• Anonym (Trött)

Pappor som inte fattar?

Vad gör man för at få mannen  att fatta hur jobbigt det är att ts alla nätter med en spädis?

Har en 2-månaders som helammas och vaknar i snitt 3-4 ggr per natt. Pga amning tar jag alla nätter. Är ju rätt trött då jag inte sovit en hel nstt på 2 mån men mannens reaktion på dagarna mot mig är typ ?när hon sover, kan du laga mat då så vi har matlådor? ?när hon sover, kan du rensa ur hennes garderober och sälja alla små kläder så vi får plats  med annat??

Han tar vår tvååring på nätter men tvååringen sover ju genom nätterna. 

Han tycker också jag kan vabba tvååringen när hon är förkyld och febrig.

Jag vet inte, men jag är ju så slut av sömnbrist med. Hinner inte vila dagtid och prioritersr ned duschar och så märker jag. 

Men hur får man pappan att fatta att sömnbristen vid amning är rätt stor och att det inte är så lätt att vara föräldrsledig med en spädis och ta hand om ett sjukt barn med själv? 

Stora barnet ammades inte och sov tidigt hela nätter så det är en helt ny sits.ä detta.

Eller är jag orimlig?

• Svar på tråden Pappor som inte fattar?
  • Anonym (Alba)

Var han ledig med ert första barn något?
    Du behöver nog tala klartext så att han förstår, säg ifrån. Han kan laga mat när han kommer hem och dubbla allt så att det blir matlådor...

• Anonym (Trött)
    Anonym (Alba) skrev 2023-10-16 06:59:14 följande:

Var han ledig med ert första barn något?
    Du behöver nog tala klartext så att han förstår, säg ifrån. Han kan laga mat när han kommer hem och dubbla allt så att det blir matlådor...

Ja vi delade 50/50. Men det var ju ett barn och jag lagade mat och så då med. Plus inga amningsnätter..

Han leker med stora barnet när han är hemma och ?kan inte laga mat då?. Jag känner mig ju också dum om jag inte fixat det på dagen när minsta sover (hsr båda halva dagar efter förskola och då hinner jag absolut ingenting).
  • Anonym (00)
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-16 07:04:43 följande:
    Ja vi delade 50/50. Men det var ju ett barn och jag lagade mat och så då med. Plus inga amningsnätter..

Han leker med stora barnet när han är hemma och ?kan inte laga mat då?. Jag känner mig ju också dum om jag inte fixat det på dagen när minsta sover (hsr båda halva dagar efter förskola och då hinner jag absolut ingenting).
    Du får väl förklara tydligare att det är skillnad på att ha en liten bebis enbart och nu har ni en bebis (som vaknar flera ggr) + en 2-åring. 

Sök upp en länk som han kan läsa där det finns tips om hur man ska göra med barn som väcker en flera gånger. Ett av de vanligaste tipsen är att man ska passa på att själv sova på dagen när bebisen sover. 

VAB kan vara svårt att få till när en förälder ändå är hemma, det blir nog det svåraste att argumentera om gissar jag. 
  • fjanten

Försäkringskassan håller med din man ang. VAB - är en förälder hemma föräldraledig med ett barn så förväntas denne ta hand även om sjuka syskon. Utöver det: ni får dela. Du gör det som måste göras när du är hemma, framförallt ta hand om barnen, och resten delar ni på när ni båda är hemma. Vi har MÅNGA barn, så den som är hemma måste helt enkelt rodda barn OCH ta hand om hushållet, men inte fasen kommer den som är hemma prioritera att laga matlådor eller rensa garderober när tid finns över. Snarare se till att en tvättmaskin hängs eller att badrummen är hygieniska eller att disken tas omhand så nästa måltid kan lagas. Matlådor kan fixas på helgen (förslagsvis av honom) och samma sak med garderobrens. 

• Jemp

Självklart är matlagning ett gemensamt ansvar när ni båda är hemma. Gör extra till middag, det behöver ju inte lagas separat.

Han har dock inte rätt att vabba när du är föräldraledig. 

• Anonym (K)

Vad tråkigt att du har en partner som inte lyssnar på dig och istället för att försöka förstå dig och dina känslor och vad du orkar. 

