• ITrust

Kan jag färga håret hemma? Vill bli mörkare. Ni som är kunniga, titta hit!

Jag har aldrig färgat håret hemma men nu har tanken slagit mig att jag vill prova att färga hemma, då det är så dyrt att gå till frisören. Går det att färga hemma eller är det bäst att gå till frisören? Ibland hör jag att man ska undvika att färga hemma och ibland hör jag att det går hur bra som helst.

Om mitt hår:

- Jag har väldigt tjockt och långt hår, har därför tänkt be min sambo om hjälp. 

- I december 2022 eller januari 2023 gick jag till frisören för att göra balayage. Min naturliga hårfärg är mörkbrun och jag gjorde då alltså balayage med blonda/ljusare (varma) slingor. Håret är alltså blekt. Mycket av dessa ljusa toner finns kvar, främst i topparna. 

Nu är jag less på de ljusa tonerna, vill ha mörkare hår igen. Vill färga hela håret i en mörkbrun färg, gärna någon varm ton.

Tror ni att jag kan göra detta hemma eller är det bäst att gå till frisören? Är det bäst att använda sig av en permanent hårfärg eller en intensivtoning? Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska lägga en permanent hårfärg på ett hår som redan är färgat. 

Jag tar tacksamt emot alla tips, råd och tankar! 

• Svar på tråden Kan jag färga håret hemma? Vill bli mörkare. Ni som är kunniga, titta hit!
  • EnAnonumius

Har du långt tjock hår så bör du tänka på att det kan gå åt 2-3 förpackningar med "hemma hårfärg" för att det skall bli ett bra resultat.

Sedan så är det ingen fara att färga håret med permanent hemmahårfärg om du redan färgat det. Då hårfärgen som man köper i butiken är inte lika stark som den hos frisören.
    Och vi som färgar själva, färgar ju färgat hår genom att det blir ju utväxt så man färgar först utväxten med en del av färgen för att sedan ta hela håret så det blir jämt..

Tänk på att det finns alltid en bruksanvisning i förpackningen som man bör läsa noga först innan man påbörjar färgningen, så du vet hur länge det skall verka, och det finns även en del tips också.

Vill du ha en hårfärg med varma toner så rekommenderar jag Schwarzkopf: Country-serien, de hårfärgerna har varma mjuka toner...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ITrust
    EnAnonumius skrev 2023-10-19 14:37:18 följande:

Har du långt tjock hår så bör du tänka på att det kan gå åt 2-3 förpackningar med "hemma hårfärg" för att det skall bli ett bra resultat.

Sedan så är det ingen fara att färga håret med permanent hemmahårfärg om du redan färgat det. Då hårfärgen som man köper i butiken är inte lika stark som den hos frisören.
    Och vi som färgar själva, färgar ju färgat hår genom att det blir ju utväxt så man färgar först utväxten med en del av färgen för att sedan ta hela håret så det blir jämt..

Tänk på att det finns alltid en bruksanvisning i förpackningen som man bör läsa noga först innan man påbörjar färgningen, så du vet hur länge det skall verka, och det finns även en del tips också.

Vill du ha en hårfärg med varma toner så rekommenderar jag Schwarzkopf: Country-serien, de hårfärgerna har varma mjuka toner...

Tack för ditt svar!

Ja, jag räknar med fyra förpackningar. Bäst att vara på den säkra sidan. 

Verkligen? Jag googlade och läste på minst två-tre olika sidor att man inte ska färga med permanent hårfärg om man redan har färgat hår, detta på grund av att hårets rötter och de färgade längderna kan absorbera olika mycket färg, vilket kan leda till ett osäkert/ojämnt slutresultat i håret. Men detta kanske inte spelar någon roll eftersom vi som färgar själva köper hårfärg från butiken och inte från frisören som har starkare hårfärg, precis som du var inne på. 

Ja, jag ska absolut läsa bruksanvisningen! 

Vad är egentligen skillnaden mellan toning/intensivtoning och permanent hårfärg? Vad rekommenderar du? Nackdelar/fördelar? Har sökt efter olika hårfärger i butiker och tittade även på serien som du rekommenderade, märkte att många av dessa är intensivtoningar - kanske jag kan använda mig av en sådan?

• Anonym (T)

Jag färgar hemma och har gjort länge. Då och då gör jag något mer, typ ljusare slingor, och går då till frisören. Senast gjorde jag precis som du, balayage. Nu färgade jag precis tillbaka till mörkbrunt igen (min naturliga hårfärg) och det är inga problem alls. Har gjort så flera ggr. 

• Anonym (Frisör)

För det första kan vi slå hål på myten att färg från butik "inte är lika stark". All permanent hårfärg behöver 6% väteperoxid (den vita vätskan) för att kunna göra det den ska- öppna upp hårstrået och aktivera pigmenten. 

Lättfärg innehåller också väteperoxid men mellan 1,5%-3%, detta kallas intensivtoning och tvättas ur med tiden.

Sist har vi toning som man kan likna vid ett pigmenterat balsam. Det lägger sig utanpå hårstrået och tvättas därför ur snabbt. 

Så, varför ska man då färga på salong om produkterna är likvärdiga? Jo, för att vi har kunskapen om hur hårstrået påverkas, var man ska använda färg kontra lättfärg eller toning. Risken finns att redan färgat hår slår över i grönt eller annat, topparna kan också bli sotiga m.m. Det är en hel vetenskap. 

Men, för all del, prova på! Jag skulle kört en neutral mörkbrun hårfärg i botten och på längderna skulle jag använt en intensivtoning, som det kallas i butik, i samma färg. 

Lycka till!

Svar på tråden Kan jag färga håret hemma? Vill bli mörkare. Ni som är kunniga, titta hit!