Varför är folk på vänsterkanten oftast ateister, medan man finner kristna mer åt höger?
Påfallande ofta är folk som röstar på partierna till vänster (V, S och MP och numer även i viss mån C) ateister med en tvärsäker uppfattning om att det inte finns någon Gud, och att religiösa är hjärntvättade (brukar främst gälla kristna. Islam är man mer okej med). Inte sällan anser de också att alla kyrkor bör rivas, att skolavslutningar i kyrkor ska förbjudas (men Islam är man som sagt fortfarande okej med).
Jag hängde mellan 2007-2012 en del på Passagens religionsforum, där ateisterna var väldigt "aggressiva", mer som anti-teister än ateister. Hur kunde man tro på Gud på 2000-talet,då vi borde vara mer "upplysta"? Debatterna blev ofta väldigt hätska och arga och det visade sig att merparten av dessa hade politiska sympatier till vänster. Samma sorts ateister stöter jag på utanför internet. Det går inte att diskutera gudstro med dem, därför har jag i längden förstått att jag egentligen inte bör ha med dem att göra, eftersom de har så svårt att acceptera att man har en tro, även om de är vettiga och snälla människor i övrigt.
Vänstern och S står ju annars för empati med de svagaste i samhället, dvs samma empati som Jesus hade, ändå tar man avstånd från honom och evangelierna, motsägelsefullt nog.
Kristna hittar man mer åt höger, hos partier som inte har samma empati och omtanke om de sjuka och svaga i samhället utan mer vill gynna de som redan har det bra. Kan någon förklara denna motsägelse?