Jag tycker ni ska sätta er ner och diskutera hur du fungerar och vad du orkar i den situation ni är i just nu. Det är oftast lätt att sådant här skapar konflikter för att man väljer att inte kommunicera när man är lugn och resonlig utan det blir istället att man slänger gliringar till varandra eller blir upprörda på varandra över något som egentligen grundar sig i bristande kommunikation. 

Med allt det sagt så undrar jag hur ditt och bebisens sovmönster ser ut? Jag har själv tagit alla nätter själv på bägge mina barn så länge de ammade (1 år respektive 3 år) och de var även sådana barn som vaknade mycket. Jag löste det genom att gå och lägga mig samtidigt som bebis, vilket var vid 19-tiden. Och då sov jag. För jag visste att jag skulle bli väckt 5-6 gånger under nattens gång. Så även om det var upphackat så kunde jag iaf få in 7-8 timmar sömn, för att jag helt enkelt inte stannade uppe till 21-22 tiden.

Vi samsov även så det underlättade allt markant och jag lärde mig fort att liggamma, så jag slapp sätta mig upp. 

Angående vabb så får han ju faktiskt inte vabba medan du är föräldraledig, om det inte är så att DU är sjuk och inkapabel till att ta hand om bägge era barn. 

Jag hoppas det löser sig för er och att din kille slutar ställa krav på dig och att bebis börjar sova bättre snart. 

• Anonym (Trött)

Men jag är ju inte kapabel att ta hand om båda. Alltså praktiskt sett. Vad gör man då enligt FK? Jag klarar det inte, det kommer sluta med att jag kraschar.

En sjuk tvååring som kaskadkräks och behöver stöd. En 2-mån som ammar ofta och vägrar ligga själv.

Hur gör man praktiskt? Kan inte gå ut och leka med 2-
    Åringen pga måendet.

• Anonym (Trött)
    Anonym (K) skrev 2023-10-16 07:25:40 följande:

Vad tråkigt att du har en partner som inte lyssnar på dig och istället för att försöka förstå dig och dina känslor och vad du orkar. 

Jag tycker ni ska sätta er ner och diskutera hur du fungerar och vad du orkar i den situation ni är i just nu. Det är oftast lätt att sådant här skapar konflikter för att man väljer att inte kommunicera när man är lugn och resonlig utan det blir istället att man slänger gliringar till varandra eller blir upprörda på varandra över något som egentligen grundar sig i bristande kommunikation. 

Med allt det sagt så undrar jag hur ditt och bebisens sovmönster ser ut? Jag har själv tagit alla nätter själv på bägge mina barn så länge de ammade (1 år respektive 3 år) och de var även sådana barn som vaknade mycket. Jag löste det genom att gå och lägga mig samtidigt som bebis, vilket var vid 19-tiden. Och då sov jag. För jag visste att jag skulle bli väckt 5-6 gånger under nattens gång. Så även om det var upphackat så kunde jag iaf få in 7-8 timmar sömn, för att jag helt enkelt inte stannade uppe till 21-22 tiden.

Vi samsov även så det underlättade allt markant och jag lärde mig fort att liggamma, så jag slapp sätta mig upp. 

Angående vabb så får han ju faktiskt inte vabba medan du är föräldraledig, om det inte är så att DU är sjuk och inkapabel till att ta hand om bägge era barn. 

Jag hoppas det löser sig för er och att din kille slutar ställa krav på dig och att bebis börjar sova bättre snart. 

Går isäng samtidigt med bebis och vi samsover. Kan inte liggamma, hsr försökt men jag får inte till det fysiskt och har inte ork att lära mig nu. 

Men bebis sover aldrig själv dagtid. Lägger jag ned vaknar hon. Jag äf låst fysiskt vid henne hela dygnen.

Har testat pumpa ur för flasks men det blir illvrål.
  • Anonym (Trött)

Känner mig bara SÅ USEL som inte klarar detta. Men vi är nya på tvåbarnslivet helt klart.

Jag fattar för mitt liv bara inte hur man får dagen att funka men en sjuk 2-åring och ett spädbarn. Utan stt spädbarnet blur sjukt. Och kunna ge 2-åringen nog med stöd,

Äldre småbarn, absolut. Men en spädis?

Kan msn ta en dubbeldag för detta kanske?

• Anonym (Trött)

Ber om ursäkt för alla stavfel med. Ammar medan jag skriver.

Svar på tråden Pappor som inte fattar?