• Anonym (Ensamstående)

Vape och snus

Har en tonåring som fyller 15 i början av februari och som går i åk 8. Idag hittade jag både portionssnus och vape under madrassen i hans säng.

Jag tror det är kiosken vid skolan han går i som säljer. Han är nästan aldrig ute efter skolan och har bara sett kontoutdrag från just den kiosken. 

Jag vet inte hur jag göra nu, mer än att ta hans grejer och påtala att jag är ledsen och besviken. Jag upptäckte även att han skolkade (han ringde och sjukanmälde sig själv) en heldag då han sov ensam hemma. Han skulle sova hos mormor men sa till henne att han inte visste något. Hon i sin tur blev arg och lät honom sova hemma själv då. 

Jag måste ju åka iväg och vara borta en-två nätter och uppenbart funkar det inte med mormor som barnvakt heller.

• Svar på tråden Vape och snus
  • Anonym (Google is your friend)

Ring polisen: lawline.se/answers/vilka-blir-konsekvenserna-vid-tobaksforsaljning-till-minderariga

Han har utegångsförbud så länge du nu önskar men minst några veckor och indragen månadspeng tills vidare, dvs på obestämd framtid men minst några månader (så han inte tror att han ska kunna låna av någon komps och betala tillbaka nästa månad).

Leta fram artiklar om vaping och visa honom, det är skitfarligt!!

• PrinsCaspian

Varför är Vape skitfarligt? Nyttigt är det ju inte men knappast skitfarligt

PrinsCaspian skrev 2023-10-19 16:42:35 följande:

Varför är Vape skitfarligt? Nyttigt är det ju inte men knappast skitfarligt

Det tog flera sekunder att hitta information: www.cdc.gov/tobacco/basic_information/e-cigarettes/about-e-cigarettes.html

However, e-cigarette aerosol is not harmless. It can contain harmful and potentially harmful substances, including nicotine, heavy metals like lead, volatile organic compounds, and cancer-causing agents.

Lägg till det faktum att många drar djupare halsbloss med vaping än vanliga cigaretter så innebär det att man drar i sig fler av dessa ämnen som når djupare i lungorna.

Och här har vi ett par svenska källor:

tobaksfakta.se/anvandning-av-e-cigaretter-paverkar-lungornas-blodkarl/

Användning av e-cigaretter stör omedelbart kärlfunktionen och kan på sikt bidra till inflammation, även om lösningen som andas in inte innehåller nikotin.

www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vape/

Pågående svensk forskning visar att e-cigaretter orsakar luftvägsobstruktion, inflammation, förhöjd puls, högre blodtryck och styvare blodkärl, d.v.s. samma hälsoproblem som vanliga cigaretter. Cellfunktionen försämras och risken för DNA-skador ökar.

Vape förs ofta fram som en metod för rökavvänjning. Men en sammanställning av flera studier i The Lancet 2016 visade att e-cigarettanvändning hos rökare inte leder till fler rökstopp. Studier från SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, visar att e-cigaretter bland ungdomar snarare fungerar som en inkörsport till cigarettrökning.

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-10-19 16:36:41 följande:

Ring polisen: lawline.se/answers/vilka-blir-konsekvenserna-vid-tobaksforsaljning-till-minderariga

Han har utegångsförbud så länge du nu önskar men minst några veckor och indragen månadspeng tills vidare, dvs på obestämd framtid men minst några månader (så han inte tror att han ska kunna låna av någon komps och betala tillbaka nästa månad).

Leta fram artiklar om vaping och visa honom, det är skitfarligt!!

Först ska jag ta reda på om det är kiosken som säljer ovanstående produkter, men det lutar starkt åt det. Kiosken säljer redbull till yngre så jag tror inte de är så noga. 

Pengar blir det inte tal om på ett tag då han skolkat, är uppkäftig och vägrar städa sitt rum.

• Anonym (Ensamstående)

Hittade ännu en snusdosa i sängen imorse. Det är styrkan extra strong så det är inget nytt med snusandet tänker jag.

