• smulan8504

    Regler kring tv-spel

    Jag behöver råd. 
    mina två äldsta barn, 12 samt 5 år bråkar ALLTID när de sitter vid ps4. 


    tv-spelet är uppe i den äldsta sonens rum och jag har försökt med att de bara får spela en och en, men så ropar de på varandra och då går det inte många minuter förrän bråket är igång och den minsta börjar alltid att gråta. 


    blev så less för ett tag sen och tog bort ps4 och det är alltså flera månader sen! 


    de saknar det, såklart, och vill ha tillbaka det! 


    men kom med förslag på hur jag ska lösa situationen! Hur gör ni?? 


    mina barn bråkar alltid om allt och flera gånger per dag! Jag håller på att bli fullständigt tokig på det här!

  • Svar på tråden Regler kring tv-spel
  • Anonym (Rakt på sak)

    1) Spelet ska stå i vardagsrummet, inte i något av barnens rum.
    2) Barnen får bara spela en och en. Bryter de mot detta får de EN varning. Händer det igen ställs spelet undan för dagen. Blir det ett återkommande problem så försvinner spelet en månad.
    3) Barnen får max en timme speltid vardera per dag, med timer.

  • Anonym (Skeptisk)

    Det är för stor ålderskillnad mellan barnen, Om de ska kunna spela tillsammans måste en vuxen styra upp spelandet.
    Du kan sätta vilka fantastiska regler du vill men den store kommer köra sitt race och den lille kommer känna sig dålig och lurad.(Kommer gråta)

  • Spucks

    Spelkonsolen i vardagsrummet och tydliga regler med tydliga konsekvenser som efterföljs. Begränsade speltider, anpassad till åldern.

  • Dockan

    Eftersom jag vet hur fantastisk föräldrakontrollen är till PS:er vi har hade jag använt den.

    Det går ju utmärkt att ställa in mellan vilka tider och hur länge man får spela på sin användare. Så jag hade ställt in säg 45 min på en vardag, mellan två olika klockslag för syskonen. Exempelvis att konsolen bara är öppen för småsyskonet mellan 17-18 och stora syskonet mellan 19-20 när den lilla ändå påbörjat läggning. På helgerna hade jag gett dem också olika tider, samt låst användaren i övrigt. Vill man godkänna extra tid är ju det lätt i appen. 

Svar på tråden Regler kring tv-spel