• Anonym (Siri)

Byta terapeut?? (ätstörningsvård)

Hej! 

Jag är nyss fyllda 25 och ska påbörja en dagvårdsbehandling för ätstörningar, vilket innebär att jag kommer att äta på en klinik mellan 08 - 16 varje vardag.

Jag träffade idag den terapeut jag ska ha i behandling och jag upptäckte till min fasa att hon var i samma ålder som mig, vilket gjorde mig stängd som en mussla.

När jag kom hem började jag storböla, iom att jag väntat på en plats så länge och så får jag en terapeut som precis kommer från skolbänken typ. 
    Dessutom var hon inte speciellt proffsig, utan kändes mest nervös inför sitt nya jobb.

Jag kommer aldrig att bli frisk om jag ska ha henne som terapeut och hon ska sitta och säga till mig hur jag ska äta osv, det blir jätte märkligt för mig. 

Sen får jag skitdåligt samvete också, för alla är ju nya någongång, men problemet är att jag varit sjuk i många många år och gått i flera behandlingar, så att ge mig en helt ny kändes som ett hån. 

Hur lätt är det egentligen att byta behandlare? 
    Är livrädd för att jag är tvungen att dras med henne eller att jag kommer att förlora min vårdplats. 

• Svar på tråden Byta terapeut?? (ätstörningsvård)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Siri)
    Anonym (jio) skrev 2023-10-18 21:32:04 följande:

Hej.
    Kan du ge henne en chans? 

Jag har också fått behandling mot ätstörning, bulimi. 

När jag träffade min terapeut blev jag också besviken. Och kände att jag ville byta. För att hon var en äldre tant som var klädd som en hippie, översminkad och såg ut att vara skadad som en fd alkis. Jag tänkte näej aldrig i livet att hon fattar något! 

Jag är glad att jag gav henne en chans. Hon räddade mitt liv! Hon hjälpte mig att hitta kärnan i min självdestruktivitet och jag kunde äntligen bli fri från bulimihelvetet jag levt i många år. 

Kan du vara ärlig emot henne eller hennes chef och säga hur du känner? Fråga om du kan byta, om du verkligen inte vill ge henne en chans. 

Jag förstår verkligen din poäng, skenet kan bedra. 

Men problemet är att denna tjejen inte har någon erfarenhet alls, utan kommer direkt ifrån böckerna.
    Jag tänker att man bör ha någorlunda arbetslivserfarenhet innan man ger sig in i patientarbete med patienter som varit sjuka så pass länge och många gånger har en komplex samsjuklighet i bagaget som kräver en bredare kompetens?

Men jag ska ge henne en chans, annars får jag försöka kräva rätten att byta i risk mot att behöva vänta ännu längre.. 

• Anonym (Mathilda)

Det är din sjukdom som letar efter efter orsaker till att du inte ska bli frisk därför känner du såhär. Om du ska kunna klara behandlingen måste du acceptera det och våga lita på din behandlare. Att vara nyutexaminerad är inget fel tvärtom hon har ny kunskap färskt i minnet och är påläst inom de senaste rönen. Du måste vilja bli frisk annars är det ingen idé att påbörja behandlingen. Lycka till, du klarar det här Hjärta

• zelgon

Den nya kan ju vara mer engagerad än någon som jobbat i 20år.

Ibland är det ju så också att gamla kan gå i gamla mönster som de alltid gjort och vägrar ta in nytt. Vem mins inte läraren som körde samma lektioner år ut och år in trots att allt arbetsmaterial var gammalt och utdaterat?

Dvs. Ge henne en chans.

• Anonym (Siri)
    Anonym (Mathilda) skrev 2023-10-19 10:15:26 följande:

Det är din sjukdom som letar efter efter orsaker till att du inte ska bli frisk därför känner du såhär. Om du ska kunna klara behandlingen måste du acceptera det och våga lita på din behandlare. Att vara nyutexaminerad är inget fel tvärtom hon har ny kunskap färskt i minnet och är påläst inom de senaste rönen. Du måste vilja bli frisk annars är det ingen idé att påbörja behandlingen. Lycka till, du klarar det här  // Hjärta

Du har kanske rätt.
    Jag har letat fel ända sen jag började gå till kliniken förra året. 
    Vissa saker har varit värdelösa, verkligen, och så har det skapat en enorm ilska inom mig där jag bara slår bort och nedvärderar varje terapiform osv, att jag vill bevisa att deras grej inte fungerar, för att jag känt mig så orättvist behandlad tidigare. 

Och kanske är det så att det inte kommer fungera, men jag måste som du säger försöka ge hela mig och släppa in behandlaren om det ens ska finnas en möjlighet. 

Jag tror att min största rädsla nu är att behandlaren är lika gammal som mig, och jag vet att ätstörningen kommer att göra mig till ett obstinat monster, och jag kommer att föra liv och vara rasande i vägen mot det friska. 
    Och jag kommer att ha svårt att inte känna sån skam över att en jämngammal ska se mig så, det hade varit skönare att ha en äldre.
    jag tycker det är pinsamt helt enkelt. 

• Anonym (Ge chans)

Jag har inte erfarenhet av ätstörning, men däremot psykisk ohälsa. Jag fick en gruppbehandling/utbildning inom min diagnos och den leddes av en psykolog som var mycket yngre än mig, helt nyexad. Jag var minst sagt skeptisk, men hon var helt fantastisk skulle det visa sig.

Energisk, engagerad, påläst. Inte så mycket praktisk erfarenhet såklart, och ingen erfarenhet av egen psykisk ohälsa, men hon såg och hörde alla.

Ge det en chans och gör ditt allra bästa. När du blir frisk blir du friare och kan ägna sin energi åt helt andra saker, saker som betyder något och gör dig lycklig.

Håller tummarna

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Byta terapeut?? (ätstörningsvård)