• Charlie1990

    Rh-negativ samma kön på barnen!

    Hej! Jag har en fundering kring rh-negativ relaterat till graviditet.
    Om man är rh-negativ kan man få blandade kön på sina barn då? Min barnmorska nämnde något om att man får samma kön på barnen om man är bärare av rh-negativ. Ni som är rh-negativa kan ni skriva om er erfarenheter. Tack☺️

  • Svar på tråden Rh-negativ samma kön på barnen!
  • Anonym (märkligt)

    Ja det kan man. Mitt första barn var en pojke som är RH-positiv och väntar nu mitt andra som är en flicka som är RH-negativ precis som jag. 

  • Ememem

    Aldrig hört att det skulle påverka kön.

    Jag är rh neg, har visserligen två pojkar men har för mig att min mamma också är rh neg och hon har fått barn av båda könen.

  • Anonym (biologen)

    Nej, det finns inget sådant samband. Det låter mer troligt att BM har sagt något annat och du har felhört eller missförstått det hon sa.

    Hon kanske försökte säga att du kan få både positiva och negativa barn?

    Den som är rhesuspositiv har en viss "signalflagga" på ytan av sina celler, och den som är negativ saknar den.

    Jag som själv är Rh-negativ har ingen Rh-flagga på mina celler. Om min man som är positiv ger upphov till ett positivt foster i min kropp, då kan mitt immunförsvar reagera med att bilda antikroppar mot den främmande cellflaggan på fostrets celler, vilket är farligt för fostret.

    För att hindra det får man en injektion som motverkar immunreaktionen. Injektionen ges även vid missfall, om pappan är positiv och man har gått förbi en viss vecka, men det hanteras lite olika mellan olika regioner har jag sett, i tidigare trådar om detta.

  • dameke

    Jag är rh-negativ och har fått både flicka och pojkar, alla barnen är rh-positiva. 

  • Anonym (Hm)

    Rh negativ här och har två flickor. Det är ju spermierna som bestämmer könet så vad mamman har för blodgrupp borde betyda absolut ingenting. 

  • Maymom

    Stämmer inte. Min mamma är rh-, jag har både syster och bror.
    Själv är jag rh- och har en son som är rh+ och en son på väg som är rh-. 


     

  • Anonym (Nej)

    Jag är rh- och har en av varje. Så det stämmer ej. 

Svar på tråden Rh-negativ samma kön på barnen!