett rätt sekulärt land, oavsett politisk uppfattning.

• Tow2Mater

Det du missar är att vänsterfolk vill spendera andras pengar på de sjuka och svaga medan de till hoger vill spendera sina egna pengar på de sjuka och svaga.
    Och just for att vänsterns ateism är så stark kan inte många verkligt troende stodja den sidan.

• Anonym (ljusblå)

Typ alla jag känner är höger och ateister.

Men självfallet lär inte en riktig vänsterpartist gå i kyrkan, det tror jag inte är så vanligt.

• Robertasync
    Mentat skrev 2023-10-21 13:23:24 följande:

När det gäller mer utpräglade vänsterpartier kan det nog finnas ett arv från kommunismens intensiva motvilja mot kyrkan. Sverige som helhet är annars ett rätt sekulärt land, oavsett politisk uppfattning.

Jag gör också den kopplingen. Sedan lever vi ju i ett av världens mest sekulariserade länder. Jag tror också att en faktor är att vi i Sverige haft det för bra alldeles för länge, så pass att folk inte anser sig behöva någon hjälpande Gud. I fattiga länder är ju gudstro/ religion i regel mer allmän.

Samtidigt kan jag reta mig på ateister som hänvisar till sådant som står i Bibeln när de inte ens tror på den, som t.ex. att vända andra kinden till och "Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget"?

Samt använder uttryck som "Herregud" och "Gud" när de inte ens tror på Gud.

• Varsomduvill

Religion förklarar världen på ett enkelt sätt. Man behöver inte ens vara läskunnig för att köpa budskapet. OM det nu är så att de flesta religiösa finns på höger, då tror jag det beror på högern står mer "traditionella värden", och i dessa ingår religionen.

• Anonym (Pp)
    Mentat skrev 2023-10-21 13:23:24 följande:

Fast jättemånga präster röstar just på vänsterpartiet. 

• Anonym (Pp)
    Anonym (Pp) skrev 2023-10-21 15:43:36 följande:

Fast jättemånga präster röstar just på vänsterpartiet. 

Vänstern fick väl typ 6 % av rösterna i riksdagsvalet av svenska folket, men 15% av Sv.k präster och diakoner. 
  • Anonym (On point)

Tror inte att graden av religiositet kan mätas på en höger- vänsterskala.  
    Var ska vi placera nyandligheten förresten?

• Anonym (ljusblå)
    Anonym (On point) skrev 2023-10-21 15:47:19 följande:

Tror inte att graden av religiositet kan mätas på en höger- vänsterskala.  
    Var ska vi placera nyandligheten förresten?

I papperskorgen där den hör hemma?
  • Tecum

Vänstern har av tradition en egen religion. Vi som var med på 70-talet minns de okritiska hyllningarna till Karl Marx, Lenin, ordförande Mao och andra kommunistikoner. De betraktades som gudar och tillbads på liknande sätt. predikstolen var en talarstol och kyrkan Folkets hus. 
    Så behovet av religion, någon att tro på och dyrka, är densamma. Det är bara föremålet som är olika.

• Robertasync
    Tecum skrev 2023-10-21 16:58:10 följande:

Vänstern har av tradition en egen religion. Vi som var med på 70-talet minns de okritiska hyllningarna till Karl Marx, Lenin, ordförande Mao och andra kommunistikoner. De betraktades som gudar och tillbads på liknande sätt. predikstolen var en talarstol och kyrkan Folkets hus. 
    Så behovet av religion, någon att tro på och dyrka, är densamma. Det är bara föremålet som är olika.

Jag tänker också på den tidens hippies, som ville leva nära naturen, men hade en ateistisk inställning, samtidigt som de odlade långt hår och skägg på ett sätt som gjorde att de faktiskt liknade bilden av hur Jesus brukade porträtteras.

Men visst, KPMLR (Kommunistpartiet Marxist-Leninisterna revolutionärerna), lär väl ha gjort ett starkt avtryck trots sin litenhet.

• Tow2Mater
    Robertasync skrev 2023-10-21 17:23:01 följande:
    Jag tänker också på den tidens hippies, som ville leva nära naturen, men hade en ateistisk inställning, samtidigt som de odlade långt hår och skägg på ett sätt som gjorde att de faktiskt liknade bilden av hur Jesus brukade porträtteras.

Men visst, KPMLR (Kommunistpartiet Marxist-Leninisterna revolutionärerna), lär väl ha gjort ett starkt avtryck trots sin litenhet.
    Och dagens ateister dyrkar ju ofta både pengar, olika kändisar och berömdhet.  Och sätter sin tillit och förtröstan till Statens trygghetssystem.
Svar på tråden Varför är folk på vänsterkanten oftast ateister, medan man finner kristna mer åt höger?