Folk verkar inte tycka det är så stort, men jag tycker det och vet inte riktigt vad jag ska göra. Han vägrar prata. Han låser in sig på sitt rum eller skriker/smäller i dörrar. Jag har grannar som tidigare klagat på honom så jag är lite bakbunden.

Anonym (Ensamstående) skrev 2023-10-20 09:53:17 följande:

Hittade ännu en snusdosa i sängen imorse. Det är styrkan extra strong så det är inget nytt med snusandet tänker jag.

Folk verkar inte tycka det är så stort, men jag tycker det och vet inte riktigt vad jag ska göra. Han vägrar prata. Han låser in sig på sitt rum eller skriker/smäller i dörrar. Jag har grannar som tidigare klagat på honom så jag är lite bakbunden.

Avvakta med samtal ett tag tills han har lugnat ner sig och du har en klar plan över vad som kommer att hända nu så du kan ge tydliga besked. Du kanske redan har tänkt klart, men låt honom lugna sig. Tills vidare inga pengar osv. Självklart vill du inte bidra till nikotinmissbruk, som du kan säga till honom.

Det är viktigt att ha en lugn och saklig diskussion som utgår från din omtanke för honom. Det är svårt för ungdomar att ta in men risken är stor att man blir beroende, det kostar massor med pengar (visa en beräkning av hur mycket snus kostar på ett år, en dosa är rätt dyr, påpeka att han kan ha de pengarna till annat), det finns så klart stora hälsorisker också, även om man inte tänker cancer så är nikotin i sig dåligt. Många tror att de blir piggare i vissa lägen, lugnare i andra. Det är bara inbillning. Ta fram fakta och visa honom.

Tala också om tillit. Det är en väldigt viktig del. Förklara hur det påverkar er relation om du inte kan lita på honom. Hur det urholkar tilltron till att han kan göra kloka val mm.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2023-10-20 09:53:17 följande:

Precis, kör man extra strong så har man snusat en hel del, inget som en nybörjare skulle tåla. Detta har du alltså inte märkt? 

Har han någon diagnos? Han verkar väldigt instabil och inte särskilt mogen för sin ålder. Förstår att du ser allvarligt på detta. Skulle mitt barn betett sig sådär, ja jag vet inte vad jag hade gjort men tagit mig ett ordentligt snack och förbjudit snus och vape. Kontrollerat rum, fickor och väska varje dag. 
  • Anonym (Olivia)

Dragit in månadspeng eller vad han har och sen utegångsförbud till förbättring skett. Inget curlande snälla. 

• LFF

Eftersom nikotin inte får säljas till personer under 18 år så är det ju bara att ta reda på varifrån skiten kommer och anmäla till Polisen. Är det skolkiosken så är det ju extra viktigt. 

RedBull och annan energidryck är det ju tyvärr bara 15-års gräns på så det får ju skolan sälja under förutsättning att de faktiskt kollar att de som köper är 15. Prata med skolan om det idiotiska i att sälja skiten i skolkiosken däremot. 

• Agda90

Jag har informerat mina barn om att jag kommer att sitta klistrad vid deras sida i skolan om de gör dumheter som skolkar, mobbas eller annat skit. 
    Varje lektion, lunch och även toalettbesök! 
    Jag kommer inte vika undan en tum! 

Vilken unga vill ha med sin mamma till skolan? 

Vad gäller kiosken, anmäl dem till miljöenheten som beviljar tobaksförsäljning. Du har ju kontoutdrag, det är bevis nog. Förhoppningsvis blir de av med sitt tillstånd. 

• Vladdis

Vart är pappan? Att ha en bångstyrig tonåring är nog något som alla mer eller mindre erfar när de är föräldrar. Att testa gränser & göra dumma saker hör till. Låter lite som att denna tonåring är lite vilsen. Han behöver bli disciplinerad av en manlig förebild i hans närhet. Om pappan inte finna med i bilden, finns en bror en kusin, en farbror?. För sanningen är att unga killar kan med enkelhet negligera vad en kvinna säger. De lyssnar mer på en manlig auktoritet. Och innan ni kallar mig sexist föreslår jag att ni spenderar en vecka med 14-15 åringar (män). Så blir det ganska uppenbart varför det ligger till såhär. Mitt råd? Koppla in flera vuxna i detta som bryr sig. Att pappan inte är med i bilden är ett kännetecken för upproriska, gränsbrytande killar utan en stark manlig förebild.

