• Anonym (Mor)

Pappan är väldigt glad i straff

Vi har två barn och har hittills varit väldigt samstämmiga i vår uppfostran. Handling får konsekvenser, vi har varit ganska tuffa och tolererar inte vad som helst. 

Vi fick vårt andra barn för några år sen, en pojk, och pappan är betydligt hårdare med honom än med den äldre som är en flicka. Konsekvenserna har blivit till rena straff. Tidigare kunde en konsekvens vara att en leksak som använts för att kasta på systern, plockade bort, elle att leksaker plockades bort för att han vägrade städa. Nu saknar saker och ting helt koppling. Idag slog den yngre i sitt finger så det blödde. Plåster var inlåsta på toaletten där pappan satt, så jag tröstade och lovade plåster så fort pappan var klar. I väntan på det, knölade sonen ihop en av systerns teckningar. Jag bannade och pratade med sonen. När pappan kom ut och hörde vad som hänt, blev straffet att sonen inte fick nåt plåster till sitt sår, för att han betett sig illa mot systern. 

Jag har pratat och pratat med pappan, men han vägrar ge sig. I min värld finns ingen koppling mellan en knölig teckning och att neka plåster (som förvisso inte behövdes, men som säkert kändes bättre när man är 4). Han å sin sida, gnäller på att jag är för mesig och att sonen uppenbarligen inte slutar med min metod. Med tanke på alla straff som delas ut, lär han sig väldigt lite med pappans metod också. 

Hur kommer man vidare? Det är så tydligt att pappan är hårdare med sonen än med dottern dessutom, vilket också stör mig. 

• Svar på tråden Pappan är väldigt glad i straff
  • Anonym (70-talist)

Hoppas hoppas du struntade i vad han sa och gick och hämtade ett plåster åt pojken. Jag är uppvuxen så och kan säga att det värsta var mammas svek mot oss barn. Att hon lät honom hållas eftersom det viktigaste av allt var att föräldrar skulle hålla ihop inför barnen. Vilket gjorde att man kände sig helt jävla ensam och rättslös.

• Anonym (Fy)

Åh fy fan. Lyssnar han bättre om någon annan pratar med honom? I så fall kanske någon föräldrakurs eller familjerådgivning skulle hjälpa.

Annars får du sätta ultimatum, kanske känns läskigt att riskera att lämna sina barn varannan vecka med en så auktoritär pappa men värre om du inte står upp för vad som är rätt och vad som är rimlig uppfostran. Läs 70-talists svar ocv tänk hur du vill att dina barn ska minnas detta när de är äldre?

Att slå en 4 åring och sedan förvägra den plåster är inget annat än helt jävla sjukt.

• Anonym (qq)

Barnmisshandel. 
    Tycker ni ska kontakt soc och göra en ansökan (inte en anmälan), om stöd i föräldrarollen för pappan. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det låter som ni skulle behöva familjeterapi. Att ni tillsammans pratar med någon utomstående om barnuppfostran, så att han får höra det från någon annan, en professionell.

Föreslå det till att börja med. Vill han inte, fråga varför. Han har väl inget att dölja? Är han så säker på att hans uppfostran är den rätta, är det väl ingen fara att spela med öppna kort och ta hjälp av utomstående, eftersom ni inte är överens? 

Barn behöver gränser och konsekvenser, men det låter som han är orimligt hård mot pojken. Och nej, barn lär sig inget av en sådan behandling och kan i längden ta skada av det. En bra förälder bör kunna svälja sin stolthet och ta råd och hjälp.

• Anonym (Fy)

Läste lite snabbt, det var kanske inte pappan som slog pojken? Sorry.

Fortfarande helt bonkers att vägra nån plåster!

• Anonym (Mor)
    Anonym (Fy) skrev 2023-10-21 09:35:20 följande:

Läste lite snabbt, det var kanske inte pappan som slog pojken? Sorry.

Fortfarande helt bonkers att vägra nån plåster!

Nej, pojken sprang förbi ett skåp och drämde i fingret i ett hörn.
  • Anonym (Mor)

Och ett generellt svar - nej, det blir het absurt. Jag är verkligen ingen mesig förälder som är rädd för att säga ifrån. Jag ger också konsekvenser (ibland kanske för mycket), men försöker hålla dem hyfsat kopplade till handlingen. Om man inte städar undan innan fika, fastän överenskommelsen var så, blir det inget fika. Och det gäller båda barnen.

Jag gick i taket en gång, när vi skulle fika hela familjen efter skola och förskola. Pojken hade betett sig illa på vägen hem och pappans straff var då att pojken skulle avstå fika när vi andra fikade. Det slutade så klart med att ingen fikade istället, för inte fan låter jag någon sitta och äta kaka inför ett barn som ska nekas. Då hotade jag att lämna honom om han inte slutade och då lugnade han ner sig med det värsta i alla fall. 

• Anonym (Fy)

Skönt att höra att du verkar våga såga ifrån, ibland i alla fall. Fortsätt vara stark för det är så lätt att man långsamt normaliserar sjukt beteende.

Om du någon gång inte orkar säga ifrån Just Då - skriv ner! Samla på dig historier om när saker inte rimlar.

Och ansök om stöd i föräldrarollen eller familjeterapi. Gör det redan nu!

• Anonym (Tvillingmorsan)

Verkar som andra i tråden har missuppfattat?

Pappan slog inte sonen. Ja, då hade jag rekommenderat skilsmässa och Soc-anmälan direkt.

Sonen slog sig medan pappan satt på toa. Sedan förvägrades sonen plåster för att han hade varit elak mot sin syster. Helt rätt att sonen får konsekvenser, men han borde inte ha förvägrats plåster, även om det egentligen inte behövdes.

TS, du borde hämtat plåster och sedan gett sonen någon annan konsekvens. Då visar du pappan att du inte daddar med sonen, att du inte alls låter honom bete sig illa och komma undan med det, men att konsekvenserna måste vara rimliga. Att han bara är 4 år.

Man kan ju tycka att en tvåbarnsfarsa borde förstå det av sig själv, men kanske behövs en föräldrakurs.

• Anonym (Fy)

Nåt som hjälpe mig också när jag var i en liknande situation vara att jag högt deklarerade varje gång ?min? uppfostran funkade. Typ ?Nu har jag berömt pojken varje gång han sköter sig på vägen hem från förskolan och helt struntat i att säga nåt när han krånglar, och jag märker redan att han mycket oftare beter sig! Det är så kul när saker man gör för sina barn funkar, plus att jag tycker att det är mycket roligare att vara ?beröm-mamma? än ?straff-mamma?!?

Svar på tråden Pappan är väldigt glad i straff