• Anonym (Anonym)

Föräldrars tillgång till barnets Google Classrom

Jag undrat vad det är som egentligen gäller föräldrars tillgång till barnets Google Classrom. Dottern pluggar på mellanstadiet, kan vi som föräldrar ha tillgång till hennes inlämningsuppgifter? Jag vet att många föräldrar har det och det brukar inte vara något problem, men jag undrar vad är det som gäller juridiskt?

• Svar på tråden Föräldrars tillgång till barnets Google Classrom
  • Anonym (...)

Du har väl ändå frågat skolan innan du frågar här? 

• Tow2Mater

Barnet kan väl logga in till Google Classroom från din dator, så ser du uppgifterna?

• Anonym (Trebarnsmamman)

Har ni ingen skolportal för föräldrar där ni ser prov och inlämningar?

• Anonym (Calle)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-10-19 07:26:15 följande:

Har ni ingen skolportal för föräldrar där ni ser prov och inlämningar?

Vi har Unikum, prov och inlämningar syns varken för elever eller föräldrar.
  • Anonym (Calle)

Juridiskt är du ansvarig för ditt barn, så jag har svårt att tänka mig att du inte skulle ha tillgång till detta.

Anonym (Calle) skrev 2023-10-19 07:44:03 följande:
    Vi har Unikum, prov och inlämningar syns varken för elever eller föräldrar.
    Jaha, vad konstigt! Vi har också Unikum och jag ser både prov och uppgifter med datum och om det är inlämnat. Eleverna har Classroom och det har jag inte tillgång till. Gäller gymnasiet, men upplägget är liknande på vår högstadieskola fast där har eleverna Teams.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-10-19 07:59:42 följande:
    Jaha, vad konstigt! Vi har också Unikum och jag ser både prov och uppgifter med datum och om det är inlämnat. Eleverna har Classroom och det har jag inte tillgång till. Gäller gymnasiet, men upplägget är liknande på vår högstadieskola fast där har eleverna Teams.
    Kan du visa bild på hur det ser ut? Skulle gärna hitta det!
    Anonym (Calle) skrev 2023-10-19 13:03:49 följande:
    Kan du visa bild på hur det ser ut? Skulle gärna hitta det!

• Anonym (Anonym)

Just nu kan jag inte fråga skolan, det är en konflikt där, så jag vet inte vad som gäller just på vår skola. Det är en friskola och jag har fullvårdnadsrätt för dottern. Jag skulle vilja veta vad finns det för policy på andra skolor. Vi har tillgång till föräldrars portal där man kan se frånvaro, schema och slutbetyg, men inga provbetyg visas där, utan bara slutbetyg/omdömen. Det är i Google Classroom som de jobbar och gör alla inlämningar. Jag misstänker att dottern mår väldigt dåligt psykiskt, men hon visar inget utåt, utan säger att allting är bra, men vi vill ha bättre förståelse hur det går i skolan och vad hon skriver om vi hade tillgång till hennes hemuppgifter. Så jag undrar vad som gäller gällande föräldrars tillgång just till Google Classroom.

• Anonym (skolan)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-10-20 08:09:08 följande:

Just nu kan jag inte fråga skolan, det är en konflikt där, så jag vet inte vad som gäller just på vår skola. Det är en friskola och jag har fullvårdnadsrätt för dottern. Jag skulle vilja veta vad finns det för policy på andra skolor. Vi har tillgång till föräldrars portal där man kan se frånvaro, schema och slutbetyg, men inga provbetyg visas där, utan bara slutbetyg/omdömen. Det är i Google Classroom som de jobbar och gör alla inlämningar. Jag misstänker att dottern mår väldigt dåligt psykiskt, men hon visar inget utåt, utan säger att allting är bra, men vi vill ha bättre förståelse hur det går i skolan och vad hon skriver om vi hade tillgång till hennes hemuppgifter. Så jag undrar vad som gäller gällande föräldrars tillgång just till Google Classroom.

Be dottern om hennes inloggningsuppgifter, eller att hon loggar in på din enhet om hon inte vill ge dig sitt lösenord.

Skolan kan inte invända mot att du tar del av hennes Classroom. 

Men att använda Classroom som ett medel att kontrollera dottern avseende hennes psykiska mående låter inte riktigt vettigt. Då är det bättre att ni tar upp det till en ärlig diskussion istället. Men som en hjälp att hålla kol på uppgifter och inlämningar så kan det vara bra att vara inloggad som förälder.
Svar på tråden Föräldrars tillgång till barnets Google Classrom