• Agda90
    Vladdis skrev 2023-10-20 12:36:18 följande:

Vart är pappan? Att ha en bångstyrig tonåring är nog något som alla mer eller mindre erfar när de är föräldrar. Att testa gränser & göra dumma saker hör till. Låter lite som att denna tonåring är lite vilsen. Han behöver bli disciplinerad av en manlig förebild i hans närhet. Om pappan inte finna med i bilden, finns en bror en kusin, en farbror?. För sanningen är att unga killar kan med enkelhet negligera vad en kvinna säger. De lyssnar mer på en manlig auktoritet. Och innan ni kallar mig sexist föreslår jag att ni spenderar en vecka med 14-15 åringar (män). Så blir det ganska uppenbart varför det ligger till såhär. Mitt råd? Koppla in flera vuxna i detta som bryr sig. Att pappan inte är med i bilden är ett kännetecken för upproriska, gränsbrytande killar utan en stark manlig förebild.

1. 14-15 åringar är INTE män, det är pojkar. 
    2. Att uppfostra ett barn kan man göra oavsett kön på barnet och föräldern. 
    2. Disciplin sitter inte i könet
    3. "stark manlig förebild" garanterar inte en bra uppfostran. 
    Anonym (Olivia) skrev 2023-10-20 11:51:08 följande:
    Precis, kör man extra strong så har man snusat en hel del, inget som en nybörjare skulle tåla. Detta har du alltså inte märkt? 

Har han någon diagnos? Han verkar väldigt instabil och inte särskilt mogen för sin ålder. Förstår att du ser allvarligt på detta. Skulle mitt barn betett sig sådär, ja jag vet inte vad jag hade gjort men tagit mig ett ordentligt snack och förbjudit snus och vape. Kontrollerat rum, fickor och väska varje dag. 
    Eeeeh man måste knappast vara omogen (för sin ålder) eller ha en diagnos för att man håller på med nikotin. Det är ju massor med ungdomar som gör det.
  • Anonym (ta tag i det)

Sluta ge honom pengar att handla skiten för. 

Sedan går du raka vägen till kiosken där du tror han har handlat, visar upp hans foto och säger att om de säljer till honom en gång till kommer du anmäla dem till polisen. 

Det är inte droger så var tacksam för det, men det är läge att sätta ner foten. Han vajar i vinden nu och vill ha dig som stöd. Du är den enda han vågar revoltera mot. Då måste du finnas där som bollplank och stå för vad du tycker när det blåser. Han kommer kanske inte verka som att han lyssnar, men han hör dig. Och det har du igen resten av livet. 

• Anonym (..)

kolla upp med rektor på skolan för det lär vara massor med unga som handlar i samma butik då, om den ligger nära skolan. 
    Kan vara så att ni föräldrar behöver ta hjälp av skolan i detta. 

Hur kan han sjukanmäla sig själv? De flesta skolor idag har digital inloggning och v.h måste anmäla. Har han ert inlogg? 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-10-20 13:51:40 följande:
    Eeeeh man måste knappast vara omogen (för sin ålder) eller ha en diagnos för att man håller på med nikotin. Det är ju massor med ungdomar som gör det.
    Syftade på att han är uppkäftig och skolkar, städar heller inte sitt rum.
    Anonym (Olivia) skrev 2023-10-20 18:54:15 följande:
    Syftade på att han är uppkäftig och skolkar, städar heller inte sitt rum.
    Samma där. Låter som helt normal tonåring utan diagnos.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-10-20 18:57:53 följande:
    Samma där. Låter som helt normal tonåring utan diagnos.
    Ingen diagnos. Han är bara i frigörelseprocessen.
Svar på tråden Vape och snus