Starta eget
Hejjag är i funderingarna över att starta eget
skulle vilja ha en liten inredningsbutik i vårat gårdshus
vi bor i En by utanför en större stad
här i byn har vi även en butik som säljer gammal militärutrustning och denna går riktigt bra så kunder hittar redan ut hit
Jag har ingen som helst aning om hur det går till men i vår kommun har vi en förening som hjälper till kostnadsfritt samt har kurser i att starta eget
dessa har jag tänkt kontakta men vill räkna lite på om det skulle kunna gå runt☺️
jag är i den situationen att jag behöver igentligen inte ha så hög inkomst utan skulle det va möjligt att ta en lön på ca 6-8.000 kr i månaden så hade det varit perfekt☺️
men annars gör jag bara detta för att det skulle vara kul och då jag är hemma mycket så är det kul att ha någon sysselsättning☺️
Startkapital har jag själv
någon här som har eget och vill svara på lite frågor?
1. vad jag förstår så finns det för företag att man kan handla hos grossister
hur tänker man där
om jag handlar en kruka för 50kr och säljer den i butiken för 100kr hur mycket av den vinsten på 50kr går till själva lönen?
2. godkänt kassasystem ser jag att man ska ha
Är det tillåte att ha endast swish?
3.någon med inredningsbutik som vet några bra grossister?
3. skulle även vilja sälja lite godis samt glass på sommaren, vad behöver man för tillstånd då? Samt är det en stor extrakostnad?
4. vad är det för utgifter man har utöver inköpspriset på produkterna?
5. ska man ha enskild firma eller aktiebolag?
jag tänker inte att jag kommer ha någon stor butik utan lite inredning och kunna beställa hem om kunden vill ha något specifikt
ha det gott